"פסגת החירום" בירדןגורם מדיני בכיר אמר הערב (שבת) כי "המטרה בפסגה המדינית בבירה הירדנית, היא לייצר אמון ונתיב הידברות שירגיע את השטח. לדבריו, אין תנאים מוקדמים שאף צד מגיע איתם, כולם מבינים שצריך לעשות הכל כדי לא להביא להסלמה". עוד מסר כי, "העובדה שראש השב"כ, ירון בר, מצטרף למשלחת הישראלית, מלמדת על כך שיש רצון ישראלי לבדוק אם הרשות הפלסטינית אכן יכולה לקחת אחריות על מקומות בהם היא נעדרת נוכחות כמעט לחלוטין".

בתוך כך, עיתון "אל-אח'באר" הלבנוני, המזוהה עם ארגון חיזבאללה, דיווח כי במסגרת הפסגה המדינית, שמטרתה להוביל לרגיעה ביהודה ושומרון, ידרשו הפלסטינים תוספת של עשרת אלפים אנשים למנגנוני הביטון של הרשות והכשרה של חמשת אלפים אנשי המנגנון הקיימים. כמו כן, הפלסטינים דורשים כניסה של נשק וציוד לטובת שירותי הביטחון.

כמו כן, העיתון הלבנוני דיווח, כי במשלחת הפלסטינית מבקשים להקים חדר תיאום משותף פלסטיני-ישראלי-אמריקאי, שמטרתו למנוע מצה"ל לבצע פעוולת גדולות ביהודה ושומרון ללא תיאום עם שאר הצדדים. עוד נמסר, כי מזכיר הוועד הפועל של אש"ף, חוסיין א-שייח', ופמלייתו, ידרשו להרחיב את שיתוף הפעולה הביטחוני בין הרשות הפלסטינים לאמריקאים והישראלים, כדי להתמודד עם ההסתה המופצת על ידי גורמים בעזה, או ממדינות אחרות, הדוחפת את הפלסטינים בגדה לעימותים עם כוחות הביטחון. בנוסף, בלבנון דווח כי הרשות הפלסטינית תדרוש לעצור את אישורי הבנייה והקמת מאחזים חדשים, ולדון בחזרה למשא ומתן עם ישראל.

מאחז ''אור חיים'' (צילום: ללא)
מאחז ''אור חיים'' (צילום: ללא)


גורמים המעורים בפרטים מסרו לערוץ הסעודי "א-שארק", כי במקביל לדרישה להפסיק את הבנייה בהתנחלויות, המשלחת הפלסטינית תדרוש מממשלת ישראל להפסיק את ה"ההסתערות" על מסגד אל-אקצא. במקורות הוסיפו כי "ישראל הפרה את ההבנות האחרונות אליהן הגיעו שני הצדדים בתיווך ארה"ב, ובהן הכשרת המאחזים, הפרת הסטטוס קוו באל-אקצא והפלישה לשכם".

הפסגה בירדן מתקיימת לקראת חודש הרמדאן בניסיון לעצור את ההסלמה הביטחונית, בדגש על המתיחות הגוברת באיו"ש. בימים האחרונים שוחח מזכיר ההגנה של ארצות הברית, לויד אוסטין, עם שר הביטחון, יואב גלנט, על מנת לפעול להרגעת השטח ולמתינות בשטחי יהודה ושומרון.

בנימין נתניהו, יואב גלנט (צילום: קובי גדעון לע''מ)
בנימין נתניהו, יואב גלנט (צילום: קובי גדעון לע''מ)

כאמור, מי שצפוי ליטול חלק מטעמה של ישראל הוא ראש השב"כ, רונן בר, יחד עם ראש המל"ל צחי הנגבי. לפסגה יגיעו גם נציגים של ארה"ב ומצרים. בצד הפלסטיני ישתתפו שלושה נציגים - מזכיר הוועד הפועל של אש"ף חוסיין א-שייח, ראש שירות הביון הכללי, מג'ד פרג' ויועצו של אבו מאזן, מג'די אל-חלידי. בתוך כך, עבור הירדנים אחד הנושאים החשובים ביותר, הוא השמירה על הר הבית ומניעת ההתלקחות במקומות הקדושים.

החשש מהסלמה התגבר, לאחר שביום רביעי האחרון לוחמי הימ"מ, שב"כ וצה"ל פעלו באור יום בקסבה של שכם למעצר שלושה מבוקשים שמעורבים בתכנון וכוונה להוציא פיגועי ירי בטווח הזמן המיידי, וכן בפיגוע הירי שבו נהרג לוחם צה"ל סמל-ראשון עידו ברוך ז"ל ובפיגועים נוספים.

עימותים בשכם (צילום: נאסר אשתייה, פלאש 90)
עימותים בשכם (צילום: נאסר אשתייה, פלאש 90)

לפי דיווחים פלסטינים, במהלך הפעילות חוסלו כ-10 מחבלים וכ-97 נפצעו. מצה"ל נמסר, כי בין המחבלים שחוסלו ניתן למצוא את אחד מראשי קבוצת הטרור 'גוב האריות', חוסאם אסלים, שביצע פיגועי ירי ומטען וכן שלח את רוצחי החייל עידו ברוך ז״ל, אשר נעצרו בשבוע שעבר ע״י כוחות הביטחון. שני המבוקשים האחרים שחוסלו הם - פעיל הג׳יהאד האסלאמי, מחמד עא פתאח, אשר ביצע פיגועי ירי לעבר כוחות צבא בשטחי יהודה ושומרון, ווליד דחיל, מראשי קבוצת הטרור 'גוב האריות', אשר ביצע גם הוא ירי לעבר כוחות צבא. בחיפוש שביצעו הכוחות במבנה בו שהו, נתפסו שני נשקים ותחמושת.

גורם צבאי בכיר התייחס לפעילות ואמר: "חומרי הבערה כבר כאן באמת באמת צריך רק גפרור. אם החוליות היו מצליחות לבצע פיגועים שאנחנו מצליחים לסכל היו מתממשים היינו יכולים כבר להיות בהסלמה ולכן חשוב להמשיך לבצע את המעצרים בשטח. אנחנו נערכים לפיגועי נקמה. לא בקשנו תגבורי כוחות יש לנו מספיק".