השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ימנה פורום יועצים מיוחד סביבו, כשאחד מהם יהיה ניצב בדימוס אורי בר לב ועוד שלושה ניצבים ואולי אף יותר. הצוות לא יחליף את המשטרה והמפכ"ל לא יהיה כפוף אליו, אלא ישמש כצוות מייעץ לשר במטרה לחזק את המשרד לביטחון לאומי.  

בר לב שוחח הבוקר (ראשון) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והגיב לדברים: "אין כוונה להקים שום פורום שמייעץ למפכ"ל ואם יהיה כזה והמפכ"ל יחליט שהוא רוצה להיעזר בניסיוני, אני כמובן אעשה את זה. אני יכול לומר שכשהשר נבחר לתפקידו, בטרם נכנס לתפקידו, הוא התקשר וביקש להיפגש ולהיעזר בניסיון שלי גם בנושא של לחימה בטרור, גם בנושא של לחימה בפשיעה, באלימות וכן הלאה".

"נעניתי לזה, ונפגשתי איתו מספר פעמים, ושוחחנו באמת על איפה נמצאת המשטרה ואיך היא יכולה להתמודד הרבה יותר טוב עם האתגרים הענקיים שיש למשטרה. כך הוא עשה, הוא הגיע מהמקום של לשאול וללמוד ואני חושב שזה ראוי להערכה. אין פורום כזה, ככל שיש פורום שמייעץ למפכ"ל. על זה הייתה המהומה", הוסיף.

לדבריו, "אף אחד לא כופה על המפכ"ל שום דבר, אני נפגשתי גם עם המפכ"ל בשיחות אישיות ואמרתי גם לו את דעתי כשהוא שאל אותה, וגם במקרה הזה אני שואל, אף אחד לא אמור להיות, אני לא עובד במשרד לביטחון פנים, אני כמיטב יכולתי או כמיטב ניסיוני מנסה לחלוק את הידע הזה ואת התובנות שלי".

בהמשך, הביע את דעתו על המפכ"ל ואמר כי "דבר ראשון, עובד קשה מאוד, הוא נמצא בדילמות שהן לא פשוטות, הוא עם חוסר בכוח אדם שהולך ומתמעט במשטרה, בתקופה שהיא מאוד נפיצה גם בכל מה שקורה לנו היום כאזרחים במדינה הזו, ואתה יודע, אני לא איש פוליטי, אני לא מתייחס לא לימין ולא לשמאל, אלא אני חושב שכל הביטויים שפעם היינו מזדעזעים כשהיינו שומעים אותם, הם משהו שמזין את כל הסיפור הזה. אני חושב שיש אתגרים ענקיים ואני חושב שהוא באמת עושה את הכי טוב שהוא יכול, בוא נתחיל משם. עכשיו אין לי ספק, כשנכנס שר, ואני חושב שלא רק שר, אני יכול לומר שכשנהייתי מפקד מחוז אני הקמתי לי ועדה שתייעץ לי, של אנשי מקצוע במגוון מאוד רחב של תחומים".

"אני לא אמור להחליף את המפכ"ל ואני לא אמור להיות זה שמפעיל את הכוח, אלא לחלוק את הניסיון שלי, ואני חושב שכל אחד שמבקש, או אני הייתי גם מציע, שכל מי שיש לו מה לתרום שיגיע. נבחר בסוף חבר כנסת לשר שקיבל מעל חצי מיליון קולות, כי משהו מטריד אזרחים. מה שמטריד את אזרחי מדינת ישראל זה הביטחון האישי, זה לא רק צפון ודרום שאנחנו רואים אותם בחוסר משילות מוחלט, זה לא רק ירושלים, זה אלימות", הוסיף.

מפכ"ל המשטרה בזירת הפיגוע בשכונת רמות בירושלים, צילום: שימוש חופשי

כמו כן, התייחס להכרזתו של בן גביר על מבצע חומת מגן 2 במזרח ירושלים: "יש שם חוסר משילות מוחלט, בוא נאמר שזה לא רק מתחיל ומסתיים בבניה בלתי חוקית, אף אחד למעשה או מעטים מאוד אם בכלל משלמים מים, חשמל וארנונה, ומקבלים את כל הזכויות של אזרח במדינת ישראל. אני חושב שצריך לאכוף שם את החוק, כמו שאני חושב שצריך לאכוף את החוק גם בדרום, בצפון וכן הלאה".

"הרי מבצע חומת מגן אני חושב שהוא הרבה יותר כותרת מאשר מציאות. אני בעד אכיפת החוק בכל מה שקורה בכל מדינת ישראל. הקונץ פטנט לא משהו שקורה ביומיים, הוא משהו שלוקח זמן, שבא ואומר 'אין אזרחים סוג א' וסוג ב', יש אזרחים במדינת ישראל ויש להם חובות, ויש להם זכויות, ומי שלא עומד לפי הסטנדרטים שהחוק קובע - אוכפים גם אם צריך להשתמש בכוח'. אני משוכנע שגם אם אתה או בן תוסיפו עכשיו עוד חדר בבית שבו אתם גרים אז יבואו ויהרסו וכן הלאה. זה לא נעשה בחלק אחר במדינת ישראל. צריך לאכוף את החוק בצורה שוויונית, זה גם המהות של הדמוקרטיה וגם המהות של משילות במדינת ישראל", אמר.

כוחות הביטחון נערכים לעימותים בשער שכם (צילום: שלו שלום/TPS)
כוחות הביטחון נערכים לעימותים בשער שכם (צילום: שלו שלום/TPS)

עוד הוסיף כי "אני משתדל לתת מתוך התובנות שלי ומתוך מה שאני מכיר, המדינה הזו חשובה לי ומשטרת ישראל ששומרת היום נמצאת אולי במצב הכי בעייתי, גם עם השסעים החברתיים שלנו, בתוכנו לצערי הרב, וגם עם האיומים הביטחוניים, בוודאי של ביטחון הפנים. אני חושב שכל מי שיכול - יאללה, בוא תיכנס מתחת לאלונקה. אני יכול לשבת ולכתוב מדי פעם טור ב'מעריב' או להתראיין ב-103fm אבל אם אני אהיה מסוגל לשנות דברים שאני חושב שהם מהותיים בביטחון במדינת ישראל, אני אחטא לעצמי אם אני לא אעשה את זה. נכון, הרבה יותר קל זה להישאר בבית ומדי פעם לשמוע אתכם, אבל אני איכשהו חושב שהחובה שלי היא כן לבוא ולתת מהניסיון שלי על מנת שמי שרוצה לשמוע אותה ישמע אותה ומי שמקבל את ההחלטות ישמע אותה".

"זה חשוב לומר, אין כוונה עכשיו להחליף את החלטות המפכ"ל. המפכ"ל הוא מפקד המשטרה, השר הוא זה שנותן מדיניות, ואני חושב שזה שבא מישהו, ואני לא הקצין היחידי, ולא רק קציני משטרה, ששר חדש נכנס לתפקידו ורוצה לשמוע את כל מגוון הדעות", סיכם. 

עריכה: ירדן חדד 103fm