אלוף (מיל') איל בן ראובן, לשעבר סגן מפקד פיקוד הצפון, התראיין הבוקר בתוכנית של יואב מינץ ברדיו צפון 104.5fm וסיכם את כהונתו של פקודו לשעבר, הרמטכ"ל היוצא רא"ל אביב כוכבי.

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי בביקור בפיקוד צפון

"אני באמת מכיר את אביב טוב, הייתי מפקדו כשהוא היה מח"ט ומפקד אוגדה ואני הייתי מפקד גייס ביחד, עוד יותר אינטימי כשהוא היה מפקד פיקוד הצפון ואני הייתי סגנו כאיש מילואים", סיפר בן ראובן בפתח דבריו. "בילינו הרבה לילות בפיקוד. אביב הוא מפקד יוצא מן הכלל, פתוח, יצירתי, ואדם מאוד עמוק. אחד הדברים שהרשימו אותי זה היכולת שלו והרצון שלו ללמוד לנתח ורק אז לקבל החלטות- לא תכונה כל כך מקובלת היום אצל מקבלי ההחלטות שלנו בממשלה. קודם כל לומדים, מעמיקים ורק אחר כך משנים. הוא בא לפיקוד ולא שינה ביום אחד את התכניות, אלא בא ולמד מכל הכיוונים: הביא אנשי אקדמיה, כל מי שרק אפשר. לא מזמן הוא הזמין אותי ואלופים נוספים לתרגיל גדול בצה"ל, כדי לשמוע מה אנחנו אומרים, לקבל ביקורת מאיתנו. הוא אמר לנו: "תירו בי, כמה שאתם יכולים, תגידו לי מה אתם חושבים".  זו הגישה שלו- קודם לשמוע ואז לקבל החלטות. את זה עשה גם כראש אמ"ן וכמובן כרמטכ"ל. בנוסף הוא משאיר לנו צבא מתקדם, שמשלב נכון טכנולוגיות שיכולות לעשות עבודה מצוינת ומאפשרות פחות שימוש בחיילים בלחימה של פנים מול פנים". 

כשנשאל האם לדעתו יש חיל או יחידה שיכולים להגיד בסוף העידן של כוכבי שהוא קיפח אותם, השיב: "אביב טיפח מאד את הכוחות המתמרנים, ובעיני בצדק רב. הוא לא זנח את חיל האוויר, שצריך להכין אותו לזירות כמו איראן. על פי מקורות זרים, שמענו שהצבא תחת פיקודו טיפל בנושא האיראני בסוריה".

בתוך כך, הוא התייחס גם לדבריו של כוכבי, שציין לאחרונה כי צה"ל נערך במסגרת אימוניו לאפשרות של תקיפה באיראן: "ודאי, זה תורגל ברמות הכי גבוהות. כשהוא היה ראש אמ"ן, הוא מאד טיפח את נושא המודיעין והבאת המודיעין אל הכוחות בשטח. הוא דיבר על סוגיית המודיעין, כמה מודיעין יש למדינת ישראל ולצה"ל בזירות השונות. זה בהחלט אחד האתגרים הגדולים שעומדים בפני הרצי הלוי, הרמטכ"ל שנכנס לתפקידו".

אחד הדברים שאומר כוכבי בעצמו זה שהוא לא הצליח בסוגיית הפנסייה לאנשי הקבע.
"השאלה היא מה זאת הצלחה בנושא הפנסיות של אנשי הקבע. הבעיה אולי הגדולה ביותר שאביב נתקל בה, והרצי יצטרך להמשיך להתמודד איתה, היא השארת האנשים הטובים בצה"ל. אלה שהם היום מ"פיים יחליטו וירצו להיות מג"דים, מפקדי חטיבות, מפקדי אוגדות ומעלה. זאת סוגיה שבחברה הישראלית היום זה דבר לא פשוט".

בהתייחס לאפשרות שכוכבי יצטרף בעתיד למערכת הפוליטית, אמר: "אני מכיר אותו מצוין. אני מאוד מקווה שאביב ייצא לתקופת צינון של שלוש שנים, אפילו שהממשלה המטורללת שלנו היום, שכבר שמעתי שרים מתוכה תוקפים את אביב, אומרים שאולי תוארך תקופת הצינון לחמש שנים. אלה אנשים שלא רוצים אנשים טובים מסביבם כי הם מאיימים על הכוח שלהם. הם לא רוצים אותם סביב מקבלי ההחלטות. אני מאוד מקווה שנראה את אביב חוזר למרחב מקבלי ההחלטות הלאומי. אנחנו צריכים אנשים כמו אביב שיובילו את מקבלי ההחלטות ואת המדינה שלנו. אני חושב שאביב ראוי לכל התודות וההערכות של עם ישראל, למה שנתן ומה שעוד ייתן. ובואו גם נאחל הצלחה להרצי הלוי בהתמודדות מול האתגרים האדירים שהוא יעמוד בפניהם. הלוי מקבל צבא טוב, וכמו כל רמטכ"ל הוא צריך להמשיך ולהצעיד אותו עוד יותר גבוה. אני מכיר את הרצי ומשוכנע שהוא יעשה את זה בצורה טובה מאוד".