הפרשן הצבאי של 'מעריב', טל לב-רם, התראיין היום (חמישי) בתוכניתם של רוני בר-און ואריה אלדד ב-103FM, והתייחס למתיחות מול הרשות הפלסטינית והמבצע הדרמטי בג'נין.

המבצע בג'נין: הרשות הפלסטינית הודיעה על הקפאת התיאום הביטחוני עם ישראל
חשש להסלמה בעקבות המבצע בג'נין: הרמטכ״ל הורה על הגברת המוכנות הביטחונית

"מה שמיוחד במבצע זה זה המיקום", אמר לב-רם בפתח דבריו, "ידענו הרבה מאוד פעולות במחנה הפליטים בג'נין, אבל הפעם הייתה גם פעולה באור יום בגלל שהגיע מידע מודיעיני על אותה חולייה של הג'יהאד האסלאמי. בלב מחנה הפליטים נוצר חיכוך באופן מאוד מהיר. בשורה התחתונה, כשמסתכלים על כל האירוע הזה, עשרה הרוגים במחנה הפליטים בג'נין, זה אירוע שלא ידענו אותו שנים ארוכות וצריך ללכת אחורה בהיסטוריה כדי להסתכל על תוצאה מהסוג הזה שמסתיימת כך".

"בג'יהאד האסלאמי כבר מאיימים לאחר המבצע", הוסיף, "יש אפשרויות גם לאירועים נוספים ביהודה ושומרון, גם מזרח ירושלים ללא קשר מתוחה, וגם רצועת עזה ברקע. בעבר פעמים רבות שבהן יש אירוע ביהודה ושומרון הוא מסתיים ברצועת עזה בירי רקטות. מאחורי הקלעים, כרגיל, המצרים פועלים מאחורי הקלעים מול הנהגת חמאס בעזה להרגיע את הג'יהאד האסלאמי שלא יבצעו ירי. בנוסף, משתנה שעדיין לא ברור בתוך המשוואה הזאת זה הרשות הפלסטינית. מבחינת צה"ל וכוחות הביטחון אין כרגע היערכות בצורה דרמטית".

"הפסקת התיאום הביטחוני זה מחיר גדול לשני הצדדים, אני חושב שאבו מאזן מבין את זה גם היטב. זה מחיר גם לא טוב לישראל, אבל לא פחות לא טוב גם לרשות הפלסטינית. בכל מקרה, אם חס וחלילה יהיה פיגוע של חמאס שמסתיים בהצלחה, עולה השאלה האם לתקוף מטרות ברצועת עזה? זו דילמה שיכולה להגיע לממשלה הנוכחית. השורה התחתונה, כשעוטפים את כל הגורמים יחד, גם אם זה לא יהיה מחר, אנחנו רואים שההסלמה הולכת ומתכנסת למשהו יותר גדול בהמשך".

לסיום אמר כי "עברנו עשרה חודשים של הסלמה ביהודה ושומרון. בעבר היה כמעט תגובה אוטומטית של ירי מהרצועה, ואנחנו בחודשים האחרונים פחות או יותר ירי של רקטות ממש בודדות. יש פה אינטרסים של החמאס, הוא משתקם בינתיים, האם זה יחזיק לנצח? מהניסיון שלי לא. אירועים שמתחילים ביהודה ושומרון יסתיימו בהסלמה משמעותית יותר ברצועת עזה. חמאס לא רוצה אותה, חמאס יכול להיגרר אליה. כרגע חמאס יכול לעצור ירי מהרצועה, הוא הוכיח את זה, וזו נקודת המבחן שלו".

עריכה: ירדן חדד 103FM