כלי תקשורת באיראן דיווחו כי מפעל ליצור תחמושת בעיר איספהאן הותקף על ידי מל"טים. העיתון האמריקאי "וול סטריט ג'ורנל" דיווח אמש כי ישראל עומד מאחורי התקיפה,  "בעוד שארה"ב וישראל מחפשות דרכים חדשות לעכב את פעילויותיה הגרעיניות והצבאיות של טהרן".

"שינוי דרמטי": הקשר הישיר שבין התקיפה באיראן למלחמה באוקראינה
"מסר לטהרן ומוסקבה": פרטים חדשים על הפיצוץ המסתורי באיראן

ראש אגף מבצעים לשעבר, האלוף (מיל') ישראל זיו, שוחח הבוקר (שני) עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב-103FM והתייחס לאירוע: "יש פה שינוי מסדר גודל אסטרטגי, בעצם אנחנו קובעים איזשהו שינוי של סדר ישן-חדש שבו האמריקאים אלף, חוזרים לאזור, כאילו הורידו איזשהו הילוך מהפסיפיק וחזרו לאזור הזה, הסיבה כמובן העיקרית מבחינתם היא הבלימה של רוסיה או ההכרעה של רוסיה, הם מעוניינים להביא אותה להכרעה באוקראינה".

"כל הברית המתהדקת עם האיראנים, שדי משתלבת עם המדיניות שהייתה קיימת קודם, היא קצת האיצה את עצמה בעקבות המחאה באיראן והפרת זכויות האדם, זה משתלב לה היטב יחד עם האירופים בניסיון לבלום את רוסיה בשני דברים. אחד, בתרגיל הזה שצץ משום מקום, ולא היה עוד תרגיל, אלא תרגיל מאוד מאוד משמעותי. הדבר שני, זה התקיפה הזאת, שלפי לא מעט מקורות אחרים, נראה שהיה פה שיתוף מעולה די מלא במהלך הזה", טען.

בהמשך, זיו סבר כי "מה שתקפו זה את המחסן לייצור מל"טים, את המפעל ואת האחסון של המל"טים האלה, שכמובן זה אותם מל"טים שהולכים לסייע לרוסיה באוקראינה, יש מספיק סימנים מעידים שהיה פה שת"פ, אגב גם לא סביר שיעשה מהלך כזה בלי לשתף את האמריקאים, בטח מבחינת המידע, אבל יכול להיות שגם מעבר לזה".

"ראשית יש פה חד משמעית חזרה אמריקאית בנוכחות, בעניין, ובדקלרטיביות שלה, התרגיל הזה הוא כוסה תקשורתית בכל העולם, הוא היה יוצא דופן, הוא לא עוד תרגיל של רצון טוב, שיתוף פעולה, קשרי ידידות, זה תרגיל של מי שהולך לתקוף יחד, ולשלב מאמצים צבאיים ביחד, זה תרגיל שאפילו אתה לא רואה אותו בהיקפים ובאופן כזה. זאת אומרת, זאת דקלרציה מאוד ברורה להידוק ברית צבאית משימתית, לא כללית", הוסיף.

לדבריו, "מבחינת האמריקאים זה בלימה של הרוסים, ובעיקר בלימה בניסיון להחליש את הברית כמעט היחידה, החדשה שיש לרוסיה. תראה, רוסיה מאוד מבודדת, למעשה היא קיבלה כתף קרה מסין, היא די ננטשת מסביב לה על ידי כל המדינות, היחידה אולי שקצת משתפת איתה פעולה זה בלארוס, אבל גם באופן בעצם חלקי, ואיראן זה כאילו הדגל היחידי שעדיין מורם, משתף איתה פעולה, ותומך בה. מה שהם בעצם אומרים לרוסים, באמצעות האיראנים, זה שאם אתם הולכים להדק, זאת אומרת כל החולייה החלשה, אם אתם הולכים להדק את הברית עם רוסיה ולהמשיך לשלוח לה נשק, אתם תמצאו לא רק את האמריקאים, אלא גם אותנו במתקפה נגדכם".

 בהמשך שיבח את פעילות המודיעין ואמר כי "יש פה באמת רמה ואיכות מודיעין, אני מרשה לעצמי לחשוב שזה מודיעין ישראלי במהות שלו, והוא מודיעין מדויק בצורה יוצאת דופן. תמיד אפשר לגלות שיש שם איזה מפעל צבאי או משהו מהסוג הזה, זה פחות בעיה, לדעת בצורה מדויקת כדי לייצר תקיפה מהסוג הזה, את מה באמת קורה שם בפנים, זה רמת מודיעין אחרת לגמרי מאוד גבוהה. הם עושים לא מעט מאמצים להגן על עצמם ולא להיות חשופים לזליגה, אבל היכולות הן מאוד מאוד גבוהות, זה באמת היכולות הכי גבוהות בעולם, משלבות כל ניתוחי המודיעין בצורה של איזשהו פיוז'ן, בצורה של היתוך. יש פה רמת מודיעין באמת גבוהה ביותר".

בסיום, העריך כי "האינטרס הישראלי באיראן הוא די ברור, קודם כל זה הגרעין, והדבר השני זה סוריה-לבנון, שאנחנו רוצים לפגוע בנתיב הזה ובבניית התשתית. אבל הסיפור פה הוא קצת הפוך. קודם כל, יש פה חזרה של המרוץ הישן והטוב, או הלא כל כך טוב, בין המערב למזרח, בין ארה"ב נטו לבין רוסיה, ופה ישראל כבר לא תוכל ללכת בין הטיפות, אחרי התרגיל ואחרי מה שקורה, ישראל תצטרך לנקוט עמדה, אחרי שהאמריקאים גם דרך התרגיל העבירו מסר, שהוא סוג של חיבוק, כאילו יש לו את היתרון שלו אבל הוא גם חיבוק דוב, שישראל לא תוכל להמשיך ולהישאר ולהיות ניטרלית בעניין האוקראיני".

עריכה: ירדן חדד 103fm