גובר צה"ל לשעבר תא"ל (במיל') אבי בניהו שוחח הבוקר (שני) עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב־103fm על כניסתו הרשמית לתפקיד של הרמטכ"ל החדש הרצי הלוי, והעריך כיצד הוא צפוי לפעול מול האתגרים שניצבים מולו. 

בפתח הדברים אמר: "קודם כל יום החלפת רמטכ"ל בצה"ל הוא יום חג, הצבא עולה על מדי א', התזמורת במלוא אדרה, הטקס מאוד מאוד מרשים. כל החיילים ניצבים בחלונות, מחזה מרהיב ומרגש כל פעם מחדש, כשהצבא אומר תודה למפקד היוצא ומקבל את המפקד הנכנס. הרמטכ"ל החדש נכנס למציאות מאוד מורכבת, גם בזירה של האיומים החיצוניים וגם בזירה של מה שאני קורא בעדינות האיומים הפנימיים".

"אין ספק הוא יצטרך במשמרת שלו גם להתמודד עם רגע האמת מול איראן, יכול להיות שיהיה לנו התמודדות עם החיזבאללה, הוא לא במקרה הולך לקיים את הביקור הראשון שלו ביו"ש, זו הזירה הכי נפיצה עכשיו שיכולים על פי כל הערכות להתמודד עם אינתיפאדה כזו או אחרת, את מניעת התבססותה איראנית עם אדמת סוריה. מנעד רחב מאוד של איומים".

"כמה זה קשה אפשר לראות, פרסמתי לא מזמן את הצילום של כוכבי ביום שהוא נכנס, יותר נכון את שערו השחור. מלמד יותר מכל מהו תפקיד הרמטכ"ל, איזו אחריות כבדה יש לך על הכתפיים. אני ראיתי את זה מקרוב, אזרחי ישראל לא כל כך מכירים את זה. אחריות כבדה מאוד על הכתפיים, כמובן ביחד עם שר הביטחון". 

הוא הוסיף ואמר: "אני חושב שכוכבי עשה את העבודה גם למחליפו ואמר את הדברים - זה משקף גם את עמדתו של רב אלוף הרצי הלוי. הצבא לא יכול לעבוד בלי אחדות הפיקוד. לרמטכ"ל יש מפקד אחד, הוא לא יכול לקבל הוראה משני שרי ביטחון. אף אחד לא יכול למנות לרמטכ"ל אלופים, זה לא יקרה, זה לא יכול לקרות. ביהודה ושומרון יש משימה מיוחדת, פלוגות מג"ב הן תחת אחריות מפקד האוגדה. לא יעלה על הדעת שבן גביר יהיה המפקד של פלוגות מג"ב גם אם זה עבר בחוק. יכולים להוציא אותם מהסד"כ.

"יש לנו מדינה אחת, חוק אחד ונשק אחד. תיאום הפעולה בשטחים והמנהל האזרחי שזה מכשיר בידי אלוף פיקוד המרכז, הוא צריך מקבל וגזר, הוא לא יכול להיות אחראי על המקל ומישהו אחר על הגזר, זה עושה בעיות משפטיות במשפט הבינלאומי של האחריות של צה"ל כריבון, זה עושה בעיות בתפקוד הכוחות, באיזונים ובבלמים. אני לא יודע איך זה הולך להסתדר". 

עוד טען בניהו כי "כאב הראש הזה שייך גם לגלנט, כי מתאם הפעולות בשטחים הוא מקיים פעולות הממשלה בשטחים, הוא חצי גוף אזרחי חצי צבאי. עומד בראשו תת אלוף במדים לא יכול לקבל פקודה ממישהו שלא הרמטכ"ל, לא יעלה על הדעת. מחרתיים חס וחלילה יקרה חטיפת הנערים, יקראו לרמטכ"ל להערכת מצב אצל סמוטריץ'? ממי הוא יקבל הנחיות?"

אבל סמוטריץ' אומר לרמטכ"ל 'התבלבלת, ישראל מדינה שיש לה צבא ולא ההפך'. 
"אני הייתי יועץ של שלושה שרי ביטחון, אני מכיר את המערכת הזו מצוין. אני לא יודע איך זה הולך לעבוד, כולם הולכים להיתקל בקיר המציאות, זה לא יעבוד. זה לא רק זה, הרצי הלוי, הרמטכ"ל החדש, הוא יצטרך להתמודד עם מציאות שבה קוראים לרמטכ"ל פקיד, מציאות שבה יורים על הצבא ללא רחם בידיעה שהוא לא יכול לענות. דברים לא טובים קורים, ראה את האירוע שהיה בחברון עם שני חיילי גבעתי. 

"אנחנו ראינו פה ראש ממשלה שעושה דברים בניגוד להשקפת עולמו. הוא גם היה שר ביטחון תקופה, הוא מכיר מצוין את הדברים האלה ובכל זאת הוא הלך לזה מסיבות פוליטיות. כנראה הוא חושב שיהיה בסדר, שאני מאוד מתנגד לדבר הזה".

כשנשאל אם תסבוכת ביטחונית עשויה לפגוע בשלמות הקואליציה השיב "אני לא מאמין, אני חשוב שברגע האמת ראש הממשלה ושר הביטחון יקחו את ההגה לידיים ויגידו לסמוטריץ' ובן גביר 'תשבו בצד'. אני דיי נבוך מהאירוע הזה, אני חושב שהרמטכ"ל הנכנס והיוצא נבוכים, שהפיקוד של צה"ל נבוך ומבולבל.

"אנחנו נתקלים במציאות מורכבת מאוד עם הממשלה הזו, אבל היות והציבור צריך לישון בלילה אני חושב שיש לנו רביעייה ביטחונית ראויה. גם השר גלנט שצמח בתוך הצבא, גם מנכ"ל משרד הביטחון, הרמטכ"ל ואפילו צחי הנגבי, ראש המועצה לביטחון לאומי - אנשים שאפשר בסוף לסמוך על שיקול הדעת שלהם. הם יהיו בועה של שפיות בתוך הטרללת שמסביב". 

"אני חושב שאפשר לומר לזכותו של נתניהו, בהפעלת כוח צבאי הוא הפגין תמיד אחריות ושיקול דעת. אני חושב שיש בתוך המערכת איזונים ובלמים, שיבטיחו שישראל לא תעשה שום פעולה אם אין לה חרב מונחת על צווארה. אנחנו בסוף צבא ההגנה לישראל, כך היה תמיד וכך יהיה".

לסיום אמר בניהו כי "צריך להגיד מילה טובה על כוכבי. כוכבי מסיים 40 שנה, 4 שנים כרמטכ"ל, נתקל בקיר המציאות, 4 שרי ביטחון התחלפו לו, קורונה במשך שנתיים, ובכל זאת ניהל מערכה כבדה מאוד ברחבי המזרח התיכון, בעיקר בסוריה ובלבנון. הסורים, האיראנים, הלבנונים והאחרים יודעים על היכולות של צה"ל . ביו"ש זה גלוי לעין. צריך לומר לו בהחלט תודה רבה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm