כוחות הביטחון פינו אתמול כרם זיתים בשילה, דבר שעורר מתיחות ביטחונית והוביל למספר עימותים פוליטיים. עמית בן אליהו, בעלת הכרם שוחחה הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג על הפינוי. בראשית השיחה ב-103FM, היא נשאלה האם הופתעה מהמהלך - והשיבה: "אני לא חושבת שמדבר כזה אתה לא יכול להיות מופתע, גם בחלומות הכי רעים שלך, גם כשיש איומים וגם כשאתה סועד מישהו שהוא גוסס כשהוא מת זה תמיד מפתיע".

פרסום ראשון: כתב ההתחייבות של חן בן אליהו לפינוי הכרם בשילה
סמוטריץ' תוקף את גלנט: "אם יש לו בעיה שישים את המפתחות"
"לא אאפשר לאף אחד להפוך אותם לשק חבטות": מפקד מג"ב מגן על הלוחמים

המגישים ציינו כי ישנה פסיקה של בג"ץ משנת 2021 בנושא, ובן אליהו השיבה: "זה שקר מה שאתה אומר, בג"ץ מעולם לא קבע שמדובר באדמות פלסטיניות. אדרבא, אם הוא היה קובע שזה שייך למישהו אחר בשמחה רבה היינו נותנים את העצים שלנו, אנחנו לא פולשים, קנינו בכסף את האדמה הזו".

"בג"ץ במפורש קבע שהאדמה לא תלך לאף אחד אחר. הפסיקה לא קשורה לזה. הפסיקה היא ארס לשם הארס. השופטת ברק ארז כתבה בכל הדפים שלה", הוסיפה, "אני מכבדת מאוד את בית המשפט העליון, אני מצטערת שהוא לא מכבד אותי ולא את החוק - שלושה שופטים קבעו שהאדמה צריכה להישאר בבעלותי אבל ראש המנהל ביטל את הוועדה לאחר יד".

היא הדגישה: "מה שבג"ץ אמר, שמותר לו לעשות מה שהוא רוצה כי הוא הריבון, ובג"ץ הוסיף חטא על פשע וטען שיש מחלוקת מתי נכנסנו לשטח ועל זה עמד העניין – אין מחלוקת, יש לנו מסמכים של הכול - אין מחלוקת. ב-2004 היו לנו שתילות ואסור היה לשים לנו צו שימוש מפריע ובית המשפט ובג"ץ בחר להתעלם מהעובדה הזו ולצייר כאילו יש מחלוקת".

למה דווקא בזמן שמכהנת בישראל ממשלת ימין על מלא, זה קורה?
"אני אגיד לך למה, כי סמוטריץ' ובן גביר לצערי הרב למרות שהם באמת בכיוון טוב לא יודעים שסמכויות לא מקבלים. לשבת רגל על רגל ולחכות שמישהו יתן להם סמכויות זה הבל הבלים, גלנט לא יעשה את זה לעולם - סמכויות לוקחים. הם עכשיו צריכים להצהיר שאם הסמכויות בזה הרגע לא עוברות אליהם או שהם מפרקים את הממשלה ואני גם מצפה מסמוטריץ' להצהיר בכל מקום שהוא יחזור לכרם שלנו וייטע איתנו מחדש. 

לפרק את הממשלה?
"לפנות את הממשלה בגלל פיצוץ של בית של מחבלים. הכרם שלנו הוא לא הכרם שלנו, הכאב הפרטי שלי, אני מתאבלת, אני אשב שבעה, הכרם שלנו הוא משל למה שקורה כאן בארץ, במדינה, והגיע הזמן להתעורר. אם 1,500 חיילי מג"ב יכולים לבוא לפנות עצים אני ממש ישנה טוב בלילה שזה מה ששר הביטחון שלי עושה. הלילה הייתי משוכנעת שאף עץ לא יקפוץ עליי, אני ממש רגועה. אגב, אני לא בטוחה שלנסוע להורים שלי בקיבוץ גינוסר אני ארגיש כל כך רגועה או לחברה שלי בראש פינה. אבל מה שבטוח זה שאף עץ זית לא יקפוץ עליי, גם לא אם הוא בן 20".

אם לא מעבירים סמכויות – לפרק את הממשלה?
"ברור. בשביל מה הם באו? לחזור על אותו דבר. אתה יודע שבלילה הכוחות חזרו ואחרי שביבי לכאורה אמר לעצור הם המשיכו לעקור את העצים הבודדים שנשארו? זאת אהבת ארץ? אין לה גבול. איזו סיבה בעולם יש לעקור עץ, אם זה היה עץ של פלסטינים כולכם הייתם קופצים. מה העץ עשה? נניח שבית המשפט רוצה לפנות, אני עץ? שיגיד לי תצאי. ניתן את העצים שלנו באהבה אם מישהו יוכיח שהאדמה שלו, האדמה שלנו בחלקה הגדול לא נחרשה מעולם. אנחנו אוהבי אדמה, קנינו את זה בכסף, אנחנו לא פולשים".

היא נשאלה האם היה שלב בו התחייבה לפנות את המקום, והשיבה: "בוודאי. לפני שנה שמו לי אקדח מול הרקה ואמרו לי אנחנו עכשיו הורגים את הבן שלך". המגישים תהו - "מי איים להרוג לך את הבן?", והיא השיבה: "אני אגיד לך בדיוק, אני לא יודעת אם גידלת אי פעם משהו באדמת מדינת ישראל".

פלג: "אף אחד לא הרג לך שום בן".
משעל: "זו מטאפורה".
בן אליהו: "ראית פעם עקירה של עץ? שמעת פעם את הקול של עקירת עץ? שמעת את זה פעם? זה משל. לפני שנה כבר בתוך שנת השמיטה היה צו לעקירה של העצים, לא פינוי, ומה שקרה אז שפנינו לסגן שר הביטחון אז והתחננו שבשביל לפחות נוכל להציל את העצים יתנו לנו קרקע חלופית. מעולם לא ניתנה לנו קרקע כזו, הציעו לנו אדמה בתוך היישוב עמיחי שאמור להיבנות עוד שלוש שנים".

כוחות מג"ב מתעמתים עם מתיישבים בכרם בבנימין. (צילום: ארגון חוננו)

מה עכשיו?
"היום אנחנו בוכים ומתאבלים, ורוצים לתת מקום לכאב הגדול הזה. מחר אנחנו נקום ובעזרת עם ישראל שתורם לנו וממשיך ועוזר לנו כדי לבנות מחדש את הכרם, אנחנו נטע שוב ושוב ואנחנו לא מפחדים מדרך ארוכה. ואם יעקרו, שום נטע. כמו שסבא שלי בנה את עין גב וכמו שאני גדלתי בקיבוץ גינוסר – על אותם הערכים אנחנו נמשיך ונטע פה בארץ ישראל.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm