השבועון האמריקאי "ניוזוויק" דיווח הלילה (בין שלישי לרביעי) כי איראן חתרה להקמת תשתית להגנה אווירית מקיפה על אדמת סוריה, על ידי שליחת ציוד רב וכוח אדם, כדי להתמודד עם התקיפות המיוחסות לישראל, אך "ישראל ממשיכה לתקוף ולסכל את הפרויקט". על פי הדיווח, מקור מודיעיני אמריקאי המעורה בפרטים, סיפר כי לאחר שהחלו התקיפות המיוחסות לישראל, בשנת 2017, הן "כוונו לנכסים ואינטרסים צבאיים איראניים המאיימים על ישראל".

כמו כן, המקור סיפר לשבועון האמריקאי כי "במהלך השנתיים האחרונות שינתה איראן את האסטרטגיה שלה, כאשר היא מקדמת פריסת יכולות הגנה האווירית מטעמה בשטח סוריה, בעלות של מיליוני דולרים, על מנת להתמודד עם התקיפות הישראליות". בנוסף, אותו גורם הדגיש כי "האיראנים סייעו לסורים בשדרוג מערכי המכ"ם שלהם, שנועדו לסייע באיתור ובמניעת התקיפות הישראליות, בעיקר נגד ההתבססות האיראנית במדינה".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מערכת ''בוואר-373'' מתוצרת איראן (צילום: Tasnim News Agency/Handout via REUTERS)
מערכת ''בוואר-373'' מתוצרת איראן (צילום: Tasnim News Agency/Handout via REUTERS)

בנוסף, המקור המודיעיני סיפר כי בין כלי הנשק המעורבים במאמץ, כוללים את הטיל האיראני "Sayad 4b", שנחשף בנובמבר האחרון, בטקס בהשתתפות בכירים בהנהגה הצבאית האיראנית. הטיל נמצא במערכת ההגנה האווירית Baver 373, ודווח כי הוא בעל טווח של יותר מ-300 קילומטר. בהתחשב בעובדה שהסוללות האיראניות הוקמו על אדמת סוריה, ולעיתים קרובות מתוחזקות על ידי הצבא הסורי, המקור הסביר כי "חייליה של סוריה נמצאים בסיכון כתוצאה מהפרויקט האיראני והתקיפות הישראליות נגדו".

כזכור, הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, נאם בחודש דצמבר האחרון בכנס "עולם במשבר: היבטים גלובליים ואזוריים" באוניברסיטת רייכמן, והתייחס למצב הביטחוני ולאיומים השונים על מדינת ישראל. במסגרת דבריו אישר כוכבי בקולו כי ישראל תקפה שיירה סורית בגבול עיראק-סוריה לפני מספר שבועות. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

אביב כוכבי (צילום: פלאש 90)
אביב כוכבי (צילום: פלאש 90)

לדבריו, "כולנו לא לדעת לפני מספר שבועות על השיירה הסורית שעוברת מעיראק לסוריה, יכולנו לא לדעת מה יש בה, ויכולנו לא לדעת שמתוך 25 משאיות זו המשאית - משאית מספר 8 היא המשאית עם האמל"ח", סיפר כוכבי. "לשם צריך לשלוח את הטייסים, שצריכים לדעת להתחמק מטילי קרקע-אוויר. יש מצבעים שבהם יורים עליהם 40 ובשיא גם 70 טילי קרקע-אוויר בזמן גיחה. הם צריכים לתקוף, לפגוע ולחזור. בחלק מהתקיפות הם גם צריכים לא להרוג את מי שלא צריך להרוג. אלה יכולות מאוד מתקדמות".

"בזירה צפונית אלמלא הפעילות הצבאית שנמשכת שנים רבות, החזון האיראני שהיה אמור לכלול מאות טילי קרקע אוויר, עשרות אלפי אנשי מילציה וארגון חיזבאללה חדשה בדרום רמת הגולן, שובש לחלוטין", הוסיף כוכבי.