המתיחות הביטחונית בעקבות מבצע המעצרים שביצע מוקדם יותר היום צה"ל בג'נין, במסגרתו נהרגו עשרה מחבלים בחילופי אש עם כוחות הביטחון, הולכת ומסלימה. זאת, למרות מאמצים של מצרים, קטאר והאו"ם להשיב את הרגיעה.

הפעם האחרונה שבה הרשות באמת עצרה את התאום הבטחוני עם ישראל הייתה ב-19 במאי 2020 לאחר פרסום עיקרי תוכנית המאה של טראמפ. כחצי שנה לאחר מכן כשביידן גבר על טראמפ בבחירות, חודש התאום. בשנים האחרונות הכריזו הפלסטינים מספר פעמים נוספות על הפסקת התאום אך בפועל הוא נמשך.

"נמנע פיגוע גדול": מסתערבים חיסלו תשעה מחבלים במבצע דרמטי בג'נין
חשש להסלמה בעקבות המבצע בג'נין: הרמטכ״ל הורה על הגברת המוכנות הביטחונית

במקביל, הרשות הפלסטינית הודיע על עצירת התיאום הביטחוני עם ישראל. "אין יותר תיאום ביטחוני. ההנהגה החליטה ללכת למועצת הביטחון כדי ליישם את ההחלטה להגן על העם הפלסטיני ניגש לבית הדין הבינלאומי ונוסיף תיק על בג'נין", אמר נביל אבו רדינה, דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בכיר בתנועת הפת"ח אמר כי "ההנהגה הפלסטינית תנקוט בצעדים נחרצים".

מנגד, לאחר שקיים הערכת מצב, רה"מ בנימין נתניהו הבהיר שפניה של ישראל לא להסלמה, אבל הנחה את כוחות הביטחון להיערך לכל תרחיש בזירות השונות כדי להבטיח את ביטחון אזרחי ישראל. כאמור, מצרים, קטאר והאו"ם מקיימים שיחות מול ישראל, הרשות הפלסטינית והפלגים, "על מנת להשיב את הרגיעה אחרי אירועי ג'נין", כך אמר מקור בכיר לעיתון הפלסטיני "דוניא אל-ווטן".

עוד הוסיף המקור, כי הרשות הפלסטינית "הוכתה בתדהמה לנוכח הפשע שהתבצע בג'נין, וקראה למתווכים לעצור את מעשי הטבח נגד הפלסטינים". המקור הוסיף כי האו"ם ומצרים מקיימים שיחות עם הפלגים ברצועת עזה כדי למנוע את הסלמת המצב, במיוחד לאחר שהפלגים הזהירו כי הם "לא יעמדו שלובי ידיים והתגובה תהיה מכאיבה". המקור ציין כי הפלגים בוחנים את אופן התגובה על אירועי ג'נין וכי המתווכים ממתינים לראות איך המצב יתפתח בשעות הקרובות.

הגורם, שהעדיף להישאר בעילום שם, אמר לעיתון כי "למדנו, ממקור מושכל, שמצרים והאו"ם, יחד עם קטאר, נמצאים בקשר רציף עם הכיבוש, הרשות הפלסטינית והפלגים, כדי להחזיר את השקט לאחר הטבח בג'נין". הגורם אישר כי הרשות הפלסטינית "הביעה זעזוע מהפשע שבוצע בג'נין", וקרא למתווכים "להפסיק את מעשי הטבח של הכיבוש נגד הפלסטינים" בכל מקומות מגוריהם, במיוחד באזור הגדה המערבית וירושלים".

פעילות צה''ל במחנה הפליטים ג'נין (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל במחנה הפליטים ג'נין (צילום: דובר צה''ל)

לדברי הגורם, "הפלגים הפלסטיניים דנים במנגנון להגיב לטבח של ישראל בפלסטינים בג'נין", והמתווכים ממתינים שהמצב יתברר לאחר הלוויות ההרוגים.

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו-מאזן) הכריז על שלושה ימי אבל ברשות, והנחה להוריד את הדגלים לחצי התורן. בטלוויזיה הפלסטינית דווח כי אבו-מאזן כינס ישיבת חירום של ההנהגה הפלסטינית בעקבות האירועים. דובר תנועת הג'יהאד האיסלאמי, טאריק סלמי, אמר כי "הפשע שביצע הכיבוש במחנה ג'נין לא ייעלם מעינינו". בראיון בלעדי לתוכנית "אולפן אל-וטן" אמר סלמי, כי "פשע הכיבוש לא ייעלם מעיניו", והדגיש כי "הכיבוש ישלם את המחיר על פשע זה".