עד כמה מופרכים, חפוזים, שטחיים ולא רציניים ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו בין הליכוד לשותפותיו בקואליציה החדשה - על כך מעיד סעיף קטן (אך משמעותי אחד) שבו הוחלט שהשר החדש לביטחון לאומי איתמר בן גביר יקבל את הסיירת הירוקה. בסעיף 5.1.6.3 להסכם עם עוצמה יהודית נקבע כי הסיירת הירוקה תועבר עם תקציביה ותקניה למשרד החדש לביטחון לאומי. בן גביר חתם, נתניהו חתם, בא לציון גואל.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

אז זהו, שלא. לו בדקו, היו החותמים מגלים שאנשי הסיירת הירוקה אינם עובדי מדינה, ולפיכך המדינה לא יכולה להעבירם ממקום למקום. זאת, ועוד: הסיירת הירוקה שייכת לרשות הטבע והגנים, שהיא תאגיד סטטוטורי. אין שום אפשרות להעביר תקנים, עובדים או תקציבים מתוך תאגיד סטטוטורי למשרד ממשלתי ללא חקיקה מיוחדת. עובדי הסיירת הירוקה כבר הכריזו על סכסוך עבודה, והיום ישוגר מכתב מטעמם לראש הממשלה, לשר לביטחון לאומי ולכל הגורמים הרלוונטיים, ובו הם יציעו פתרון יצירתי מטעמם:

הסיירת הירוקה שייכת, כאמור, לרשות הטבע והגנים. רשות הטבע והגנים נמצאת תחת המשרד להגנת הסביבה, אך כפופה לועדת מנכ"לים בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה. הפתרון הסביר למצב הוא החלפת מנכ"ל משרד ראש הממשלה במנכ"ל המשרד לביטחון לאומי, כמי שעומד בראש ועדת המנכ"לים שמנחה את הסיירת הירוקה. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

ככל הידוע, מנכ"לית הסיירת הירוקה כבר נפגשה עם השר בן גביר והבהירה לו את המצב החוקתי ואת הקשיים ביישום דרישותיו וההסכם הקואליציוני, אך ללא תוצאות. במו"מ הקואליציוני דרש בן גביר את כל רשות הטבע והגנים, כולל הסיירת הירוקה, תחת מרותו, אך דרישה זו נדחתה על ידי בנימין נתניהו. לגזור את הסיירת הירוקה מתוך רשות הטבע והגנים ללא חקיקה מסובכת, אי אפשר. זאת, ועוד: קריעת הסיירת הירוקה מרשות הטבע והגנים תחייב את פיטורי כל העובדים, תום חשבון מולם ושכירתם מחדש כעובדי מדינה על ידי מעבידם החדש. תהליך מסובך, מורכב, ארוך ומפרך שייקח זמן רב.

הסיירת הירוקה מקושרת באסוציאציה הלאומית במאבק בשטחים פתוחים שעליהם משתלטים הבדואים בנגב, אבל במציאות נותנת שירותים למגוון גדול של משרדי ממשלה וגופים ממשלתיים. שמה הרשמי הוא "היחידה לפיקוח על השטחים הפתוחים", והיא נותנת שירותי אכיפה ופיקוח לרשות מקרקעי ישראל, משרד הביטחון, משרד התשתיות, משרד החקלאות, מקורות ומע"צ. תקציבה ממומן מרשות מקרקעי ישראל וגופים נוספים משתתפים בו.

פעילות הרשות קשורה כולה למקרקעין ונעשית על פי חקיקה מיוחדת והאצלת סמכויות. האפשרות לגזור אותה כמו שהיא מתוך רשות הטבע והגנים ולהעבירה לאחריות אחרת אינה אפשרית ללא חקיקה מסובכת, וכנראה גם מאבקים משפטיים ארוכים. עובדי הסיירת הירוקה לא התגייסו לשירות המדינה, אלא לרשות הטבע והגנים. יש להם אופק קידום שונה, הסכמי עבודה נפרדים ועצמאיים וסביבת עבודה ומעמד שונים לגמרי. את כל זה לא הואילו נתניהו ובן גביר לבדוק בטרם החליטו מה שהחליטו. המשך יבוא.