בשב"כ, כגורם מקצועי, לא התנגדו לעליית השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להר הבית, כאשר גם הם סברו שאין פגיעה בסטטוס קוו. ההמלצה הייתה שניתן לקיים את הביקור, כל עוד הוא מתקיים מוקדם בבוקר, בשקט תקשורתי ולמשך זמן קצר מאוד. כעת מת ברר כי הפרסום שלשום בערב של הכתבים המדיניים כי לאחר שיחת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם בן גביר הוחלט לדחות את הביקור, הייתה תחבולה באמצעות התקשורת. והיא הצליחה: הביקור עבר בשקט מוחלט והסתיים תוך 13 דקות.

בשורה התחתונה, הפשרה בין ראש הממשלה שאישר את העלייה להר לבין השר לביטחון לאומי הייתה לגבי המודל הצנוע והחשאי שבו הוא יתנהל. גם הביקור המזורז הספיק לבן גביר כדי להוכיח לקהל מצביעיו כי עמד בהבטחות לעלות להר. מנגד נראה כי ראש הממשלה רק הפסיד. הקרדיט על שינוי המדיניות לכאורה נרשם כולו ל"זכותו" של בן גביר, שמוכיח בשלב מוקדם יכולת לנהל מדיניות משל עצמו. מנגד, ראש הממשלה צריך להתמודד עכשיו עם ההשלכות במישור המדיני ואולי גם עם היבטים ביטחוניים.

יותר משנה וחצי לאחר מבצע שומר החומות טוענים בכירי המטכ"ל כי בעקבות תוצאות המבצע בעזה ההרתעה מול חמאס חזקה מבעבר. כראיה הם מצביעים על כך שלמרות גל הטרור המסלים באיו"ש ומספר ההרוגים הגבוה בקרב הפלסטינים, חמאס נותר על הגדר ואינו מגיב בירי רקטות מהרצועה. בנוסף, הוא אף אוכף את השקט על ארגוני הטרור האחרים.

מהצד השני של המשוואה, את זמן השקט שקנה חמאס הוא מנצל לשיקום ולהתעצמות צבאית ובמאמץ לחזק ולהעמיק את התודעה ברחוב הפלסטיני באיו"ש ואף בקרב חלקים במגזר הערבי בישראל, לאחר ששאב עידוד ממהומות שומר החומות בערים המעורבות ובנגב.

לצד המחירים ששילם חמאס במהלך המבצע והישגים מבצעיים מועטים בגביית מחיר מישראל, מעמדו המתחזק בתודעה ברחוב הפלסטיני כשומר ירושלים והמקומות הקדושים לכאורה, וכמי שכפה על ישראל עימות צבאי לאחר שירה רקטות לעבר עיר הבירה ערב מבצע שומר החומות - הוא הישג תודעתי שלא ניתן להתעלם מחומרתו. זהו אתגר מדיני־ביטחוני של ישראל, לפרק את מרכיבי משוואת ההשפעה שחמאס מבקש להמשיך ולהעמיק.

אכן, מדינה ריבונית אינה יכולה לאפשר לעצמה מצב שבו היא נסחטת באיומים על ידי ארגון טרור ואת משוואת ירושלים והר הבית של חמאס אכן צריך לפרק. אולם יש לעשות זאת תחת מדיניות סדורה של הממשלה ועם ניהול סיכונים מסודר. לא תחת לחץ ובשליפה מהירה, כפי שקרה אתמול עם עליית בן גביר להר הבית.