מתקפת טרור מחרידה בירושלים: לפחות שבעה בני אדם נרצחו אמש בפיגוע ירי שאירע סמוך לבית כנסת בשכונת נווה יעקב בירושלים. פרמדיקים של מד"א שהוזעקו לזירת האירוע נאלצו לקבוע את מותם של חמישה פצועים, ובהם ארבעה גברים כבני 60, 50, 25 ו-20 ואישה כבת 60.

בתוך כך, לבתי החולים הדסה עין כרם ושערי צדק פונו לאחר הפיגוע חמישה פצועים, ובהם גבר כבן 30 ואישה כבת 70 במצב אנוש שמותם נקבע בבית החולים. בשל כך בבתי החולים בבירה מטופלים שלושה פצועים: נער בן 15 נפצע באורח בינוני-קשה, צעיר בן 24 ואישה כבת 60 שנפצעו בינוני.

המחבל שביצע את הפיגוע בבירה הוא אלקם חיירי ממזרח ירושלים. המחבל בעל תעודת זהות כחולה והוא הגיע לזירה עם רכב בעל לוחית זיהוי ישראלית. 

כוחות משטרה בזירת הפיגוע בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות משטרה בזירת הפיגוע בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

מחקירה של משטרה ושב"כ עולה כי המחבל הגיע בסמוך לבית הכנסת בשעה 20:13 והמתין למתפללים שיצאו מהתפילה, ולאחר מכן הוא ביצע לעברם ירי מסיבי מטווח קצר בעת שיצאו מהתפילה. הוא המשיך במעלה הרחוב וביצע ירי לעבר אזרחים נוספים. הוא ניסה להימלט באמצעות רכבו, בשלב הזה שוטרים הגיעו למקום חתרו למגע ובתגובה המחבל ירה לעברם אך הוא חוסל במקום. כוחות משטרה גדולים מבצעים מצוד אחר מי שסייע למחבל. בתוך כך, כוחות משטרה ושב"כ הגיעו לבית משפחת המחבל לצורך מעצרים של בני הבית.

המפכ״ל רב ניצב יעקב שבתאי: ״ֶמדובר בפיגוע קשה ומורכב עם מספר רב נפגעים. אנחנו מקיימים כרגע סריקות באזור כדי לשלול את האפשרות שיש עוד מעורבים שמסתובבים חופשי. המחבל נוטרל על ידי שוטר ומתנדב של משטרת ישראל, הם מנעו פיגוע גדול יותר וניטרלו את המחבל״. ראש הממשלה נתניהו קיבל עדכונים שוטפים על הפיגוע הקשה בירושלים והגיע לזירה לאחר שקיים הערכת מצב ביטחונית. השר בן גביר הגיע לזירה: ״עזבתי את שולחן השבת. חובת ההוכחה עלינו, אתם צודקים״.

שר הביטחון, יואב גלנט, ביצע הערכת מצב מיוחדת בהשתתפות הרמטכ״ל הרצי הלוי, ראש השב״כ רונן בר, ובכירים נוספים. שר הביטחון קיבל סקירה על פרטי האירוע, הפעילות המודיעינית של כוחות הביטחון סביב חקירת הפיגוע ופריסת הכוחות בשטח. שר הביטחון הנחה את מערכת הביטחון להיערך עם כל האמצעים הנדרשים לאפשרות של התפתחויות נוספות בשטח, לסייע ככל הנדרש למשטרת ישראל וכוחותיה ולהגביר את מאמצי ההגנה על היישובים והצירים ביהודה, בשומרון ובמחוז ירושלים.

שר הביטחון גלנט אמר בסיום הערכת המצב: ״מדובר בפיגוע קשה ועצוב בערב שבת כנגד אזרחים. שולח תנחומים למשפחות הנרצחים, ומאחל החלמה מהירה לפצועים. מערכת הביטחון בראשתי תפעל ביד קשה וללא פשרות כנגד הטרור ותגיע אל כל מי שמעורבים בפיגוע״.

הנשק של המחבל מהפיגוע בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
הנשק של המחבל מהפיגוע בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

פראדיק מד"א, פאדי דקידק, שהגיע לזירה סיפר: "מדובר בפיגוע קשה מאוד. ראינו אישה וארבעה גברים שוכבים על הכביש. הם סבלו מפצעי ירי והיו ללא סימני חיים ונאלצנו לקבוע את מותם במקום. 3 פצועים נוספים בהם אישה כבת 70 במצב אנוש פונו לבי"ח הדסה בהר הצופים".

פרמדיקית מד"א, נוי שדה, שהגיעה לזירה סיפרה: "כשהגענו למקום ראינו מספר פצועים שוכבים. על אי תנועה בשדרה ראינו גבר כבן 30 מחוסר הכרה עם מספר פצעי ירי. ביצענו בו פעולות החייאה מתקדמות ופינינו אותו תוך כדי פעולות החייאה לבית החולים ולצערנו הרופאים קבעו את מותו".

זירת הפיגוע בירושלים (צילום: שלו שלום/TPS)
זירת הפיגוע בירושלים (צילום: שלו שלום/TPS)

חמאס הגיב לפיגוע ומסר כי "הפיגוע הוא תגובה לטבח (המבצע בג׳נין)". דובר הג'יהאד האסלאמי, טארק עז אלדין: "אנו מברכים על המבצע ההרואי שכן האויב מבין רק את שפת הכוח".