אלוף (מיל') איתן בן אליהו, לשעבר מפקד חיל האוויר, שוחח היום (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על מחאת הטייסים במסגרתה 37 טייסי קרב מתוך 40 בטייסת 69 הודיעו שלא יתייצבו לאימוני מילואים, והסביר: "הם קרועים בתוך עצמם. לא צריך להרים דגל שחור ולסרב, מספיק שהאווירה הזאת חדרה לשירות חיל האוויר, זה דבר בלתי מתקבל על הדעת". הוא הדגיש: "מי שמחזיק בכוח צריך לעצור ראשון".

המחאה מחריפה: 37 טייסי קרב בטייסת 69 הודיעו כי לא יתייצבו לאימון מילואים
טייס קרב נחקר בחשד להסתה בגלל ששיתף את תמונת השוטר שהשליך רימון הלם על מפגינים

בפתח הדברים סיפר המגיש כי "37 מתוך 40 טייסים בטייסת מחרימים השבוע יום אימונים, אבל בקרב טייסי המילואים של חיל האוויר יש כבר מאות שמדברים על זה שהם פשוט יודיעו שאם הרפורמה תעבור, הם יפסיקו לבוא למילואים בחיל האוויר, ואני מניח שאתה מגנה את זה".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בן אליהו השיב: "כן, נכון, אתה מדייק. אני מזהה את זה גם מכמה מקורות, כולל מקורות מוסמכים. זה התחיל ממספרים קטנים והתפשט כמו אש בשדה קוצים. אני רוצה להפריד את עניין הרפורמה, אין לנו ספק שכל אחד מאיתנו, בטח המפקדים הבכירים, אנחנו נוקטים עמדה מאוד ברורה שאין להשתמש באפשרות שלא לציית לפקודות, אבל מן הצד זאת מציאות שאנחנו נקלענו אליה. אנחנו נמצאים בתוך המצב הזה.

הוא הוסיף: "שימו לב גם כמה הם זהירים, הם קרועים מהמצב הזה בתוך עצמם. הם לא רוצים שזה יקרה. הם לא כמו שמנסים להגדיר, אולי לא אותם, אבל את הקבוצה כולה - כסוג של אנרכיסטים, או שהם מחכים להזדמנות כדי לבטא את דעותיהם הפוליטיות. זה לא המצב. המצב הוא שהם נקלעו למצוקה נוראית, שהם פשוט לא מרגישים שהם מסוגלים להמשיך לעשות את זה."

"עכשיו, אני רוצה להגיד לך משהו מבחינת חיל האוויר ומבחינת מפקד חיל האוויר, לא צריך להרים דגל שחור ולסרב, מספיק שהאווירה הזאת חדרה לשירות חיל האוויר, זה דבר בלתי מתקבל על הדעת. חיל האוויר זו משפחה, יש אחדות וליכוד בלתי רגילים, אנשים טסים יחד בתוך הקוקפיט ובתוך המבנה וטסים לעומק שטח האויב".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

כשנשאל אם לא מדובר ב"מדרון חלקלק" השיב: "קודם כל בוא נחליט אם ההשמצות הדדיות, נסלק מהשיח את ההשמצות ההדדיות כי זה רק מחמם את האווירה ושם את שני הצדדים בנקודת התעקשות יותר גדולה. אני חושב שצריך קודם כל להפסיק לקרוא 'טרוריסטים', אפילו אם לא מתכוונים אליהם, מתכוונים לקבוצה כולה, ואפילו אם חושבים שיש בתוך הקבוצה הזאת גם אנרכיסטים".

בתשובה לטענה כי גם מצד מנהיגי המחאה נשמעות אמירות כמו "זאת ממשלת טרור מלא מלא" אמר בן אליהו: "בסדר, אז אני מבקש להפסיק את שני הצדדים. אי אפשר כבר כל הזמן, כל פעם כשיש פה איזו טענה למישהו, אז הוא אומר 'גם הם עשו פעם', או 'כשהם עשו לא אמרתם כלום'. זה לא ייפסק ככה לעולם. אי אפשר להמשיך ככה. צריך לעצור את זה".

