שני פיגועים רצחניים אירעו בירושלים בסוף השבוע האחרון, על ידי תושבי מזרח ירושלים. על כך, הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13, צבי יחזקאלי, שוחח הבוקר (ראשון) עם אראל סג"ל וחיים לוינסון ב-103FM. כמו כן, יחזאלי העריך האם אנו בעימוצה של אינתיפאדה, ואת מקומה של חמאס בקרב תושבי מזרח הבירה.

בפתח השיחה, נשאל יחזקאלי האם אנו נמצאים בעיצומה של אינתיפאדה שלישית. לדבריו, "אני מאלה שחושבים שמזרח ירושלים נכנסה לסכסוך באל־אקצא בשנת 2015-2014, בכל הסיפור שפשוט גם חמאס וגם פת"ח ביחד, גם אבו מאזן, ואני חושב שהאינתיפאדה במזרח ירושלים כבר קיימת. מזרח ירושלים השתנתה. בתור מי שגדל בירושלים וחי בירושלים, רואה את השינויים האלה לנגד עיניו. מצד אחד, המון השתלבות, לימוד עברית של הצעירים שבאים ועובדים בצד המערבי, מצד שני, אתה כבר לא יכול להיכנס למרחבים האלה".

"גדר ההפרדה שהפרידה את האזורים הללו מהרשות הפלסטינית הפכה את ערביי מזרח ירושלים לכביכול יותר ישראלים, היה שם תהליך של ישראליזציה, לימוד עברית, השתלבות במשק. מצד שני, תהליכי הפלסטיניזציה והאסלאמיזציה שחמאס דחף שם במשך שנים, אלו שני תהליכים שכביכול נראים - אחד מקרוב, אבל השני לגמרי משקיע אותם בתוך אידאולוגיה של חמאס. כשהתחילה האינתיפאדה, אז הגה חמאס את הרעיון שהם יהפכו להיות חוד חנית.  מ־2015, אנחנו רואים את תושבי מזרח ירושלים, גם מצד אחד נהנים ומשתלבים, ומצד שני, חוד החנית של כל הפיגועים".

בסיום, נשאל האם מזהים בצד השני רפיסות של הממשלה. יחזקאלי השיב כי  "אני יכול להסכים עם מה שאתה אומר, אבל השאלה, מה זו ממשלה חלשה. אני תמיד טוען שכשיש שקט, אז אתה צריך לפקוח את העיניים. ישראל, ולא משנה לי איזו ממשלה, הזניחה את מזרח ירושלים בכל הקטע של האידאולוגיה של חמאס. נתנה להם להיכנס למשרדים, נתנה להם לזרוע את האידאולוגיה, ובעיקר נשק לא רשוי, סמים ופלילי. זה היה ה־DNA של מחנה הפליטים שועפאט. תמיד כשיש מקום שאתה מזניח אותו פלילית, יום אחד הוא יהפוך ללאומני".

"כשהתפוצצו אוטובוסים בירושלים, המחבלים היו מחברון, מג'נין, מרמאללה - פה זה תעודות כחולות. זו תקלה אצלך בבית. אתה צריך להפוך את הדבר הזה שלא יהיה כדאי. היום, לעשות פיגוע במזרח ירושלים הוא ווין-ווין לכל הצדדים. אני לא ראיתי מעודי, וסיקרתי את מזרח ירושלים 25 שנה, לא ראיתי גילויי שמחה כמו שראיתי היום במזרח ירושלים", סיכם.