אלוף (מיל') אייל בן ראובן התראיין היום (שלישי) לתוכניתו של יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM, התייחס למצב הביטחוני, ומתח ביקורת על חבר הכנסת צביקה פוגל, השר בצלאל סמוטריץ', וראש הממשלה בנימין נתניהו.   

עוזי דיין תוקף את צביקה פוגל: "זו הסתה לאנרכיה, ומפריע לצה"ל לתפוס את המחבלים"
בכיר לשעבר במערכת הביטחון מזהיר: "יש תהליך רציני של הסלמה שהולך וגובר"

בפתח הראיון נשאל בן ראובן מי אחראי למצב הבטחוני, ולזאת השיב: "קודם כל, אני רוצה להשתתף בצער המשפחות. רואים טרגדיה אחר טרגדיה, 14 הרוגים בחודש, גל טרור קשה, אין לדעת איפה אנחנו נמצאים בגל הזה או האם הגענו לשיא שלו, להערכתי לא. אני מניח שהשאלה שנשאלת ע"י כל אחד, 'מה קרה עכשיו? למה עכשיו? מה ניתן לעשות כדי לעצור את זה?', עם כל הניסיון שיש לי בלחימה בטרור, אני לא בטוח שיש לי תשובות חד משמעיות. אני מקווה שלאנשים בשב"כ ובאמ"ן יש יותר פרטים ותוכניות פעולה בהתאם למציאות שמתפתחת לנו היום. ההערכה הייתה ועודנה שהגל הזה עוד הולך להתרומם לכיוון הרמדאן. חשבנו שזה יבוא ברמדאן אבל זה זינק הרבה קודם".

עוד הרחיב: "אפשר לומר שיש סיבות שניתן למנות אותם בקלות רבה יחסית, רואים מוטיבציה של צעירים פלשתינים מתודלקת ע"י הסתה הן בשטח ע"י הרשות, ובוודאות ע"י חמאס שלוחץ חזק מכיוון עזה, וזה מאד קשה. הוא מעוניין ללבות אש ביהודה ושומרון, רואים רשות פלשתינית מאוד חלשה, שהסירה את התיאום שהיה יעיל בעבר אבל הוסר בעקבות פעילות צה"ל שנמשכת מספר חודשים בג'נין ובשכם. רק לפני יומיים היה סיכום עם האמריקאים, ואז הפגיעה באחים והודעת ראש הממשלה בלחץ הסביבה לבטל את התיאום הזה".

כשנשאל הבכיר לשעבר בצה"ל האם ישראל בפתחה של אינתיפאדה שלישית, השיב: "אני לא בטוח שהשאלה הזו נשאלת הרבה או כמה היא רלוונטית. אנחנו נמצאים כל הזמן במערכה עם הרוגים, פצועים, ולחימה מתמשכת כנגד הטרור הזה. אני לא מוציא מכלל אפשרות שאם הגל הזה ימשיך להמריא למעלה, נצטרך לעבור לאיזו שהיא פעילות יותר גבוהה, למרות שצה"ל מרכז יותר כוח, שלושה גדודים נוספים". עוד הוסיף: "אולי גם מבצע דוגמת 'חומת מגן' שנכנסים לתוך הערים ומבצעים פעילות גדולה, כדי לנסות ולעצור את הגל הזה, יש עוד הרבה כלים בסל של מדינת ישראל. אני מזכיר לך שהיינו בגלים יותר קשים בשנים עברו עם עשרות ומאות הרוגים בחודש. לא יכול לשכוח את מרץ 2002, מלון פארק נתניה ועוד.

חבר הכנסת לשעבר המשיך והדגיש: "אנחנו בסרט שלא היינו בו בעבר. כשאני רואה מה קורה בשטח לצד מי שאחראי לסיפור הזה, ממשלת ישראל, איך המערכת הזאת פועלת, המילה מדאיג היא מילה קטנה, נורא ואיום. אני חושב על הרמטכ"ל ועל אלוף פיקוד מרכז שצריכים לפעול תחת מעטפת מנהיגותית שעושה דברים בלתי נסבלים. אנחנו רואים את אירוע חווארה שלשום, זו המדינה שלנו? מה זה? זה ציבור ישראלי שעושה דברים כאלה? שנכנס לתוך יישוב והורג! זה כישלון גדול! אין לי ספק שצה"ל יעשה תחקיר עמוק איך זה קרה ואיך הוא לא הצליח למנוע את אותם חוליגנים, פורעי חוק, טרוריסטים, מחבלים. צריך לעשות תחקיר עומק כדי לראות איך מונעים דבר כזה, והבעיה היא שהדבר הזה מתודלק ע"י המנהיגות מהדרג הכי גבוה. יש לנו שר לביטחון לאומי שעושה מסיבת עיתונאים באותו מקום שבו שר הביטחון נותן הוראה לפנות?

איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עוד המשיך וביקר בחריפות: "לא יודע אם שמעת את מה שאני מתבייש לומר, תת אלוף במילואים, הוא מבייש אותי להגיד תת אלוף, צביקה פוגל, שמתחיל עכשיו להתנצל, 'לא התכוונתי', 'לא הבנתם'. אני שמעתי את הראיון בזמן אמת. שמעתי אדם מופרע בערכים שמסביר 'ככה צריך לעשות', 'כך צריך לשרוף', 'לעשות לילות בדולח לאלה שמולנו', והוא אמר דבר יותר מעניין: 'מי שצריך לעשות את זה בכלל, זה צה"ל'. מה התוצאה? ששומעים על מתנחלים שמנסים לדרוס חיילי צה"ל ואת מח"ט בנימין. אין מלחמה יותר קשה לצה"ל מאשר להילחם באלה שעליהם הוא מגן, הצבא שולח כוחות שחלק מהם נלחם נגד טרור פלשתיני וחלק נגד טרור יהודי וכל זה מונחת מלמעלה. מזכיר לך שעשו חלוקת סמכויות במשרד הביטחון, סמוטריץ' שהיה עד לא מזמן מנהיג פורעי החוק האלה, אחראי עכשיו על ההתנהגות של המתנחלים מול המינהל האזרחי, ומולו עומד שר הביטחון יואב גלנט שהוא בסדר גמור, יודע ביטחון, יודע מה לעשות, אבל הוא צריך להתמודד מול שר שנותן הנחיות אחרות. ומעל כולם - ראש ממשלה שבעיקר נפחד, בודד, הוא בוחר איפה להיות בשלב הזה.

בסיום הראיון, חתם האלוף במיל' בהצהרה: "אני קורא פה לראש הממשלה, שים לב אדוני ראש הממשלה, המצב רוח הלאומי שלנו בשפל המדרגה, התחושה היא שהכל מתמוטט, זה במשמרת שלך. אני קורא לך, קח את המושכות לידיים, יש לך הזדמנות לרדת מהעץ שהאדונים לוין ורוטמן מוליכים אותך לשם, תוריד אותם! קח את המושכות ותתחיל להיות ראש ממשלה! עד עכשיו אתה כישלון מוחלט!".