מח"א לשעבר הדגיש: "מי שמחזיק את הכוח, מי שמחזיק את הסמכות להחליט, מי שמחזיק את ה־64 מנדטים בכנסת, הוא בעל הכוח, הוא ההורה, הוא צריך לעצור ראשון. לא משנה אם הוא ימשיך בתהליך או לא, קודם כל להפסיק עם ההשמצות האלה. מי שעושה את זה פשוט קורע את הצבא".

"מפקד חיל האוויר, מצד אחד, רוצה להגיד להם 'בשום פנים ואופן אל תסרבו', ומצד שני, הוא רוצה להציג להם התחשבות והבנה, והוא קרוע בין שני הדברים האלה. הם מצד אחד רוצים לציית לו, מצד שני, הם אומרים לו 'אתה לא מגן עלינו', והוא לא רוצה בשום פנים ואופן להיכנס לתוך הוויכוח, והמצב הוא קטסטרופלי, אז שיפסיקו להגיד 'גם הם עשו וגם הם אמרו'".

כשנשאל אם לדעתו מפקד חיל האוויר צריך להדיח את אלה שחתמו על המכתב השיב: "אתה רוצה להדיח 1,500 איש? צא מהוויכוח הפוליטי. אנחנו ההורים של הילדים האלה. מה, אתה רוצה להדיח אותם? בסדר, אז תדיח אותם, אז עוד 1,000 יסרבו".

תגיד משפט אחד לראש הממשלה ומשפט אחד ל־37.
"אני אומר לראש הממשלה, 'קודם כל תעצור את הבן שלך, זה הכי קל. תעצור את הבן שלך'. הדבר השני, תעצור את כל הפוליטיקאים שנשמעים לך ותגיד להם, 'תתווכחו, בסדר, את הדברים האלה, את ההשמצות האלה ואת הכינויים והקללות האלה - תוציאו מהשיח, קודם כל'. אחר כך הייתי אומר לו, 'אין דבר שיעצור את הקרע בחברה, בלי לעצור את התהליך עכשיו'".

ומשפט לטייסים?
"תתאפקו. תישארו מלוכדים, תסייעו אחד לשני. תעזרו ותשוחחו עם המפקדים באופן כזה שתוכלו להמשיך להתאפק ולא להפעיל את נשק יום הדין הזה. תחכו עם זה".

כשנשאל אם הטייסים צריכים לחזור בהם ענה בן אליהו כי "מה אתה רוצה? שאני אדחוף אותם לקיר? הם עשו את זה מתוך קרע בנשמה שלהם, מה אתה לא מבין פה? אז עוד יותר, אני צריך ללחוץ עליהם? אני רוצה לחבק אותם, להקל עליהם, זה כמו טיפול פסיכולוגי, זה טיפול של הורה, אז אתה רוצה שנדחף אותם לקיר?

"נתת דוגמה נהדרת, אמרת שחלוץ בזמנו העיף אנשים שסירבו. כשהכול בסדר וכשאין סדקים במוטיבציה וכשיש אמונה בצדקת הדרך, יש את כל הכוח לעשות את הכול. היה אצלי בחור שפחד לטוס, בהתחלה הייתה שאט נפש של כולם, לא ידענו איך להתעסק בזה. אחר כך, לאט לאט אני הבנתי שבמקום לנדות אותו או להעניש אותו, ההפך הוא נכון.

"ככל שהיחידה תחבק אותו יותר, ככל שהיא תתמוך בו יותר, ככה יש סיכוי שהעניין הזה לא יתפשט, לכן אני אומר קודם כל בואו נעצור את זה. אם אתה רוצה, חוץ מזה, באמת גם לעצור את הסחף בחברה, תעצור את הכול רגע. יש לכם את כל הכוח להשלים את זה, יש לכם את כל הכוח לעשות את ההחלטות, אף אחד מבחינה חוקית לא יכול לעצור אתכם. תעצרו את זה בינתיים".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm