אש ותימרות עשן בשומרון: משרד החוץ האמריקאי גינה הבוקר (שני) את הפיגוע הקטלני בחווארה ואת "אלימות המתנחלים" בעקבות העימותים האלימים אמש בין מתנחלים לפלסטינים בכפר חווארה ובכפרים העוטפים את העיר שכם, במהלכם הוצתו עשרות בתים ורכבים ונפצעו כ-100 פלסטינים.

לאחר המהומות בחווארה: הוגברה הכוננות גם בירושלים ועוטף עזה

דובר משרד החוץ של ארה"ב נד פרייס מסר: "אנו מגנים את האלימות היום בגדה המערבית, לרבות מתקפת הטרור שהרגה שני ישראלים ואלימות המתנחלים, שגרמה להרג פלסטיני אחד, לפציעות של למעלה מ-100 אחרים ולהרס רכוש רב. התפתחויות אלה מדגישות את ההכרח להפחית מיד את המתחים במילים ובמעשים. ארצות הברית תמשיך לעבוד עם ישראלים ופלסטינים ושותפינו האזוריים להחזרת השקט".

כאמור, במהלך העימותים האלימים מאות מתנחלים הבעירו עשרות מכוניות, חנויות ובתי משפחות. עשרות משפחות פלסטיניות פונו ע"י צה"ל מבתיהם לאחר שהוצתו ונהגים פלסטינים הותקפו באבנים. גורמים בצבא העריכו כי הוצתו לפחות כעשרה מבנים ועשרים רכבים.

בסהר האדום דיווחו כי ישנם כ-100 פצועים ומשרד הבריאות הפלסטיני דיווח על הרוג פלסטיני אחד שנורה בבטנו ומת מפצעיו. ממד"א נמסר על שני נערים כבני 16 שנפצעו באורח קל, ככל הנראה מגז מדמיע. כוחות הביטחון פעלו להרחקת המפגינים ורכב משטרתי מסוג מכת"זית נכנס למקום, אולם רק כעבור שעות של התפרעות הושגה שליטה. 

במקביל להתפרעות בחווארה, החלו הצתות בכמה מוקדים נוספים בשומרון וכן בגזרת יריחו, ולפי דיווחים פלסטינים עשרות החלו בהפרות סדר גם על גבול רצועת עזה. בעקבות המצב הוקפצו צוותים של מג"ב מגזרה אחרת בבנימין, לצד פלוגת מילואים ושתי גדודי חי"ר שהוסטו לנקודה. 

עימותים בחווארה (צילום: שלומי הלר, וואלה!)
עימותים בחווארה (צילום: שלומי הלר, וואלה!)

נתניהו: "תנו לצה"ל להשלים את המרדף"; סמוטריץ: "אסור לקחת את החוק לידיים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הוציא הצהרה באשר לאירועים, ואמר: "קרה היום אסון נורא, אני מבקש לשלוח תנחומיי למשפחה שאיבדה שניים מבניה היקרים, ה' ייקום דמם. צה"ל וכוחות הביטחון כרגע נמצאים במרדף אחר הרוצח, נמצא אותו, נלכוד אותו, נבוא איתו חשבון. כשהדם חם והרוחות לוהטות, לא לקחת את החוק לידיים, אני מבקש לתת לצה"ל ולכוחות הביטחון לעשות את עבודתם, ואני מזכיר לכם שבשבועות האחרונים הם חיסלו עשרות מחבלים ומנעו עשרות פיגועים. תנו לצה"ל להשלים את המרדף, אל תיקחו את החוק לידיים, וביחד ננצח את הטרור".

שר הביטחון יואב גלנט: "גם בסיומה של יממה קשה וכואבת, בה שני אחים צעירים נרצחו בידי מחבל שפל, אני קורא לאזרחי ישראל: אל תיקחו את החוק לידיים. ‏הפרות הסדר בחאוורה מסכנות את האזרחים, ופוגעות בפעילות כוחות הביטחון במצוד אחר המחבלים. אני סומך על מפקדי ולוחמי צה״ל, ובטוח כי ישימו את ידם על הרוצחים".

