ארגון הטרור גדודי עז א-דין אל-קאסם, הזרוע הצבאית של ארגון הטרור חמאס, פרסם אמש תיעוד חדש של אברה מנגיסטו, האזרח הישראלי שחצה את הגבול לרצועת עזה בשנת 2014. החוקר וההיסטוריון של המזרח התיכון, ד"ר עידו זלקוביץ', שוחח היום (רביעי) עם גדי נס ברדיו צפון 104.5FM והסביר מה עומד מאחורי הסרטון. 

חמאס טוען כי הסרטון צולם לאחרונה, אחיו של אברה מנגיסטו: "זה הוא ב-99%"
"זכות בסיסית לדרוש את השבתו": אחיו של אברה מנגיסטו במסר לממשלה
פרשן מעריב: "עד לאחרונה לא היה ברור האם אברה מנגיסטו נמצא בחיים"  

"הדרישות לא השתנו אבל המצוקות אכן גברו", אמר, והסביר: "למעשה מה שחמאס אתמול ניסה לעשות, כחלק מהמלחמה הפיסיכולוגית, זה להציף שוב את התודעה של עסקת חילופי האיסרים, תוך כדי זה שהוא מתייחס לאמירה של רב אלוף כוכבי שאמר שאולי אחד הכילשונות הגדולים במשמרת שלו, הייתה העובדה שלא הצליחו להשיב הביתה את גופות ההרוגים ואת החטופים". 

עוד הוסיף: "חמאס למעשה נמצא, מבחינה מדינית כרגע, במקום שבו הוא לא לוקחת מקום מרכזי בשיח ואיננו רלוונטי. כדי לחזור למרכז הבמה הוא חייב להביא איזו שהיא קבלה לפלסטינים ועבורו עסקת חילופי האסירים זו אחת מהדרכים שבאמת יכולה להרים להם מצד הציבור הפלסטיני".

"מצד אחד חמאס באמת יש לו מונופול מוחלט על הכוח ואף אחד לא יכול לאתגר אותו ולהפוך את השלטון בצורה אלימה. מצד שני, מה שמאפיין את חמאס זה שכתנועה פוליטית היא באמת הייתה קשובה לציבור שבו היא פועלת. עצם העובדה שיש לחמאס ביד קלפי מיקוח ולא מצליח לעשות בהם שימוש כבר מספר רב של שנים, זה כישלון מאוד מאוד משמעותי בהנהגה של חמאס. בראשו אסיר ששוחר בעסקת האסירים של גלעד שליט, שלולא כך לא היה מגיע לעמדת ההנהגה הארצית כרגע", ציין. 

יחיא סנוואר (צילום: חסן ג'די, פלאש 90)
יחיא סנוואר (צילום: חסן ג'די, פלאש 90)

לבסוף, הבהיר כי "יש לחץ מאוד מאוד גדול על חמאס ללכת לכיוון של עסקת אסירים והוא לא מצליחה לספק את הסחורה. בהחלט עיתות של ארגון שאמר 'אני מוכן להדיברות, אני רוצה לשוב לקדמת הבמה'. ואני חושב שמה שלא נאמר בין השורות זה - 'למעשה אנחנו במצוקה, אין לנו הישג פוליטי משמעותי'. הלחץ הכלכלי ברצועת עזה הולך וגובר, חמאס לא מצליח לתת לאנשים שם איזשהו אופק ולכן כדי להסיט את דעת הקהל, הולכים לכיוון של עסקת אסירים".