צה"ל פרסם היום (שלישי) את מספר חללי צה"ל שמצאו את מותם בשנה החולפת. מהנתונים עולה כי בשנת 2022 מצאו את מותם 44 משרתים, עלייה חדה בכמות החללים לעומת 31 אשתקד. מגמת העלייה לא החלה השנה היא קיימת כבר כמה שנים, כך  למשל בשנת 2020 נהרגו 28 חיילים ושנה קודם לכן 27.

עוד עולה מהנתונים כי שישה מהם נהרגו במהלך פעילות מבצעית ובתאונות מבצעיות. שניים בתאונה אווירית, משרת אחד נהרג בתאונת אימונים, שישה מהם נהרגו בתאונות דרכים חלקם באזרחות וארבעה בנסיבות אחרות הנמצאות תחת חקירה. כמו כן, עשרה משרתים נפטרו ממחלות שונות. 

בנוסף, מנתוני אגף כח אדם בצה"ל עולה תמונה מדאיגה ולפיה 14 חיילים שמו קץ לחייהם בשנה החולפת. עוד נתון לא מעודד שעולה הוא מספר החיילים שנפגעו בנסיבות שונות באורח קשה -  158 משרתים. בצה"ל מסבירים כי אחת הסיבות לכך היא שינוי בהגדרה בצה"ל כך שהיום כל חייל שמוגדר במצב בינוני אבל אושפז בטיפול נמרץ הוגדר באורח קשה בניגוד לעבר.

ראש מטה אגף כח אדם בצה"ל, תא"ל יורם כנפו, אמר בתגובה לנתונים: "חווינו שנה מורכבת בהיבטי הנפגעים, היו תאונות קשות שבהם איבדנו חברים ומשרתים יקרים. אנחנו עושים כל מאמץ אפשרי להוריד את מספר החללים.בעקבות המספרים נקטנו בתוכנית שנקראת סדרי בראשית ששמה דגש על בטיחות במטרה להוריד את המספרים ולמנוע תאונות ואסונות. במהלך חודש מארס עצרנו אימונים והעברנו הדרכות. שנה גם היו לא מעט תאונות דרכים בחופשות אבל עבורינו זה נתון ששיך למספר החללים צה"ל". 

על נושא האובדנות אמר הרמ"ט כי "זו סוגיה קשה מאוד שקיימת בכל הצבאות בעולם. אנחנו עוסקים בזה רבות וסופרים ארבעה עשר חללים לעומת אחד עשר בשנה הקודמת. אנחנו בתהליך עם תוכנית סדורה בצה"ל להקטנה של נושא האובדות במטרה לעשות הכל כדי להקטין את המספרים. רובם בשירות חובה ורובם גברים. מתוך ה-14 ישנם שני חיילים בודדים. הקמנו את מרכז בודדים שזמין כל הזמן גם לחיילים גם להורים שלהם בחו"ל וגם למפקדים והמאמצים המטרה היא לתת נגישות מירבית לחיילים בודדים כי מבחינתו כל חייל הוא עולם ומלואו".

אנחנו מפעילים את מצ"ח ובכל פעם שיש חייל חסר ביחידה אנחנו מפעילים את מצ"ח ואת משטרת ישראל. הגענו השנה לעשרות מקרים של חיילים שהיו חסרים ביחידה. חלקם היו בלי תקשורת וחלקם היו צריכים התערבות שלנו שמנעה מהם לעשות מהליכם דרסטיים. צמצמנו את הנגישות לכלי הנשק במקום שאין צורך מבצעי או אבטחתי. הגדלנו את קציני בריאות הנפש ואת זמינותם ובשנה הקרובה נגדיל זאת עוד. מצאנו שהנוער שמתגייס אלינו בשנתיים האחרונות דורש את זה בזמינות גדולה יותר. ביצענו מעכבים ייזומים ואנחנו לא מחכים לפידבק מהחיילים. כשאנחנו מזהים חיילים במצוקה אנחנו מזמנים אותם ונכנסים למעקב", הוסיף.

בצה"ל מדגישים כי אחת התוכניות החדשות שמופעלות בצבא היא תוכנית שבה מעודדים חיילים לדווח על מקרים חריגים. לקחנו את החיילים ביחידה ורתמנו אותם, הם הפכו לסנסורים שהצליחו לסמן לנו מי ביחידה צריך תשומת לב אחרת. יצרנו שיטות לימוד שאנחנו מעבירים אותם בכל צה"ל ואנחנו מעבירים להם את הסימנים הנדרשים אם חברם במצוקה. אנחנו מלמדים אותם שזה גם הליך של ערבות הדדית. היו מקרים והתערבנו כדי להציל חיילים, נמסר.