בצל המתיחות הביטחונית, הפלגים הפלסטינים קיימו בדמשק פסגה משותפת, בה הביעו תמיכה בהסלמה ביהודה ושומרון. בעוד שהמפגש המיוחד נועד על מנת "להביע סולידריות ותנחומים" עקב רעידת האדמה הקטלנית שפקדה את המדינה בחודש שעבר, נציגי ארגוני הטרור בחרו להתייחס בעיקר להמשך הפיגועים נגד ישראל.

בפסגה המיוחדת בבירה הסורית, נכחה גם משלחת של חמאס, בראשות חליל אל-חיה, סגן מנהיג חמאס, חוסם בדראן, מי שהיה מפקד הזרוע הצבאית של הארגון בשומרון ואוסאמה חמדאן, נציג ארגון הטרור בלבנון. במהלך הפגישה, הדגישו כי יש להילחם ב"מדיניות האגרסיבית, הפלילית והגזענית של ישראל, תחת ממשלת הימין הקיצוני בראשות ראש הממשלה נתניהו".

חוסאם בדראן (במרכז התמונה) במהלך דיון של בכירי חמאס בעזה (צילום: gettyimages)
חוסאם בדראן (במרכז התמונה) במהלך דיון של בכירי חמאס בעזה (צילום: gettyimages)


על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית "שיאהב", הפלגים השונים דנו גם בהתפתחויות האחרונות בסוגיה הפלסטינית, בדגש על ההסלמה הביטחונית ביהודה ושומרון והצהירו כי ימשיכו ב"פיתוח וחיזוק כל צורות ההתנגדות נגד הכיבוש וההתיישבות". כמו כן, הדגישו את הצורך באיחוד החזית הלאומית מול "פשעי הכיבוש והמדיניות הקיצונית, הפשיסטית והגזענית של ממשלת ישראל".

בתוך כך, הצדדים דנו ארוכות על הפסגה המדינית-ביטחונית בעקבה, שבה השתתפו נציגים ישראלים ופלסטינים על מנת למנוע הסלמה ביטחונית בגדה ובעזה. הפלגים גינו את ההשתתפות של הרשות הפלסטינית בפסגה, וקראו לסגת מהתוכנית האמריקאית והציונית, שלטענתם, "מכוונות כנגד ההתנגדות של העם הפלסטיני".

כמו כן, הזהירו מפני ההשלכות של הפסגה, והצהירו ש"לא נוותר על ההתנגדות הלגיטימית, לא משנה מה תהיה כמות הקורבנות". בהמשך, הזהירו מפני פגיעה באסירים הביטחוניים בבתי הכלא, והזכירו את הצעדים של השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, כנגד האסירים. "הניסיונות לחוקק חוק עונש מוות, כמו גם הסתערות הכוחות על בתי הכלא, לא יפגעו באסירים הקוראים להמשיך המאבק לשחרורם מהשבי", כך נאמר בהצרה הרשמית.

ההצהרה של ארגוני הטרור מגיעה על רקע הסלמה ביטחונית ביהודה בשומרון. ביום שני האחרון נרצח אלן גנלס ז"ל, אזרח אמריקאי בן 27, בפיגוע ירי שאירע בצפון ים המלח. גנלס נפצע באורח קשה, פונה לבית החולים "הדסה הר הצופים" בירושלים תוך פעולות החייאה וכשהוא מחוסר הכרה, אולם שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו.