אלוף (מיל') איתן דנגוט, לשעבר מתאם הפעולות בשטחים, התראיין היום (שלישי) בתכניתו של יואב מינץ ב-104.5FM רדיו צפון, על רקע כניסתו לתפקיד של הרמטכ"ל החדש רב אלוף הרצי הלוי

"הרצי עומד נושאית באותם אתגרים של כוכבי. אבל חלו פה תפניות שהתחילו בשנה האחרונה, עם מלחמת רוסיה אוקראינה, האיום האיראני, אין התקדמות במו"מ על הגרעין בין ארה"ב לאיראן ומה זה מבשר לנו. חצינו את הבחירות לארה"ב לקונגרס וזה בהיבט של האיום המרכזי החשוב שמרכז סביבו ארגוני טרור בצפון מזרחה של מדינת ישראל", הסביר דנגוט בפתח הריאיון. "מאידך, כמו שהתחיל להתפתח לנו ממאי 2021 וצבר תאוצה בחצי שנה האחרונה, האתגר המרכזי - ולא סתם הרצי לדעתי כרמטכ"ל בחר כמסר להיות היום ביהודה ושומרון, וזה מצביע על הדחוף לעומת החשוב, הסיכון הגדול מהתמשכות מעשי הטרור, שכבר בשבועיים הראשונים של חודש ינואר, כמות האירועים, כמות הסיכולים שאנחנו מבצעים למול הטרוריסטים שמנסים לפגוע באזרחי מדינת ישראל בעליה משמעותית ביותר, ולכן איום הטרור הפלסטיני, אנחנו כחודשיים לפני הרמדאן, הביא אותו להחלטה לביקור ראשון ביהודה ושומרון כי שם הלחימה היא 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע".

לטענה של המראיין כי לפני שבוע נערכה הערכת מצב ביטחונית עם ראש הממשלה ושר הביטחון בפיקוד הצפון וקצין בכיר אמר שפיקוד הצפון הוא החשוב יותר, אז איפה יותר חשוב, השיב האלוף (מיל'):  "ויש זירה אחת שלא דיברנו עליה עד היום והיא לא צבאית, אבל היא זירה ארץ ישראלית מלאה, מה שקורה כאן מבחינת יחסי חברה-צבא, חברה-חברה, עם הקמת הממשלה החדשה אנחנו עדים פה להתבטאויות ולהכנסת הצבא למקומות שלא ראוי ואיננו צריך להיות שם. הניסיונות בפועל בהסכמים קואליציוניים כאלה ואחרים, מבלי שיש זדון, לפגוע באחדות הפיקוד של הצבא".

דנגוט התייחס לאמירתו של שר הביטחון גלנט, שאמר אמש בטקס המינוי, כי לא תהיה שום התערבות משפטית וגם לא פוליטית בתחום הביטחוני: "זה ממחיש מה שאמרנו שזאת זירה מיותרת, מבזבזת אנרגיה, מבזבזת זמן ויוצרת רק אי הבנות, שלא נחוצות לעם ישראל ולמדינת ישראל. ומה שציטטת מדברי שר הביטחון גלנט אכן ממחיש את ההתפתחות הזאת שצריך לשים לה גבולות גזרה וכמה שיותר מהר".

עוד דיבר על הסרטון שהפיץ ארגון הטרור החמאס של האזרח השבוי אברה מנגיסטו ברצועת עזה: "הרצי הלוי לא צריך לעשות כלום כלפי חמאס. חמאס ארגון רצחני, מפגין פה חולשה. סרט כזה מארגון כזה שאמור להיות שליט על עזה ומאיים על ישראל זה חולשה, זה תסכול, לתפיסתי, חמאס בצורה מדורגת בתוך שבעה חודשים נתן לנו אותות חיים משני אזרחים ישראלים המוחזקים שם בצורה לא חוקית. חמאס חושב שבדרך הזאת הוא יתן לנו איזשהי 'דקירה' בהקשר של רצון להחליף אסירים עם דם על הידיים, כמו שהיה בעסקת שליט. אני כאזרח, איש ביטחון לשעבר, הייתי אומר מה צריכה מדינת ישראל כן לעשות".

דנגוט פירט: "נכנסה ממשלה חדשה, שר ביטחון חדש, ראש ממשלה חזר לתפקיד אחרי שנה ומשהו שלא היה בתפקידו, רמטכ"ל חדש. צריך לעשות פה קודם כל סדר ארגוני, אסור להוריד את הנושא הזה מבחינתה של ישראל לסדר היום ויבדקו את הסרט הזה ויעשו את כל הבדיקות המודיעיניות ויש דברים שלא נדע וידברו עם המצרים על המשמעות ועם שליח האו"ם באזור. אבל לפני הכל, צריך למנות מתאם חדש לנושא הזה, כי הקודם עזב, השתחרר מתפקידו. אני הייתי עושה מבנה חדש, הייתי מזכיר צבאי של שר הביטחון בתקופה של אהוד (אודי) גולדווסר ואלדד רגב ז"ל, שהיו מוחזקים בידי חזבאללה ובהמשך גם חטיפת גלעד שליט. המשפחות צריכות כתובת, קשב, הבנה והייתי גם ממנה שר בוגר אחראי שיש לו ניסיון בממשלות ישראל ובקבינטים, להיות מרכז התחום. כמובן שראש הממשלה אמון על הנושא הזה בכללותו, אבל יש פה צורך להשתנות".

לסיום, שיבח מתאם הפעולות בשטחים לשעבר את הרמטכ"ל היוצא: "ראוי להחמיא שוב לרב אלוף (מיל') אביב כוכבי, על עשייה רבה בתקופה לא קלה לרמטכ"ל: קורונה, איומים, מב"מ מול איראן התבססה, צה"ל הפך להיות בהיבט של פיתוח כוח וטכנולוגיה, אבל אי אפשר להתעלם ממשבר שמאפיין את החברה הישראלית בכל מה שקשור לשרות הקבע, לשנות את יחסי צבא חברה, המכון דמוקרטי הצביע על עליה באמון לצה"ל נדמה לי ל-85 אחוזים, יש פה התקדמות, צריך להוציא את הצבא מחוץ לכל ויכוח, הצבא צריך להיות נתון לביקורת אבל צריך להיות המגדלור לכולם ולתת לאנשים שהם ממונים, בתוקף סמכות ואחריות, לעסוק בכך והרצי הוא האדם הראוי במקום הנכון".