בסוף השבוע שעבר הוקם המאחז "אור חיים" במלאת 30 יום לפטירתו של הרב חיים דרוקמן. שר הביטחון יואב גלנט הורה על פינוי המאחז, והתגובות מהקואליציה לא איחרו לבוא - ביניהן תגובתו של השר בצלאל סמוטריץ', שאמר כי השר גלנט פעל בניגוד להסכמים הקואליציוניים. מנכ"ל "הביטחוניסטים", תא"ל (מיל') אמיר אביבי הביע היום את שביעות רצונו בהקשר לעימות ל-104.5FM בתוכניתו של יואב מינץ: "אני חושב שחוסר ההסכמה ביניהם היה אירוע מצויין שמראה שבעצם שרשרת הפיקוד היא מאד ברורה: היתה עלייה לא חוקית לאיזו שהיא גבעה, שר הביטחון הורה לצה"ל לטפל וצה"ל טיפל בזה. שום דבר לא השתנה. כל מי שבא ואמר יש בו קונסטלציה שתייצר חוסר בהירות... העסק מאד ברור. מה שמצופה מההתיישבות, זה כשהם רוצים בנייה, בטח עם ממשלה שתומכת בזה, לעשות את זה בתיאום. גם עיתויים לפעמים זה חשוב. כרגע הממשלה שקועה במהלך רפורמה בתחום המשפטי ועכשיו פתאום להכניס עז. דרך אגב, יש כרגע לחץ בינלאומי מטורף על ישראל".

האזינו לקטע מתוך התוכנית:

אתמול (ראשון) פרסם משרד הביטחון נתונים אודות אירועים ביטחוניים לשנת 2022. בין היתר פורסם כי חלה עלייה של 65% בהיקף האירועים. אביבי אמר: " אנחנו יודעים שיש עלייה דרמטית בהיקף האירועים באופן כללי. ספגנו אירועים גם בעורף, גם ביהודה ושומרון וגם לאורך הגדר. ככל שצה"ל הידק את השליטה שלו לאורך הגדר עם הרבה מאד כוחות שהושקעו להגנה על הגדר וגם הרבה השקעה תשתיתית לשקם את הגדר כולל מקומות היו פרצות בגדר, כולל השלמה של הגדר באזור מדבר יהודה אז החיכוך לאורך הגדר הלך ועלה. בעצם אנחנו רואים הרבה יותר פעילות לאורך הגדר. לפני זה היו מגיעים פלשתינים חוצים באין מפריע את הגדר דרך הפרצות. יש נתון מעניין שמצביע על עלייה של 55% בכמות הפלשתינים שעברו דרך המעברים הסדורים. לפני שפרסו את הכוחות ולפני ששיקמו את הגדר, כל הדלתא הזאת של העלייה של 2022 כל האנשים האלה שעברו לפני כן בצורה לא חוקית. רובם מחפשים עבודה ובאים לעבוד אבל בסוף ספגנו פיגועים קשים מאד מהסיפור הזה בשנת 2022".

אביבי הוסיף: "צה"ל נמצא בהיערכות מתמשכת עם סדרי כוחות שהוא לא השקיע בשנים עברו וזה מאתגר אפילו את חוק המילואים! בנו תפיסה כזאת שגדוד מילואים עושה תעסוקה מבצעית פעם בשלוש שנים ואין לזה שום אחיזה במציאות עכשיו. צריך עכשיו את הגדודים האלה כל שנה! בתעסוקה כדי לעמוד בקצב על ההגנה על הגדר וגם הפעילות ההתקפית והתיגבור משמעותי שקיים ביהודה ושומרון. זה דורש שינוי חקיקתי, זה דורש חקיקה".

כשנשאל מדוע נדרש שינוי בחקיקה, ענה: "מצד אחד, אנחנו רואים שהעובדה שכל כך הרבה פלשתינים נכנסים לעבוד בישראל, לא בהכרח גורמת לזה שלא יהיה טרור. מצד שני זה כן מביא לזה, שהטרור הזה לא גולש להיות אינתיפאדה. זאת אומרת, המדיניות הזו שמערכת הביטחון דוגלת בה, אנחנו רוצים לשחרר את הלחץ אנחנו רוצים שאנשים יעבדו ולא ייכנסו למעגל הטרור. מצד אחד תבוא מערכת הביטחון ותגיד בצדק: 'הנה זה עובד', האינתיפאדה הזאת לא קורית. למה? כי אנחנו מאפשרים לעבוד. לא סגרנו אותם".

מחסום פועלים פלסטינים (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
מחסום פועלים פלסטינים (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

בהמשך, התייחס אביבי למעברים הביטחוניים: "יש 14 מעברים רשמיים והושקעו בהם המון. גם בנראות שלהם גם בטכנולוגיה שיש בהם ומאד מתקדמת וגם כשאנשים כבר צריכים לצאת, שלא יעמדו 4-3 שעות בתור. העסק הזה עובד בצורה טובה. השאלה היא האם אותם 55% עלייה, יגידו 'וואלה, למה בעצם עברנו דרך פרצות, כי לעבור דרך המעבר זה לא נורא', או שנדבר עוד שנה שנתיים שצה"ל ידלל את הכוחות לאורך הגדר ועוד פעם הכל יהיה פרוץ ונראה עוד פעם מעברים".

"אני לא צופה שיהיה שינוי במדיניות בעקבות שינויי האישים במערכת הביטחון", אמר כשנשאל על שינויי הרמטכ"ל, שר הביטחון והמנהל האזרחי החדש. "אני כן מצפה ורוצה לראות שינוי במדיניות בשני דברים שמשלימים אחד את השני. בלימה של הבנייה הבלתי חוקית. הפלשתינים בשטחי C בשטח שבאחריות מלאה של מדינת ישראל ומנגד עידוד התיישבות היהודית במרחבים האלה דבר שלא ראינו הזה הרבה זמן".