נשיא המדינה יצחק הרצוג: "נטילת החוק בידיים, פרעות ואלימות כלפי חפים מפשע - אינם דרכנו ואני מגנה זאת בתוקף. עלינו לאפשר לצה״ל, למשטרת ישראל ולכוחות הביטחון ללכוד את המחבל הנתעב ולהשיב את הסדר על כנו לאלתר".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "אחי המתיישבים, הכאב גדול, אך האמינו לי שאנחנו עובדים קשה כדי לתת מענה אמיתי לטרור, גם צבאית וגם התיישבותית. מאז הפיגוע הנורא אנו עסוקים רק בזה. אבל אסור לקחת את החוק לידיים ולייצר אנרכיה מסוכנת שעלולה לצאת משליטה ולעלות בחיי אדם. תנו לנו כדרג מדיני לגבש את המענה ולצה"ל לנצח בע"ה".

עם זאת, כמה שעות קודם לכן סמוטריץ' עשה "לייק" לפוסט של דוידי בן ציון, סגן ראש המועצה האזורית שומרון, בו קרא "למחוק את חווארה": "כאן בחווארה, שפוך על הכביש דם ילדינו, תושבי השומרון שנרצחו פה לפני שעה. את הכפר חווארה צריך למחוק היום. מספיק עם דיבורים של בניה וחיזוק ההתיישבות, את ההרתעה שאבדה צריך להחזיר מיד ואין מקום לרחמים". 

כוח צה''ל בשומרון (צילום: דובר צה''ל)
כוח צה''ל בשומרון (צילום: דובר צה''ל)

מהנשיאות הפלסטינית נמסר: "אנו מגנים את פעולות הטרור שבוצעו בידי מתנחלים בחווארה, בורין, עינבוס ובאזורים נוספים שגרמו לפציעתם של יותר מ-100 פלסטינים ולשריפת חנויות, בתים, מכוניות ורכוש ציבורי .המטרה של טרור זה היא לסכל את המאמצים הבין-לאומיים כדי לנסות להיחלץ מהמשבר הנוכחי. הממשלה הישראלית נושאת באחריות המלאה לכך - זה מדגיש את חוסר האמון בהבטחות שניתנו לגבי עצירת טרור המתנחלים והתקפות אזרחים פלסטינים".

סגן מנהיג חמאס, סאלח אל-עארורי, קרא לעם הפלסטיני ל"גיוס מיידי" לתמיכה בתושבי חווארה. בהודעה מטעמו נכתב כי "אנו קוראים לבני העם הפלסטיני להתעמת עם כוחות הביטחון ועם המתנחלים הפושעים ולתמוך בתושבי חווארה, היום הוא יום כבוד לנשק, ההתנגדות היא דרכנו כתגובה לתוקפנות ולהשתוללות הציונית".

כוחות מג''ב החלו להגיע לאביתר בעקבות עליית התושבים למקום. (צילום: חיים פרלמן/TPS)
כוחות מג''ב החלו להגיע לאביתר בעקבות עליית התושבים למקום. (צילום: חיים פרלמן/TPS)

"לא יכולנו להמשיך בשגרת חיינו": עשרות עלו ליישוב אביתר

במקביל לאירועים בחווארה, כ-150 כלי רכב בהם עשרות מתנחלים, בהם משפחות אביתר ועשרות בחורי הישיבה, הגיעו למאחז המפונה גבעת אביתר, והחלו לעלות אל הגבעה. כוחות מג"ב הגיעו למקום והחלו לפנותם. 

תושבת המקום, תחיה חיים, סיפרה: "אחרי הבשורות הקשות היום בשומרון, לא יכולנו להמשיך בשגרת חיינו והדבר המתבקש הוא לחזור לאביתר. חזרנו לאביתר כפי שהתחייבו בפנינו כל מפלגות הקואליציה. ממשלת ישראל צריכה להלחם בטרור ביד קשה, ובמקביל  - לחזור להקים עשרות יישובים באופן מיידי בכל מרחבי ארץ ישראל".

דניאלה וייס יו"ר תנועת נחלה: "המשפחות והישיבה המתינו למעלה משנה לחזור לאביתר. המציאות בה ממשלת ישראל מאפשרת לרשות ביד אחת להשתלט על אדמות הלאום וביד השניה לרצח בנו לא יכולה להתקבל על הדעת. הגיע הזמן שממשלת 'ימין על מלא' תבנה מאות ישובים חדשים ביהודה ושומרון. המרחבים קוראים לציבור".