סרטון שבו נראה לכאורה השבוי הישראלי אברה מנגיסטו, פורסם אתמול על ידי ארגון חמאס, ועורר שאלות רבות בישראל. אבי כאלו, לשעבר ראש מחלקת שבויים ונעדרים באגף המודיעין, שוחח הבוקר (שלישי) על הסרטון החדש עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב־103fm, וטען: "מתעוררות ספקות לגבי דמותו של מנגיסטו בסרטון".

"איפה המדינה?": חמאס פרסם תיעוד חדש של אברה מנגיסטו בשבי
פרשן מעריב: "עד לאחרונה לא היה ברור האם אברה מנגיסטו נמצא בחיים"

"אני חושב שהסרטון באמת מעורר שאלות לגבי מהימנותו כמו שהמערכת אמרה. מתעוררות ספקות לגבי הדמות, הקול. הוודאות כאן כרגע נמצאת באיזשהו סימן שאלה. חמאס בהיבט הזה משתמש במניפולציות שארגוני טרור אחרים בעבר השתמשו בהן. גם חיזבאללה הפעיל עלינו כלים כאלה כשהיו בידיו שבויים. הפרקטיקות האלה מוכרות לנו. העובדה שחמאס, בין אם זה אברה או לא, מייצר מעין אות חיים על אברה - מהווה סוג של תעודת ביטוח, בין אם זה הוא או לא, לעניין היותו בחיים. העובדה שחמאס מעוניין לשמר אותו כחי לטובת משא ומתן והעובדה שמדובר במצוקה אסטרטגית אמיתית של החמאס לשכנע את הדרג המדיני הנכנס בישראל להתקדם בתנאיו במו"מ", הסביר כאלו.

"שאלה אחת שכן מציקה זו שאלת העיתוי", הוא ציין. "תסתכל למשל בשעתו, כשהיה לנו את אות החיים של גלעד שליט, שכמובן ישראל שילמה בעבור אותה קלטת בכ־20 אסירות מנהליות פלסטיניות - כן קיבלת את גלעד עם אותו עיתון מאותו יום והיה ברור לכולם שזו התמונה, כאן לא ברור לכאורה ממתי האירוע הזה צולם. עצם פרסום הסרטון, בין אם זה אברה או לא, הוא סוג של נסיגה של הארגון מעמדותיו ואולי אינדיקציה גם לנסיגות אחרות שהוא יבצע, חשובות יותר".

כשנשאל "איך ישראל יכולה לנצל את המומנטום הזה?", ענה כאלו כי "אפשר לנסות ולשוב לתוך תהליך באופן מבוקר, זהיר, לא באופן נלהב, לנסות ולהאיץ את התהליך שבו ישראל מבינה שחמאס צריך אותה, מאשר שהיא צריכה אותו, כדי לרכוב על מגמות אסטרטגיות רחבות יותר ולנסות ולקדם משא ומתן בעמדות שהן יותר נוחות לישראל".

הוא אמר: "אני חושב שישראל מתנהלת בצורה אחראית בהיבט שהיא לא מאפשר לחמאס לקשם את עזה. אגב, לאורך כל הממשלות, גם הממשלות שהיו בין לבין, ממשלות נתניהו ואחרות - סך הכול שמרו על קוהרנטיות בנושא הזה של בידול בין נושא השבויים והנעדרים לבין סוגיות אחרות ברצועה, תוך קביעת גבולות גזרה לעד כמה מתקדמים עם החמאס בתהליך הזה".

"אני חושב שהאירוע הזה כן מבשיל לאורך זמן וגורם לחמאס להבין שיש לו מחירים שהוא משלם גם בעולמות אחרים. בסופו של דבר, מנגד, צריך לומר - חמאס לא יתקדם בתהליך הזה ללא עסקת אסירים. בסוף כל השחקנים יצטרכו להתקבץ לשולחן, כנראה מצרי בצורה כזו או אחרת, וסביבו לנסות ולגבש את המחירים שבסך הכול, לאורך שנים, כן נרשמו התקדמויות מסוימות בתהליך", סיכם כאלו.

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm