37 טייסים במילואים בטייסת הקרב 69 של חיל האוויר הודיעו היום (ראשון) כי לא יתייצבו לאימונים במחאה על הרפורמה המשפטית. הטייסים הודיעו כי כן יתייצבו לפעילות מבצעית. במקום יום האימון הם מתכוונים לקיים מפגש מילואים שיעסוק בנושא "דמוקרטיה ואחדות העם".

מפקד חיל האוויר: "לא אתן שיציירו את המילואימניקים באופן לא הוגן"
הקרע בחברה הישראלית מעמיק ולא פוסח גם על משרתי המילואים | טל לב רם

למעשה מדובר בקבוצה של שבעה טייסים במילואים שאמורים להתייצב לאימון ביום רביעי, אך החלטתם שלא להגיע נתמכת על ידי 37 מתוך 40 אנשי הטייסת בהחלטה קבוצתית משותפת של רוב מוחלט מאנשי הטייסת. אנשי המילואים הבהירו כי מלבד יום רביעי שבו יקימו את המפגש יתייצבו בשאר ימי השבוע כרגיל, כולל אימונים ופעילות מבצעית.

טייסת 69 היא אחת מהטייסות המובילות בחיל האוויר, לוקחת חלק מאוד מרכזי במב"מ. זה הצעד הראשון הבולט שנעשה בצורה כזו, בטייסת ותיקה שכזו לאנשי המילואים יש דומיננטיות מיוחדת.

סא״ל נ׳ טייס קרב 20 שנים וטייס פעיל מטייסת 69 מסר: ״הלוחמים של טייסת 69 ימשיכו לשרת את ישראל היהודית והדמוקרטית, מעבר לקווי האויב ובכל עת. בדומה לאירועים משמעותיים שקורים בטייסת ומצריכים שיח, החלטנו לעצור ליום אחד את האימונים ולדבר על התהליכים המדאיגים שחווה המדינה״.

איזנקוט: "קורא לטייסים להימנע מאי הגעה למילואים"

הרמטכ"ל לשעבר ח"כ גדי איזנקוט מסר בתגובה להודעת משרתי המילואים בטייסת 69: "קורא לכם להימנע מאי הגעה למילואים. אני מבין את כאבכם הגדול, אבל בלי צה"ל אין קיום למדינת ישראל. אנו מוכרחים לשמור עליו מחוץ למאבק החשוב והצודק".

"ב-10 במאי 2018 הענקתי תעודת הערכה מטעם הרמטכ"ל לטייסת 69 על הצטיינות במימוש התקיפות במסגרת המב"מ ותרומתה לביטחון הלאומי. בטקס, אמרתי לטייסים שאדבר בקצרה כי אני מניח שלפניהם לילה ארוך. שלוש שעות לאחר מכן נורה מטח אירני לרמת הגולן ובתגובה הובילה הטייסת תקיפת מטרות אירניות בסוריה במסגרת מבצע "בית הקלפים". 

"צה"ל הוא הגוף היחידי שייעודו להבטיח את קיום מדינת ישראל. בלי צה"ל אין קיום למדינת ישראל. אנו מוכרחים לשמור עליו מחוץ למאבק החשוב והצודק. היום כאזרח וכחבר כנסת, המתנגד למהלכי ההפיכה המשפטית, אני קורא לכם להימנע מאי הגעה למילואים. אני מבין את כאבכם הגדול ומוקיר את מאות האלפים הנאבקים על פניה ועתידה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות.

איזנקוט סיכם: "מחויבת ההבחנה בין מאבק אזרחי צודק לבין החובה להגן על אזרחי ישראל ולהבטיח את קיום המדינה. מלא הערכה על תרומתכם ארוכת השנים לחיזוק הביטחון הלאומי של מדינת ישראל".

גדי איזנקוט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גדי איזנקוט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

טייס לשעבר בחיל האוויר: "אם מישהו רוצה לסרב, אז אנחנו מוכנים לשרת במקומו"

עודד, טייס אל על ששירת בעבר בחיל האוויר, שוחח הבוקר (ראשון) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והבהיר שלא יוותר על שירות המילואים שלו חרף המצב: "אני בא בכיוון של לעשות יותר טוב. אנחנו, קבוצה של טייסים, מדברים על משהו אחד מאוד ברור - אנחנו נגד סרבנות. אנחנו לא מוכנים לסרב. יש לנו מדינה אחת, צריך לשמור עליה. קשה לנו עם זה בתור טייסים שאנחנו שומעים שמדברים כל הזמן שטייסים מסרבים וכו'. אנחנו חושבים שאם מישהו רוצה לסרב, אז אנחנו מוכנים לשרת במקומו. זה הכול".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

 "אני הרבה שנים אומר את דעתי, אנשים יודעים אותה. זה שאנשים מתאחדים ביחד, אוקיי, יפה, זו זכותם הדמוקרטית. יחד עם זאת, לקחת ולהשבית חברות תעופה זה נראה לי פשוט לא בכיוון. זה לפגוע בפרנסה של אנשים, במרקם של המדינה. אני חושב שאנשים לקחו את זה צעד אחד רחוק מדי. "אני מכיר חלק גדול מהאנשים שנמצאים בצד השני של המתרס הפוליטי, יחד עם זאת קשה לי להאמין שטייס יבוא ויגיד, 'צריך אותי למלחמה ואני לא אבוא ואשרת'. אני פשוט לא מאמין", הוסיף.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

לדבריו, "לא מאמין שהחבר'ה האלה שהולכים למילואים עכשיו, שהם טייסים, מוכנים לא ללכת לשרת בשנה הקרובה. לפני כמה שנים, 10 שנים, קצת יותר, היה מכתב הסרבנים של הטייסים. 80 אחוז מהטייסים שמדברים היום על סרבנות, אז הם היו בצד השני של המתרס, הם היו נגד הסרבנים".

"אני חושב שגם היום הם נגד הסרבנים. אני לא מאמין שטייס בחיל האוויר שנושא תג כנפיים של חיל האוויר הישראלי אומר 'אני לא אשרת כשצריך'. תפריד את זה שהוא אומר לך שבשבוע הקרוב הוא לא יבוא. אם מישהו לא ירצה, אז הוא בשוליים, וכאלה שממילא יכול להיות שלא היו צריכים לשרת. אם הם לא רוצים לשרת, אז אנחנו קבוצה של טייסים שכבר סיימנו את השירות במילואים, אנחנו מוכנים לחזור עכשיו לטוס", הוסיף. 

גנץ: "אל תתנו יד לסרבנות, עם כל הכאב״

 יו״ר המחנה הממלכתי ח״כ בני גנץ אמר בפתח ישיבת הסיעה: ״אני רוצה לפתוח ולדבר לרבבות מילואמניקים וגם חיילי סדיר שמרגישים כמו רבים מאוד בציבור שהדמוקרטיה הישראלית על פי תהום. אנחנו ננצח במאבק הזה – במוקדם או במאוחר. מדינת ישראל וערכיה חזקים מכל ממשלה. אני קורא לכם להמשיך לשרת, להמשיך להתייצב בכל תנאי. להגן על אופי הארץ הזו במחאות ולהגן על קיום הארץ הזו בגיחות. להגן עליה כמפגינים ולהגן עליה במחסומים ובצמתים, להגן עליה בתקשורת ולהגן עליה בחמ"לי המודיעין. אל תתנו יד לסרבנות, עם כל הכאב. המשיכו להילחם למען המדינה בקרב, המשיכו להיאבק עליה במחאה". 

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מסר: "כשקוראים למילואים אנחנו תמיד מתייצבים. אנחנו עם אחד".