המתיחות הביטחונית: על רקע הפסגה המדינית בעקבה, שנערכה על מנת למנוע הסלמה ביהודה ושומרון ורצועת עזה, העיתון אל-ערבי אל ג'דיד, היוצא לאור בלונדון, דיווח הבוקר (שני) מפי גורמים המעורים בפרטים על ניסיונות התיווך המצרים אל מול ארגוני הטרור בעזה. על פי הדיווח, במקביל לפסגה, מאמצי התיווך של קהיר למנוע הסלמה, נתקלו בסירוב מצד ארגוני הטרור הפלסטינים, במיוחד לאור התנגדותם להשתתפותה של הרשות הפלסטינית בפסגה.

המקורות מסרו לעיתון, כי מצרים יצרה ביומיים האחרונים קשר עם שני מנהיגים בולטים בזרוע הצבאית של חמאס ובג'יהאד האסלאמי, בצל הקושי של הזרוע המדינית של חמאס "לשלוט" על המצב ברצועה. זאת, בזמן שהארגונים ממשיכים לדבוק ב"אחדות הזירות", ובדרישה להגיב לצעדים של ישראל ביהודה ושומרון. עוד מסרו הגורמים, כי הפלגים הפלסטינים "בודקים את השטח" להסלמה נוספת, לאור הנחיות "השרים הקיצוניים" בממשלת ישראל.

שיגור רקטות מעזה (צילום: עטייה מוחמד, פלאש 90)
שיגור רקטות מעזה (צילום: עטייה מוחמד, פלאש 90)

בתוך כך, בהקהיר מעריכים כי התקופה הנוכחית "עשויה להיות הקרובה ביותר לעימות צבאי ולהסלמה", כאשר הארגונים ברצועה "דבקים" במשוואת ההרתעה שהם מנסים לייצר בשלוש זירות שונות - ירשלים, יהודה ושומרון ועזה. לדברי המקורות, מה שהחמיר את עמדת התיווך המצרית, היא ההשתתפות הפלסטינית בפסגת עקבה, שארגוני הטרור רואים בה ניסיון של ממשלת ישראל להרחיק את הפלגים הפלסטינים ממעל ההתנגדות.

אמש, לאחר סיום הפסגה, הודיעה מחלקת המדינה האמריקאית כי ישראל התחייבה לא לבנות ביהודה ושומרון בארבעה חודשים הקרובים לא להכשיר מאחזים בחצי שנה הקרובה.  "שני הצדדים (הצד הפלסטיני והישראלי) אישרו את מחויבותם לכל ההסכמים הקודמים ביניהם ואישרו מחדש את ההכרח להתחייב להורדת הסלמה בשטח ולמנוע אלימות נוספת. המשתתפים הסכימו לנקוט בצעדים בוני אמון ולחזק את האמון ההדדי על מנת לטפל בסוגיות הבעייתיות באמצעות דיאלוג ישיר. שני הצדדים יפעלו בתום לב כדי ליטול אחריות ולהגביר את האמון ההדדי", נכתב בהודעה.

מאחז ''אור חיים'' (צילום: ללא)
מאחז ''אור חיים'' (צילום: ללא)

עוד נמסר כי "המדינות מכירות בחשיבות של קיום הסטטוס קוו ההיסטורי באתרים הקדושים בירושלים מדגישים בהקשר זה את תפקידה המיוחד של ירדן. המדינות הסכימו להתכנס שוב בשארם א-שייח' במרץ כדי להשיג את המטרות המפורטות לעיל".

גורמים המעורים בפרטים מסרו לערוץ הסעודי "א-שארק", כי במקביל לדרישה להפסיק את הבנייה בהתנחלויות, המשלחת הפלסטינית דרשה מממשלת ישראל להפסיק את ה"ההסתערות" על מסגד אל-אקצא. המקורות הוסיפו כי "ישראל הפרה את ההבנות האחרונות אליהן הגיעו שני הצדדים בתיווך ארה"ב, ובהן הכשרת המאחזים, הפרת הסטטוס קוו באל-אקצא והפלישה לשכם". במקביל, המקורות הדגישו כי הרשות הפלסטינית תדרוש מישראל התחייבות להפסיק את הפשיטות באזורים שבהם יש שליטה של הרשות, על מנת להגיע להבנות עם ארגוני הטרור החמושים בערים הפלסטיניות.

מקור מדיני ציין אמש כי "יש עניין בינלאומי גדול בפגישה הזו, שמגיעה בתקופה מאוד רגישה. עבור הקהילה הבינלאומית, קיום זה מהווה צעד הכרחי והישג חשוב לירדן להגיע להבנות פלסטיניות-ישראליות שעוצרות את ההידרדרות ולסלול את הדרך להליכים שסוללים את הדרך למעורבות כללית יותר".