חילופי האש שנרשמו הבוקר (רביעי) בשכם בין כוחות צה"ל לפעילי ארגון 'גוב האריות', החזירו למרכז הבמה את נושא המתיחות הביטחונית המתגברת. הכתב והפרשן הצבאי טל לב רם, התארח בתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב103FM ושוחח איתם על האירועים.

אחרי העימותים בשכם: הועלתה רמת הכוננות בירושלים וערים מרכזיות נוספות
במהלך פעילות בשכם: נעצרו מחבלים החשודים במעורבות בפיגוע בו נפל סמ"ר עידו ברוך

בפתח דבריו, התייחס לב רם לאירועי היממה האחרונה והשלכותיהם: ״עשרה הרוגים, תשעה מהם חמושים לפי הדיווחים, אחד כנראה אינו קשור ללחימה, אנחנו לא יודעים איך הוא נהרג, מאיזו אש, מה הנסיבות והוא גם מעל גיל 70. אבל הפעולה הזאת מתחילה בשעות הצהריים לאחר שמגיע מידע מהיר ואז גם יש צורך לעשות את הפעולה מהר". 

"לזה בדר״כ יש את הימ״מ או את הימ״ח שמבצעים פעולות כאלה מעכשיו לעכשיו. נכנסים למעשה לתוך שכם כאשר על המוקד זה שלושה מבוקשים שנמצאים בתוך דירה בתוך הקסבה של שכם, אחד מהם הוא המשלח או המפקד או קשור למי שהוציא את הפיגוע שבו נפל עידו ברוך ז״ל ואז מגיעים לשם״, הסביר.

באשר לדיווחים בתקשורת, לפיהם נפצעו למעלה מ-90 בני אדם במהלך האירועים, טען: ״כשאנחנו מדברים על פצועים, אני מניח שיש כמה תוצאה בודדות של נפגעים מירי. חלק גדול מאוד הם נפגעי עשן או נפגעים מנסיבות אחרות. אני לא חושב שזה הנתון הרלוונטי החשוב, המספר 90. כן שימו לב שיש עוד לפחות ארבעה - חמישה שהם פצועים קשה, כלומר, שאלה עוד מספרים שיכולים לעלות. העיניים כמובן במצבים הללו גם לפצועי נקמה שאנחנו רואים וגם כמובן לעזה״.

באשר לפעולותיה הבאות של הממשלה, אמר: ״פה מנסים לשמור על איזו הבדלה, לא הולכים לעשות עכשיו כתר על שכם בגלל שכוח צה״ל הצליח שם ועשה מה שהוא צריך לעשות ויצא שגם נהרגו הרבה מחבלים. לא בגלל זה אתה תפעל בצעדים שיכולים להיחשב כענישה קולקטיבית, בכלל אנחנו רואים הרבה מאוד פעילות של צה״ל בתוך השטחים הפלסטינים - אתמול היה מבצע גדול שעבר בשקט".

"אני מניח שנראה עוד יותר תגבורי כוחות וכדומה, אמרנו, הבטן הרכה היא במזרח ירושלים. בסך הכול ביהודה ושומרון הכוחות די מתורגלים, יש מעגלי אבטחה, יכולים להיות גם שם דברים, נקווה שלא, אבל בהחלט יממה מתוחה לפנינו״, סיכם לב רם.