מצרים הגבירה את מאמצי התיווך בין ישראל לפלסטינים על מנת לבלום את ההסלמה ביהודה ושומרון, לקראת חודש הרמדאן, וכן למנוע ממנה להתפשט גם לרצועת עזה. גורמים רשמיים מסרו כי במסגרת המאמצים, הגיעו השבוע לקהיר משלחות מטעם החמאס והג'יהאד האסלאמי, לאחר שיחות שהתקיימו עם גורמים ישראלים.

שני גורמים מצריים מסרו כי קהיר מאמינה שהמצב עלול לצאת משליטה, במיוחד לאור הרגישות הפלסטינית לגבי השליטה הישראלית בגישה לירושלים ולמסגד אל-אקצא במהלך חודש הרמדאן, שיחל בסוף מרץ. כמו כן, הגורמים מסרו כי מצרים פנתה גם לארה"ב על מנת שתדרוש מישראל לסייע במניעת ההסלמה, ומקביל קהיר פנתה לג'יהאד האסלאמי.

מפגינים מוסלמים עם דגלי חמאס באל־אקצא (צילום: ג'אמל עוואד פלאש 90)
מפגינים מוסלמים עם דגלי חמאס באל־אקצא (צילום: ג'אמל עוואד פלאש 90)

בתוך כך, גורם פלסטיני מסר לסוכנות הידיעות "רויטרס", כי "יותר מאי פעם, המצרים מודאגים מאפשרות של עימות בשנת 2023. הם מבינים שיהיה קשה לרסן את פעולותיהם של כמה שרים בממשלה הקיצונית החדשה בישראל". לדברי אותו גורם, "מצרים מבינה שאם הדברים יתפוצצו בגדה המערבית, זה יצית פיצוץ גם בעזה".

אמש, העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" דיווח כי בחמאס דחו את ההצעה האמריקאית לרגיעה בגדה. המשלחת, בראשות ראש הלשכה המדינית, אסמאעיל הנייה, נפגשה עם בכירים במודיעין המצרי בקהיר והדגישה כי "לא נשתוק על המשך חציית הקו האדום על ידי האויב". 

הפגישה בקהיר התקיימה יומיים לאחר הגעתה של משלחת הג'יהאד האסלאמי לקהיר. במהלך הפגישה, קראו בחמאס למצרים "להפעיל לחץ על ישראל להפסיק את הפרובוקציות נגד הפלסטינית". על פי הפרטים בעיתון הלבנוני, במצרים העבירו לחמאס את הרצון הבינלאומי לרגיעה ביהודה ושומרון, וכי הנשיא האמריקאי, ג'ו ביידן, לוחץ על ממשלת נתניהו להימנע מצעדים נוספים שעלולים להוביל להסלמה והתקוממות מחודשת. 

עימותים בג'נין (צילום: נאסר אישטייח, פלאש 90)
עימותים בג'נין (צילום: נאסר אישטייח, פלאש 90)

עוד השיבו בחמאס כי "מדיניות הממשלה הכובשת והקיצונית היא זו שכופה הסלמה על הזירה הפלסטינית", והצביעו על כך ש"הפלסטינים חשים את מידת האיום לאור כוונות האויב לחצות את הקווים האדומים". בחמאס גם העבירו "סקירה" על הפעולות האחרונות של צה"ל ג'נין, בתגובה לפיגוע שאירע בסמוך לבית כנסת בירושלים.

בארגון הטרור שם שלחו אצבע מאשימה לממשלת נתניהו, ומטעמו נמסר כי "התנועה קבעה כי לא תשתוק לפעולות של שני השרים הקיצוניים - איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' במסגד אל-אקצא, כנגד האסירים ונגד הפלסטינים בגדה המערבית". בארגון הזהירו כי פעילות צה"ל במחנה הפליטים ג'נין לא תוביל לשקט, אלא לתגובה מצד הפלסטינים.

עימותים בעיר העתיקה בירושלים (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
עימותים בעיר העתיקה בירושלים (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

"לא נשתוק בתכנית לייהד את ירושלים, לגרש את הפלסטינים ולהרוס את בתיהם. התכנית האמריקאית נועדה לפגוע בהתנגדות בגדה המערבית ולחזק את התיאום הביטחוני עם הכיבוש. לאור הפשעים של ישראל, לא ניתן לדבר על הרגעת המצב בשטחים הכבושים", כך נמסר מפי גורמים בארגון שנכחו בפגישה.

כזכור, ביום שני האחרון, פעלו כוחות צה"ל ושב"כ, בהם הגדוד המעורב לביאי הבקעה, סמוך ליריחו, למעצר חוליית המחבלים שביצעה את פיגוע הירי לעבר מסעדת בורד שבעיר בסוף החודש שעבר. הכוחות פעלו במחנה הפליטים עקבת ג'בר הסמוך ליריחו, מספר מחבלים חמושים שפתחו באש לעבר הכוחות נהרגו. חלק מהמחבלים שנוטרלו ונעצרו במהלך הפעילות, היו מעורבים בפיגוע בצומת אלמוג שביהודה ושומרון. כמו כן, במהלך הפעילות נתפסו ע"י הכוחות מספר כלי נשק.