פיגוע קשה אירע בסוף השבוע שעבר סמוך לבית כנסת בשכונת נווה יעקב בירושלים, שגבה את חייהם של שבעה בני אדם. בעקבות כך, נראה כי המתיחות הביטחונית במדינה עלתה מדרגה. בשיחה עם ניסים משעל ב־103fm, הכתב והפרשן לענייני ערבים צבי יחזקאלי (חדשות 13) פרש את משנתו בנושא.

בפתח שיחתם, יחזאלי הבהיר: "חמאס כרגע מנסה לכפות על ישראל נוסחה חדשה - יש בישראל שר לביטחון לאומי חדש, ממשלה חדשה, אנחנו נראה להם שגם לנו יש הרתעה עליהם ולא ניתן להם לשנות את הסטטוס קוו שנוח לחמאס. שלא יגעו באסירים שלהם, שימשיכו להיות בתנאים הטובים שלהם בכלא, כמו למשל שבוע שעבר בג'נין. יש פה מלכוד לישראל. ישראל ממולכדת על ידי חמאס וג'יהאד בפעולות שהן מחוץ לרצועת עזה. יש פה סוג של מלכוד והרתעה. גם נהרגו שבעה ישראלים בפיגוע ביום שבת - והעולם כמנהגו נוהג. חמאס כרגע מכוון מול הצעדים של בן גביר כי הוא יודע שהוויכוח בתוך ישראל ייתן לו את הכוח והמשוואה לכפות על ישראל". 

"האסירים בחברה הפלסטינית הפכו לגיבורים", הסביר יחזקאלי. "הם מקבלים קצבאות, נחשבים לגיבורים, אלו שרצחו, בכירי המחבלים הם הגיבורים שלהם. זה בתוך תוכניות הלימוד, אסיר שיוצא משוחרר זכאי להמון דברים. בחברה הפלסטינית אסיר הוא הדבר הכי חשוב. מה שיותר חשוב להם, שהם מעבירים שם את מירב חייהם לפעמים, זה לשמור על התנאים. בתוך בתי הכלא יש מערכות יחסים בין הנהגת האסירים לשב"ס, והכול כדי להשיג תנאים טובים. לא בכדי יש לאסירים הפלסטינים את התנאים הכי טובים, והם ישמרו על זה. השבוע גם פורסם שהם מקבלים תרופות שלא בסל התרופות, החמאס ישמור על זה. אסירים בבתי הכלא זה העומק האידיאולוגי של חמאס כמו שתושבי מזרח ירושלים זה חוד החנית שלהם בטרור". 

בן גביר בישיבת סיעתו: "הפיגועים בירושלים היו במשמרת שלי, לא מתכוון להסיר אחריות"

עוד הוסיף הפרשן כי "יש ממשלה חדשה בישראל, היה ברור שחמאס ינסה אותה. הם יודעים שיש שסע ואפשר להיכנס בתוך השסע. הם מנסים לכפות עליהם משוואות חדשות. מעניין מאוד איך ישראל תפעל בעניין הזה, אלו שעות יקרות, וכמו שאני מכיר במזרח התיכון - כפי שאתה נוהג בניסוי הראשון, ככה אתה קובע את ההמשך".

"הרמדאן באמצע חודש מרץ, אתה רואה את האנרגיה של הפיגועים. האווירה במזרח ירושלים, בשטחים, היא אווירה של ערב אינתיפאדה. אנחנו חווינו שבוע שעבר פיגוע מאוד קשה, לא ראיתי עוד מישהו שמסיק מסקנות ממה שקרה. הסלמה תמיד ישנה, הסלמה היא תוצאה של אפשור. ברגע שלילד בן 13 הגיע נשק ליד וכדורים הוא יצא לעשות את זה. השטח במצב שמי שמתאפשר לו - יצא לעשות. אני תמיד אומר - כששקט תדאג, לא כשיש פיגוע. כשיש פיגוע לך תחפש את הפיגוע הבא", אמר. 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm