משרד החוץ הסורי התייחס היום (שלישי) לתקיפה שיוחסה לישראל הלילה בסמוך לנמל התעופה בחאלב, והצהיר כי "התוקפנות הישראלית משקפת שוב את הברבריות וחוסר האנושיות של הישות הישראלית". כמו כן, המשרד אישר את הדיווח בסוכנות הידיעות הערבית-סורית SANA, כי נמל התעופה הושבת.

בהצרה הרשמית של משרד החוץ הסורי, נמסר בנוסף כי "התקיפה נגד נמל התעופה הבינלאומי בחאלב הוא פשע כפול, שכן הוא משמש למטרות אזרחיות, כאשר הייעוד העיקרי בימים אלו הוא לסיוע ההומינטרי לקורבנות רעידת האדמה ההרסנית שפקדה את המדינה".

חאלב (צילום: רויטרס)
חאלב (צילום: רויטרס)

כמו כן, בסוריה שלחו מסר חריף לישראל, ומסרו כי "התוקפנות משקפת את הנוהג הישראלי בהפרות חריפות ובוטות של המשפט הבינלאומי, לרבות המשפט ההומניטרי הבינלאומי. סוריה מזהירה את ישראל מההשלכות של פשעיה, וקוראת לקהילה הבין לאומית לגנות את הפעולות לשים להם קץ, במיוחד כשהן מאיימות על הביטחון באזור ובעולם".

בתוך כך, משרד התחבורה הסורי הודיע על העברת נחיתתם של מטוסי הסיוע ההומניטרים לנפגעי רעידות האדמה לשדות התעופה של דמשק ולטקיה.

כאמור, מקור בצבא סוריה טען הלילה כי נמל התעופה בעיר חאלב שבצפון המדינה הותקף במספר טילים מכיוון הים התיכון, ממערב לעיר הנמל לטקיה. לדבריו, שדה התעופה הושבת בעקבות הנזק הכבד שנגרם. 

שריפה בנמל לטקיה בסוריה בעקבות תקיפה שיוחסה לישראל (צילום: SANA/Handout via REUTERS)
שריפה בנמל לטקיה בסוריה בעקבות תקיפה שיוחסה לישראל (צילום: SANA/Handout via REUTERS)

גורמי אופוזיציה בסוריה טוענים כי התקיפה כוונה לעבר אתרים צבאיים השייכים למשטר ולמליציות האיראניות. על פי ההערכות, טיל אחד או שניים הצליחו לפגוע במסלולי הנחיתות של שדה התעופה בחאלב. ההגנה האווירית יירטה טילים נוספים שניסו לפגוע באתרים של הצבא הסורי בחאלב.

גם בארגון חמאס גינו את התקיפה שיוחסה לישראל. דובר הארגון, חאזם קאסם, הצהיר כי "התוקפנות הציונית המתמשכת נגד סוריה, שהפעם כוונה לאחד ממסדרונות הסיוע למי שנפגע ברעידת האדמה האחרונה, מאשרת את הנאציזם של האויב והיעדר ערכים והתעלמות מכל החוקים והנורמות הבינלאומיות".

כזכור, גורם ביטחוני בכיר טען כי ישנו מידע המצביע על כך שאיראן עשויה לנצל את המצב הקשה בסוריה בעקבות רעידת האדמה העזה ותנסה לנצל את משלוחי הסיוע ההומניטרי על מנת להעביר נשק ואמצעים שונים לחיזבאללה. הגורם ציין כי ישראל לא תהסס להפציץ  כל ציוד איראני שיישלח לסוריה בחסות הסיוע ההומניטרי.

בחודש שעבר דווח כי לפחות חמישה בני אדם נהרגו בתקיפה שכוונה לעבר מתקן ביטחוני שבו נפגשו בכירים סורים ואיראנים כדי לקדם תוכניות לפיתוח יכולות מזל"טים וטילים. אחד ההרוגים היה מהנדס אזרחי של צבא סוריה, שלדברי מדינות פעל לייצור טילים ונשק כימי. עם זאת, דמשק מכחישה את פעילותו. נפגע נוסף בתקיפה הוא מהנדס של משמרות המהפכה שהיה מעורב בתוכנית הטילים של איראן, נפצע קשה והועבר לבית חולים בטהרן.