שב"כ חשף היום (רביעי) כי בשבועות האחרונים הוא מנהל יחד עם צה"ל ומשטרת ישראל מאמץ מודיעני שהוביל לחשיפת תופעה, במסגרתה פעילי חמאס ברצועת עזה מנצלים פלסטינים בשטחי יהודה ושומרון, בחלק מהמקרים ללא ידיעיתם, כסייענים לביצוע פיגועים. 

הפעילות מנוהלת על ידי פעילי "מטה הגדה" - גוף של חמאס בעזה, המנוהל על ידי מגורשי עסקת שליט. כך פעלה השיטה: הפעילים ברצועת עזה, מסתירים את זהותם האמיתית ומתחזים לחברות עסקיות ולגופים שונים, מגייסים צעירים פלסטינים ביהודה ושומרון למטרת "עבודה" בשכר, ושולחיםאותם למגוון משימות. חלקן עסקו בהעברת כספים המיועדים לרכישת כלי נשק לפיגועים והעברת חבילות ארוזות שבתוכן נשקים או תחמושת. זאת, מבלי שהשליחים מודעים לכך.

שב''כ חשף תשתית של חמאס למימוש פיגועים ביהודה ושומרון (צילום: תקשורת שב''כ)
שב''כ חשף תשתית של חמאס למימוש פיגועים ביהודה ושומרון (צילום: תקשורת שב''כ)

אמצעי הלחימה והכספים המועברים על ידי אותם שליחים, מיועדים להגיע בסופו של דבר לפעילי חמאס ביהודה ושומרון, אשר גויסו על ידי מרצ"ע לביצוע פיגועים. בנוסף, חלק מהפעילים ביו"ש, אשר היו בקשר עם פעילי חמאס בעזה, ביצעו עבירות ביטחוניות כמו סחר באמל"ח. בעקבות כך, הוגשו נגדם כתבי אישום לבית המשפט הצבאי.

אחד העצורים הוא סלאם זיד, תושב מחנה הפליטים ג'לזון בן 27. במהלך חודש יולי האחרון, קיבל פניה מפרופיל לא מוכר ברשת הפייסבוק תחת השם "חאלד טאלב". המשתמש הציע לו הצעה לעבוד בחברת משלוחים טורקית הפועלת מול יהודה ושומרון תמורת תשלום. תחילה, התבקש סאלם להעביר סכומי כסף גדולים, בגובה אלפי דולרים, בין אזורים שונים ביו"ש, כדוגמת בית לחם, רמאללה וחברון, תוך שהוא לא מודע לכך שמדובר בכספים המשמשים את החמאס.

הפלסטינים שנעצרו על ידי שב''כ בחשד לחמאס להעביר תחמושת ביו''ש (צילום: תקשורת שב''כ)
הפלסטינים שנעצרו על ידי שב''כ בחשד לחמאס להעביר תחמושת ביו''ש (צילום: תקשורת שב''כ)

מחקירת השב"כ עלה כי חלק מהכסף הגיע לאותם מגויסים באמצעות סוחרים במטבעות דיגיטליים אשר שוטו גם הם על ידי אנשי חמאס. בשלב השני, כאשר המשימות הפכו ל"חשודות יותר", הציג טאלב את עצמו כמי שעובד עבור אנשיו של מוחמד דחלאן, ושלח את סלאם לרכוש אמצעי לחימה, ביניהם רובה מסוג M-16, רובה מסוג M4 ושני אקדחים ותחמושת.

לטובת הרכישה, נעזר סלאם בבן דודו, אחמד זיד, אשר גם הוא לא היה מודע לכך שהוא מנוצל על ידי אנשי חמאס. באחת הרכישות אף התבקש סלאם להעביר שני אקדחים שרכש לגורם בכפר חווארה, לידי האחרים מחמד מחמוד ע'אזי. לאחר מספר שבועות, ביצעו האחים, באמצעות האקדחים, פיגוע ירי מרכב חולף לעבר כלי רכב ישראלים בכביש 60.

במקרה נוסף, מחמד יזן ג'אבר, בן 21, תושב א-ראם שבמזרח ירושלים, נחשף למודעה בפייסבוק לפיה דרושים עובדים למסעדה. בהמשך לתגובתו למודעה, פנה אליו באמצעות הצ'ט, אדם שכינה את עצמו "אבו עלאא" וציין כי הוא זקוק לשליח שיעביר קופסאות של בשמים ברחבי איו"ש תמורת תשלום. במהלך חודש אוגוסט האחרון, בהנחיית "אבו-עלאא" החל מחמד ברכישה ובהעברה של נשקים, והעביר אקדח ותחמושת לבלאל חמאיל, פעיל חמאס, וכן רובה מסוג M4 לידי פארס מעלא. השנים נעצרו ונחקרו גם הם.

פרופיל הפייסבוק של חמדאללה עלי (צילום: תקשורת שב''כ,תקשורת שב״כ)
פרופיל הפייסבוק של חמדאללה עלי (צילום: תקשורת שב''כ,תקשורת שב״כ)

רכישת הנשקים עבור התשתית, הצריכה כסף מזומן רב. כדי להשיגו, שיטו המגורשים בתושבים באיו"ש העוסקים בסחר במטבעות דיגיטליים. מגורשי החמאס מעזה, פנו בזהויות בדויות לרוכשי מטבעות דיגיטלים, מכרו להם מטבעות וירטואלים ואת הכסף המזומן עבור הרכישה, אספו באמצעות שליחים מיהודה ושומרון, אשר גם הם העבירו את הכסף לתחנה הבאה בשרשרת.

‏גורם ביטחוני בכיר: ״‎פעולותיהם של חמאס וארגוני הטרור האחרים ברצועת עזה יביאו לצמצום כמות אישורי הכניסה של סוחרים ופועלים מעזה לישראל. בתוך כך, במקרה הנ"ל, מערכת הביטחון תשלול אישורי כניסה של כ-230 פועלים עזתים שעובדים בישראל - קרובי משפחה של המעורבים באכוונת טרור".