אחרי הפיגוע המזוויע בבית הכנסת בירושלים: ד"ר דן שפטן, ראש התוכנית הבינלאומית לביטחון לאומי באוניברסיטת חיפה, שוחח היום (ראשון) עם ליאת רון ברדיו צפון 104.5FM על רצף הפיגועים בימים האחרונים וטען: "אין לי אינדיקציה שמאה השנים הקרובות ייראו אחרת, הפלסטינים רוצחים כי בשביל זה הם קמים בבוקר - זה נתון". 

לדבריו, "מה שקרה זה מה שכבר קורה מאה שנים וכנראה שעוד יקרה במאה השנים הבאות. זו לא תופעה חדשה, פלסטינים הורגים יהודים. זה לא קשור לעניין מדיני או כלכלי - יש כאן חברה שדמויות המופת שלה הם בדיוק הטרוריסטים של אתמול. מחנכים ילדים מגיל צעיר שהדבר היחידי שמביא לך כבוד בחברה הזאת היא להרוג ילדים".

הוא הבהיר: "אנו תמיד מחפשים סיבה לטרור, אבל צריך להבין שבמובן העמוק ביותר זה הסיפור כאן במאה השנים האחרונות ואין לי שום אינדיקציה שמאה השנים הקרובות ייראו אחרת. צריך ללמוד לחיות עם זה ואנו חיים עם זה. הפלסטינים רוצחים כי בשביל זה הם קמים בבוקר - זה נתון. השאלה היא האם הם יצליחו להפוך את חיינו לבלתי נסבלים או לא, והתשובה היא לא - הם לא מצליחים".

בהמשך, אמר ד"ר שפטן כי "אנחנו עזבנו את הרצועה והם יכלו לבנות שם חיים טובים, אבל לא - הם אומרים בגלוי שהם רוצים לחסל את היהודים. אגב, לא רק הישראלים, יש להם גם אלמנטים אנטישמים. אם אנחנו מחפשים הסברים טקטיים לאירוע ספציפי זה בסדר, אבל אם אנחנו רוצים להבין את המציאות הרחבה יותר - אנו צריכים להבין שבלי שום קשר למה שאנחנו עושים, הם מחנכים את הילדים שלהם כאילו שדמות המופת היחידה זה נער רוצח. זאת החברה שאיתה יש לנו עניין".

כשנשאל מה הפתרון לסכסוך, השיב: "יש פתרון לעוני או לפשע? לא, אבל אפשר להוריד אותם מרמה בלתי נסבל לרמה נסבל. עם זאת, אין פתרון. יש מענה אסטרטגי שאומר 'אנו נמשיך לבנות גם אם הם יהרסו'. זה המענה הציוני מההתחלה. הם מנסים להרוג אותנו ואנחנו בונים מדינה וחברה - זה נתון. ברוב העולם הערבי הם גם רוצחים אחד את השני, ולא במקרה. האלימות היא ברמה גבוהה מאוד".