משלחת הסיוע ההומניטרי לטורקיה תצא הלילה (שני) מישראל לקראת חצות. זאת, עקב רעידת האדמה הקטלנית במדינה. שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב עם הרמטכ״ל הרצי הלוי בנוגע לסיוע לטורקיה ואושר העברת בית חולים שדה של צה״ל, שיעניק טיפול לפצועים באזור האסון. בתוך כך, דובר צה"ל תת אלוף רן כוכב סיפק פרטים אודות המשלחת ההומניטרית בשיחה עם כתבים צבאיים. 

נתניהו הנחה לשלוח סיוע הומניטרי גם לסוריה; בדמשק מכחישים
בצוות החילוץ הישראלי שייצא לטורקיה מתריעים: "הקטסטרופה גדולה בהרבה"

"המשלחת תכלול 150 אנשי צוות, בהתאם לבקשה טורקית ובהתאם להנחיית דרג מדיני ורמטכ״ל", מסר דובר צה"ל, "אל"מ במילואים גולן ואך יהיה מפקד המשלחת יחד עם משרד החוץ, משרד הביטחון, וגורמי כבאות והצלה. המשלחת מתארגנת בשעות האלה בפיקוד העורף ובנבטים, ועם נחיתתה תחל מיידית במשימת החילוץ והסיוע. משלחת אינסר״ג, תקן בינלאומי של משלחת חילוץ,ֶ מוגדרת משלחת כבדה, מבנה אחיד, שליש מטה ומודיעין, שני שליש יכולות חילוץ ורפואה".

עוד הוסיף כוכב: "מירב הכוח מושקע בהיבט מבצעי, שליש מעטפת ואיסוף מודיעין. גולן ייתן מניסיונו גם ממשלחות קודמות, וסוגיית הסיוע לסוריה אינה רלוונטית כעת, לא התקבלה הנחייה בנושא. כמו כן, חיל הרפואה נערך להוצאת משלחת להקמת בית חולים שדה בשטח, במידה ויוחלט כי יש בכך צורך ובהינתן הנחיית שר הביטחון. כרגע מדובר רק בחילוץ".

לשאלה האם הם עובדים פר אזור או רק בנקודות שיש להם יתרון, היכן שמזהים למשל מישהו חי בין הריסות, השיב דו"צ: "זה מורכב, קשה להסביר על רגל אחת, יש הערכת מצב מודיעין, מנטרים מרחוק את כל המידע פה ברמלה, מידע מאזרחים טורקיים, ברשתות החברתיות, רשתות ממשלתיות בטורקיה, מקורות גלויים בלבד, מתוך מודיעין מסוכנויות הסיוע של האו"ם גם שנמצאים בקשר איתנו. נוצרות סוג של בועות, הבועות האלה הן מוקדי העניין, נשאף שהבועות יצמטצמו עם הזמן. יכול להיות מבנה ספציפי שכבר מעניין אותנו, לא יודע אם יהיה רלוונטי כשננחת". 

ההכנות למשלחת הסיוע של צה''ל ''ענפי זית'' (צילום: דובר צה''ל)
ההכנות למשלחת הסיוע של צה''ל ''ענפי זית'' (צילום: דובר צה''ל)

משלחת כבאות והצלה בפיקודו של סגן טפסר דורון אלמשלי מפקד יחידת "להבה", המתלווה למשלחת הסיוע, מונה ארבעה לוחמים וקצינים המתמחים במיומנויות חילוץ והצלה ובוגרי הכשרת "אינסראג" - התקן הבינלאומי הגבוה ביותר ליחידות חילוץ ברחבי העולם, הנשלחות להציל חיי אדם באזורים מוכי אסון.

גולן, מפקד יחידת החילוץ, ציין בשיחה עם כתבים צבאיים כי "אנחנו ערוכים ליציאה, בשעות הקרובות כבר נגיע לשדה התעופה ומשם נמריא. בינתיים, המריא כוח חלוץ, צוות מומחים קטן, שיאפיין את עיקרי הצרכים, בעוד שמשלחת של הכוח העיקרי מונה כ-150 אנשי מקצוע מתחום החילוץ".

"זו המשלחת ה-31 של היחידה ב-40 השנים האחרונות, ואנחנו מרגישים זכות גדולה להושיט יד לשכנתנו ולאזרחים. אסון בהיקף גדול, רעידת האדמה המשמעותית ביותר קרתה לנו הייתה בהאיטי, מאז לא היו רעידות בסדר גודל כזה, נשעה כמיטב יכולתנו להציל חיים ולסייע לעם הטורקי", הוסיף.

ההכנות למשלחת הסיוע של צה''ל ״ענפי זית״ (צילום: דובר צה''ל)
ההכנות למשלחת הסיוע של צה''ל ״ענפי זית״ (צילום: דובר צה''ל)

בד בבד, נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח עם נשיא טורקיה, רג׳יפ טאיפ ארדואן, וביקש לחזק אותו ואת העם הטורקי כולו בעקבות האסון. הנשיא העביר תנחומיו בשם העם בישראל לנשיא הטורקי ולעם בטורקיה, וציין כי בהנחיית ראש הממשלה והגורמים המוסמכים תצא כבר הלילה משלחת החילוץ למוקד האסון. עוד הוסיף כי באירוע בו השתתף היום, שוחח עם ראש הממשלה נתניהו וראש האופוזיציה לפיד ואלו סיכמו כי בישראל מאוחדים ברצון לסייע לטורקיה ככל שיידרש. 

נשיא טורקיה הודה לנשיא המדינה על התנחומים ועל משלחת החילוץ, והדגיש כי הסיוע יעזור מאד לכוחות הרבים שפועלים בטח כבר שעות ארוכות. עוד הדגיש כי הוא מודה על העמידה של ישראל לצד חברתה טורקיה, בזמנים קשים אלו. בשיחה העביר נשיא טורקיה נתונים עדכניים לנשיא המדינה על מימדי האסון וציין כי זו רעידת האדמה הגדולה ביותר בהיסטוריית הרפובליקה התורכית.

בסוף דבריו ביקש נשיא טורקיה להביע את תנחומיו העמוקים לעם בישראל על הפיגוע שאירע בשבוע שעבר בבית הכנסת בנווה יעקב בירושלים.