המתיחות הביטחונית: בצל פיגוע הירי הרצחני בחווארה, בו נרצחו האחים הלל יניב ויגל יעקב ז"ל, והעימותים שהתרחשו אמש בעיירה הפלסטינית, שר הביטחון, יואב גלנט, הגיע הבוקר (שני) לזירה. במהלך דבריו, אמר גלנט כי "הימים הקרובים יהיו מורכבים, נפעל מצד אחד להרגיע את השטח ומצד שני ניערך הלסלמה רחבה, תוך הרחבת הכוננות בכל הגזרות - ירושלים ועוטף עזה".

שר הביטחון הוסיף: ״מסיים סקירה עם מפקדי הפיקוד בנקודת פיגוע הירי הקשה. אנחנו צפויים לימים מורכבים, אולי אפילו ימים קשים, זה יכול להיות כאן ביהודה ושומרון, בגזרת ירושלים או בגזרת עזה. הנחתי בצורה חדה וברורה את צה"ל, שב"כ וכוחות מג"ב - היערכות מלאה כנגד כל האיומים, בהגברת הפעילות בשטח, תוספת כוחות, מרכיבי הגנה על הישובים ועל הצירים, וכמובן: לכידת המחבלים שרצחו אתמול את הלל ויגל יניב, והבאתם לבית משפט או לבית קברות, לפי ההתפתחות בשטח״.

שר הביטחון יואב גלנט בזירת הפיגוע בחווארה (צילום: דוברות משרד הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט בזירת הפיגוע בחווארה (צילום: דוברות משרד הביטחון)

עוד אמר שר הביטחון: ״אנחנו לא נאפשר טרור כנגד ישראלים ונפעל ככל שנדרש, יחד עם זה, אני קורא לכולם להרגיע את הרוחות, לצנן. כחייל ותיק, אני מכיר הרבה בקרים קשים בהם התעוררתי למציאות קשה, אחרי מבצעים או פיגועים, אני יודע שאנחנו נתגבר על האירוע הזה, נתאחד, נפעל במשותף, נשמור על הביטחון, נשמור על החיים של אזרחי ישראל ונסמוך על כלי המגן שלנו - צה"ל וארגוני הביטחון", סיכם.

בצה"ל הוחלט אמש על תגבור של גדוד נוסף, שלישי, באוגדת יהודה ושומרון - סיירת גבעתי, והוא יתייצב באיו"ש בנוסף לשני הגדודים הנוספים. בנוסף, המשטרה העלתה את רמת הכוננות ברחבי הארץ לרמה אחת מתחת למקסימלית, נוכח הפיגוע הרצחני בחווארה. כך הנחה מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי. לפיכך, המשטרה נערכת לפריסת שוטרים במרכזים הומי קהל, בבתי כנסת, סמוך למוסדות חינוך ובאזורים רגישים, וזאת בשלב החשש לפיגועי ראווה.

כאמור, במהלך העימותים האלימים מאות מתנחלים הבעירו עשרות מכוניות, חנויות ובתי משפחות. עשרות משפחות פלסטיניות פונו ע"י צה"ל מבתיהם לאחר שהוצתו ונהגים פלסטינים הותקפו באבנים. גורמים בצבא העריכו כי הוצתו לפחות כעשרה מבנים ועשרים רכבים.

גלנט (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
גלנט (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

בסהר האדום דיווחו כי ישנם כ-100 פצועים ומשרד הבריאות הפלסטיני דיווח על הרוג פלסטיני אחד שנורה בבטנו ומת מפצעיו. ממד"א נמסר על שני נערים כבני 16 שנפצעו באורח קל, ככל הנראה מגז מדמיע. כוחות הביטחון פעלו להרחקת המפגינים ורכב משטרתי מסוג מכת"זית נכנס למקום, אולם רק כעבור שעות של התפרעות הושגה שליטה. 

במקביל להתפרעות בחווארה, החלו הצתות בכמה מוקדים נוספים בשומרון וכן בגזרת יריחו, ולפי דיווחים פלסטינים עשרות החלו בהפרות סדר גם על גבול רצועת עזה. בעקבות המצב הוקפצו צוותים של מג"ב מגזרה אחרת בבנימין, לצד פלוגת מילואים ושתי גדודי חי"ר שהוסטו לנקודה. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו הוציא הצהרה באשר לאירועים, ואמר: "קרה היום אסון נורא, אני מבקש לשלוח תנחומיי למשפחה שאיבדה שניים מבניה היקרים, ה' ייקום דמם. צה"ל וכוחות הביטחון כרגע נמצאים במרדף אחר הרוצח, נמצא אותו, נלכוד אותו, נבוא איתו חשבון. כשהדם חם והרוחות לוהטות, לא לקחת את החוק לידיים, אני מבקש לתת לצה"ל ולכוחות הביטחון לעשות את עבודתם, ואני מזכיר לכם שבשבועות האחרונים הם חיסלו עשרות מחבלים ומנעו עשרות פיגועים. תנו לצה"ל להשלים את המרדף, אל תיקחו את החוק לידיים, וביחד ננצח את הטרור".