הזרוע הצבאית של ארגון הטרור חמאס, פרסמה השבוע תיעוד חדש של אברה מנגיסטו, האזרח הישראלי שחצה את הגבול לרצועת עזה בשנת 2014. על כך, ראש הדסק לענייני ערבים של "חדשות 13", צבי יחזקאלי, שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM. כמו כן, יחזקאלי התייחס לאפשרות לבצע עסקת שבויים עם ארגון חמאס.

בפתח השיחה, התייחס לעסקת שבויים אפשרית עם חמאס. לדבריו, "לפני כיותר משבע שנים הוא חצה על דעת עצמו, במעבר על חוף הים, והגיע לידי חמאס. הוא נפל לידיהם כקלף מיקוח. הקלטת הזו מתפרסת בדיוק ביום שבו יש חילופי רמטכ"לים בישראל, כביכול כתזכורת של חמאס לישראל 'יש לכם שבוי בעזה'. בזמנו של שליט ישראל הייתה צריכה לשחרר אסירים בשביל קלטת והנה חמאס משחרר קלטת בחינם".

"חמאס נורא רוצה עסקת שבויים אבל הוא מבין גם שישראל לא תשחרר שחרור המוני. הוא מנסה לקדם את זה בלוחמה פסיכולוגית, או איך שהגדירו את זה בישראל כהתעללות זולה. יש פה גם מלכוד ישראלי, ישראל אחרי שחרורו של שליט קבעה שלא יהיו יותר שחרורים המוניים של מחבלים עם דם על הידיים, זה יהיה אחד על אחד. זה דבר שתוקע את הסיפור מול חמאס, מה גם שאין בישראל בנושא לחץ על חמאס. אין קלפי מיקוח, ולכן העסקה תקועה וחמאס מנסה לדחוף", הוסיף.

לאחר מכן, נשאל האם ניתן לשחררו באמצעות מבצע צבאי. יחזקאלי השיב כי "בוא נאמר ככה, לפני האינתיפאדה הראשונה ילד שהיה רוצה מקיבוצי העוטף לשלוח דואר היה יורד לחאן יונס עם האופניים שלו. היום שתי חטיבות לא יכנסו לחאן יונס וגם לא סיירת מטכ"ל. זה כבר מציאות אחרת, גם הסיפור של שליט הוכיח שהם יכולים להחביא ברצועת עזה. מבצע צבאי לדעתי הוא לא בראש סדר העדיפויות של ישראל. יתרה מכך, אני חושב שסוגיית השבויים והנעדרים, לצערי ולצער המשפחות, ישראל לא שמה את זה בראש סדר העדיפויות ולא באמת רוצה לסיים את הסוגייה הזו. לכן אנחנו תקועים. יש המון מרחבי תנועה, כמו לחטוף את ילדי הבכירים".

לחטוף את ילדי הבכירים?
"קודם כל ישראל לא יכולה להתנהג כמו ארגון טרור, אבל כל צעד זה על פי הנוסחה הידועה במזרח התיכון - לא משנה מה תעשה, השאלה איך תעשה אותו. אם אתה סוגר את רצועת עזה, מונע מהבכירים להסתובב, חוטף את ילדיהם, לא משנה מה, אם אתה עושה את זה באופן שבה ומבהיר להם 'יש לי פה קלפים חדשים', לדעתי זה עשוי להצליח".

בסיום, נשאל האם פעולה שכזו תביא לעסקת שבויים. לדבריו, "ישנם מצבים שאם אתה היית שם את ידך, והשאלה אם זה בסדר העדיפויות שלך להחזיר את כל החיים והחללים שיש שם, יש לך מרחב תנועה. זה עניין של האם לישראל יש אסטרטגיה. אם תהיה אסטרטגיה יהיה מטה, תהיה פעולה, סדר עדיפויות, אתה תראה שאפשר ללחוץ על חמאס בהרבה נקודות לחץ ועובדה, הוא לחוץ, הוא שחרר את הקלטת. חטיפת ילדי הבכירים זה קלף מעולה, אפשרי, כואב, אבל אין מישהו בישראל שיפעיל אותו".

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו 103FM