גורמים בצה"ל מביעים זעם רב על הקריאה בקרב המתנחלים לקיים היום בשעה 16:30 עצרת תמיכה במאחז אביתר, שבתחומי המועצה האזורית שומרון, תחת הקריאה "מחזקים את אביתר!". מי שעומדת מאחורי ההתארגנות, היא תנועת "נחלה". בתוך כך, גורמי ביטחון מסרו כי "הפעילות לא חוקית, שיתנו לנו להתעסק בהגנה ומרדף אחרי המחבל". במערכת הביטחון אף נערכים לעצרת ולאפשרות לאירוע פח"ע בזמן האירוע. כוחות צה"ל, מג"ב ומשטרת ישראל יהיו בזירה, לצד חסמים שייפרסו באזור.

ביום ראשון האחרון, בצל הפיגוע הרצחני בחווארה, בו נרצחו האחים הלל יניב ויגל יעקב ז"ל, מאות מתנחלים הגיעו למאחז אביתר וחלקפ אף עלו ברגל לגבעה. כוחות מג"ב שהגיעו למקום פינו הנוכחים.

כמו כן, ביום שני האחרון, בצל המתיחות הבטחונית בחווארה וההתפרעויות במקום, כוחות הביטחון הגיעו לפנות את המאחז. במקביל, סיעת עוצמה יהודית קיימה במקום ישיבת סיעה מיוחדת. השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, פנה לראש הממשלה וביקש ממנו להמשיך לאפשר את שהייתם של המתיישבים באביתר וזאת בהתאם להסכם הקואליציוני, וציין כי "אני פונה אליך באשר ליישוב אביתר אשר נקבע לגביו בהסכם הקואליציוני כי יש להסדירו, ואין מחלוקת לגביו בין כלל הסיעות המרכיבות את ממשלת ישראל. בנוסף, התגובה לפיגוע חייבת להיות קודם כל יד קשה מול הטרור".