סא"ל (מיל') ירון בוסקילה, מזכ"ל "הביטחוניסטים", שוחח היום (ראשון) עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM על פעילות צה"ל ביריחו בסוף השבוע ועל הקטטה האלימה בין קצינים וחיילים מחטיבת יהודה וגולני, שבעקבותיה הודחו מפקדים בכירים מתפקידם.

כוחות צה"ל כיתרו מבנים בסמוך ליריחו, שישה פלסטינים נעצרו לחקירה
תחקיר האלימות בחטיבת גולני: המ"פ והסמח"ט יודחו מתפקידם

על האירוע במחנה הפליטים ליד יריחו, בו השתתפו צה"ל, שב"כ ויחידות נוספות, אמר בוסקילה: "מכיוון שהאירוע הזה התרחש ביריחו, אי אפשר להתייחס לזה כמו אל אירוע אחר. לא סתם כשהתחילו הסכמי השלום אמרו: "יריחו תחילה". יריחו זה אחד המקומות שהרשות הפלסטינית נוכחת בהם יותר מאשר כל מקום אחר".

"האירוע הזה מסמל בצורה מובהקת ביותר את תחילת הסוף של הרשות הפלסטינית ואת ההידרדרות הגדולה, דווקא מכיוון שהרשות הפלשתינית לא פעלה נגד מה שהיה שקוף גם להם", ציין. "ההתחמשות הרבה של האנשים שהיו שם ביריחו, עצם העובדה שמחבלים עשו מיריחו מקום מפלט והרשות לא עשתה דבר כנגד אותם מחבלים מסיבות רבות, זה מסמל את המקום שבו הרשות הפלסטינית נמצאת בו ואת חוסר המשילות שלה במקומות אחרים".

השניים עברו לשוחח על הקטטה האלימה שאירעה, במסגרתה הודחו קצינים בכירים מתפקידם. עם זאת, בוסקילה ציין כי לדעתי הוענש היה "מידתי", וכי הוא חושב שהיה צריך לנקוט בעונש קשה יותר: "כמובן שמדובר באירוע חמור מאוד, אולי בין החמורים ששמענו עליהם לאחרונה מבחינה משמעתית. בטח אירוע שבו מעורבים גם מפקדים בכירים. סמח"ט יהודה, זה קצין בדרגת סגן אלוף, סמג"ד, קשל"ח, סגן מפקד פלוגה וחיילים רבים, באמת אחד האירועים החמורים שהיו לאחרונה".

הוא הסביר: "אני חושב שהענישה ביחס לקטטה הייתה מידתית, והיה נכון יותר דווקא במקרה הזה להעניש  בצורה לא מידתית. אני מתכוון שאם אתה מתכוון לבוא ולהרתיע, ומתייחס לאירוע חמור כאירוע חמור, אתה לא יכול להגיב עליו בצורה מידתית, אלא דווקא להקצין את הענישה כדי להעביר מסר ברור שמדובר באירוע חמור, וככה אתה גם מתייחס אליו".

"פה, אני חושב שבמידה מסוימת הפיקוד הבכיר, ששפט את האירוע הזה די פספס אותו, בעצם העובדה שחיילים נכנסו לכלא רק למספר ימים. הפלוגה הזאת הייתה צריכה להיות מפורקת. ארגון צבאי שבו מתחוללים אירועים מהסוג הזה לא יכול להמשיך להתקיים. צריך לפרק אותו ולהרכיב מחדש, כי התופעה הזאת היא די סימפטום לדברים הרבה יותר חמורים, ולא להסתפק רק בענישה 'מידתית'", אמר.

אירוע האלימות בגולני (צילום: לפי סעיף 27 א')

בוסקילה סיפר כי "חיילי צה"ל ומפקדים נמצאים במתח מבצעי תמידי, בלחץ של משימות שצריך לעמוד בהן. המציאות לא פשוטה, אבל זה לא משנה. בסופו של דבר היסוד של הצבא נשען על משמעת. המשמעת הצבאית היא הדבר הבסיסי כדי לקיים ארגון, בטח ארגון שמתעסק בפעילות מסוכנת, גם באימונים וגם בלחימה. הקטטה זה רק סימפטום אחד, סימפטום נוסף זה עבירות, בטיחות, פליטות כדורים. כשאתה לא מטפל במשמעת בזמן, אתה מתחיל בסופו של דבר להיפגש עם הסימפטומים שלה. בסופו של יום, כולם בסביבה במתח כלשהו. לא בכל מצב מרימים יד - וכדאי מאד שהצבא יעסוק בעיקר בהגנה ולא במלחמות פנימיות".