רצף של הפיגועים בסוף השבוע האחרון בירושלים, האחד בשכונת נווה יעקב בעיר והשני בעיר דוד, גבה את חייהם של שבעה בני אדם והוביל לפציעתם של חמישה. מפקד מחוז דרום לשעבר במשטרה, אורי בר-לב, שוחח היום (ראשון) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס לדברים.

מתקפת הטרור בבירה: כך זה התרחש, דקה אחר דקה
אורב מאחורי המכוניות ויורה על עוברי אורח: תיעוד רגעי הפיגוע בעיר דוד

תחילה הסביר בר־לב: "אנחנו רואים מה קורה כשיש אזרח אחראי עם נשק, אז האירוע הזה נגמר הרבה יותר מוקדם ואף אחד הרי לא מצפה שיהיה שוטר בכל מקום בכל זמן. יש לא מעט דברים שניתן לעשות אותם ולעשות אותם מהר".

ינון טען: "אני חושב שהדבר היחיד שיהיה פה שובר שוויון זה גירוש משפחות לעזה". בר־לב הסכים: "אני בהחלט בעד. אני חושב שזה לא רק משפחות, אלא החוק היום מתיר לכל מי שמסייע ומסית לטרור, להעניש אותו. זה מה שאנחנו צריכים לעשות היום". עוד הבהיר כי הוא מאוד בעד גירוש משפחות מחבלים.

בהמשך השיחה, בן תהה, למה אין גדר הפרדה באזור. "האם לא הגיע הזמן לבנות את 'חומת ברלין'? לא על הכותל, אני מדבר על הכפרים והשכונות, בית חנינא ועיסאוויה, ופשוט להיפטר מהם", אמר בן, והוסיף: "אתמול ישבתי ליד פאדי, הפרמדיק שהיה בשני הפיגועים, והוא ערבי ממזרח ירושלים והוא טיפל ב־20 איש תוך כדי האירועים, אבל עדיין, אולי הגיע הזמן לקבל את ההחלטה הזו".

בר־לב השיב: "פאדי נמצא במיעוט, לצערי הרב. כשרואים את מה שקורה, את ההסתה, את מה שמלמדים בבתי הספר וכן הלאה, הסיכויים שיהיו לנו הרבה מאוד פאדים כאלה, לצערי הולך ונחלש. שאתה רואה מראות שלא ראינו בעבר, אתה רואה את חלוקת הסוכריות".

"אני מכיר היטב את ירושלים, גם מהשירות שלי שם, וגם במניעת טרור", טען בר־לב, והוסיף: "ירושלים מאוד זקוקה לפתרון שאתה מציע. מי שמכיר את סילוואן או את אבו תור שהם חלק מירושלים, אתה אומר 'לא הכותל', אז אתה למעשה מכניס פנימה גם את סילוואן וגם את א-טור ואת אבו תור. בדבר אחד, אני מסכים, שזה רצף שמושפע אחד מהשני".

לדבריו, "אני חושב שחלק מהפתרון צריך להיות פתרון יוזם, זה אומר שלמעשה מי שאיתנו - איתנו, ומי שלא - לא. זה אומר שמטפלים בהסתה. צריך לגעת בשורש והשורש הוא ההסתה, הטיפול בבתי הספר, הטיפול בסביבה מסביב וכמובן טיפול במשפחה. אם יידע עכשיו כל אחד שיוצא לבצע פיגוע, שמשפחתו עוברת לגור בעזה - לטעמי, ניתן לעשות את זה גם על ידי החוק הבינלאומי. אני חושב שזה ישפיע מאוד על ביצוע טרור במזרח ירושלים".

עוד אמר: "עידוד טרור והסתה הם עבירה פלילית היום במדינת ישראל, זו עבירה פלילית שעונשי מאסר בצידה. אתמול שמעתי את ההקראה של החוק הבינלאומי שאומר שגירוש של בני משפחה מרמה ראשונה הוא אפשרי, אם זה מה שגורם להסתה, ודאי בזמן מאבק שלא הרבה מדינות מתמודדות איתו".

"להזכיר דבר נוסף, שתושבי מזרח ירושלים אינם אזרחי ישראל. נכון, יש להם תעודה כחולה, הם תושבים, וכמובן שהעסק הוא הרבה יותר מסובך כשאנחנו מדברים על מקומות כמו אום אל־פחם ורהט ומקומות אחרים, אבל כשאנחנו מדברים על מזרח ירושלים, בהחלט מדובר בתושבות שהיא לא אזרחות. יש ביניהן הבדל ניכר גם על פי החוק הבינלאומי", הסביר.

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm