כוחות של ימ"מ, המשטרה וצה"ל פעלו היום (שלישי) במחנה הפליטים ג'נין בעקבות מידע של השב"כ כדי לעצור את המחבל שרצח את הלל ויגל יניב ז"ל בפיגוע בחווארה, עבד אל-פתאח חרושה, פעיל חמאס בן 48 משכם, שחוסל במהלך הפעילות בה נהרגו שישה פלסטינים ולפחות 10 נפצעו.

במקביל פעלו כוחות הביטחון במחנה הפליטים בשכם ועצרו את שני בניו של המחבל, חאלד ומחמד חרושה, אשר חשודים כמי שמעורבים יחד איתו בתכנון וביצוע הפיגוע. השניים הועברו לחקירה בשב״כ. 

לאחר הפעילות, מפכ״ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי הנחה על הגברת ערנות נוכחות ובולטות בירושלים , באזור קו התפר והיישובים המעורבים. עוד נמסר כי "משטרת ישראל מתוחה בימים אלה בשורה ארוכה של משימות בכדי לאפשר לציבור הרחב לחגוג את חופשת חג הפורים בבטחה בכל רחבי הארץ".

הבית שכותר והופצץ בג'נין (רשתות חברתיות ערביות)

שני לוחמי ימ"מ נפצעו במהלך הפעילות באורח קל והם פונו באמצעות מסוק לבית החולים לקבלת טיפול רפואי ובמקביל ניהלו שיחות עם בני משפחותיהם על מנת לעדכן אותם בפציעות ולהסיר דאגות מליבם. הלוחמים שנפצעו פונו במסוק לבית החולים רמב"ם בחיפה, לשם הגיע מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי להתעדכן במצבם.

ד"ר האני באחוס, מנהל מערך הטראומה והרפואה הדחופה ברמב"ם, עדכן: "הגיע פצוע במצב כללי בינוני, פציעה מבודדת בכתף השמאלית, לא נשקפת סכנה לחייו. יש פגיעה בעצם השכם מאחורה והוא מיועד לעלות לחדר ניתוח עוד מעט". 

הפצועים מג'נין הגיעו לבית החולים רמב"ם במסוק (צילום: דוברות רמב"ם)

מאז הפיגוע בחווארה בוצע ריכוז מאמץ מודיעיני של שב"כ, אשר הצביע על מקום המצאו של המפגע במחנה הפליטים ג׳נין שבגזרת החטיבה המרחבית מנשה. בשעות הצהריים פשטו כוחות לוחמי ימ"מ ושב"כ על מבנה חשוד שבו על פי המידע שהה המחבל חרושה.

לוחמי הימ"מ ירו טילי כתף והפעילו אמצעים נוספים לעבר המבנה בו התבצר המבוקש. תוך כדי פשיטה על בית המחבל נפתחה לעבר הכוחות אש חיה על ידי חמושים שהשיבו אש שכתוצאה ממנה נהרג המחבל. 

כוחות הביטחון פועלים בג'נין (צילום: רשתות חברתיות פלסטיניות)

מתחקיר בשטח עולה כי חרושה בן ה–48, תושב מחנה הפליטים עסכר הסמוך לשכם, היה פעיל חמאס צבאי. בשב"כ בימ"מ ובצה"ל מודעים לחמישה מחבלים שנהרגו במהלך הפעילות, ארבעה מהם ככל הנראה שהו במבנה לצידו של חרושה וסייעו בידו בפתיחת האש לעבר הלוחמים.

הכוחות ירו גם לעבר חמושים שירו ירי מאסיבי לעברם, זוהו פגיעות. בין היתר זוהו חמושים שירו לעבר הלוחמים מתוך אמבולנס, והשתמשו בו כמחסה. כמו כן, הושלכו לעבר הכוחות מטענים ובלוקים והתפתחו במקום מספר הפרות סדר. הכוחות הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי, זוהו פגיעות. בנוסף, שני רחפנים נפלו במהלך הפעילות, האירועים מתוחקרים.

בתוך כך, נחשף כי חרושה היה עצור בעבר פעמיים על רקע תכנון פיגועים, פעם ראשונה בין 2014-2016 והפעם השנייה בין 2019-2022.

רגעי הפלת הרחפן בג'נין (רשתות חברתיות ערביות)

כאמור, מפכ"ל המשטרה שבתאי, מפקד משמר הגבול ניצב אמיר כהן את לוחם הימ״מ רס״ר א׳ במרכז הרפואי הרמב״ם לאחר שפונה באורח קל בפעילות לסיכול מחבלים במחנה הפליטים ג׳נין. 

המפכ"ל מסר: "יצאתי מביקור לוחם הימ"מ ולשמחתי מצבו טוב. יש לנו פצוע בינוני קל שמקבל טיפול ויש עוד מספר לוחמים שנפגעו מרסיסים אבל מצבם טוב". הוא הוסיף: "לפני מספר שעות החלה פעילות בג'נין כנגד המחבל המתועב שביצע את הרצח בחווארה. הכוח הגיע למחנה הפליטים, עם הגעתם נפתחה עליהם אש והיתקלויות מטווחים קצרים של מטרים ספורים. הכוח הגיע ליעדו וחיסל את המחבל. בשטח החלו חילופי אש עם גורמים נוספים, חלקם נפגעו".

המפכ"ל הוסיף: "לשמחתנו הפעולה הסתיימה בהצלחה וכל מי שנשא נשק לכיוון כוחותינו חוסל. זו הזדמנות להגיד מילה טובה לכל מערכת הביטחון לצה"ל שב"כ לכל המעטפת שניתנה לכוחות מגב וימ"מ שביצעו את המשימה. יש פה מסר ברור לכל המחבלים הנתעבים שידם הארוכה של כוחות הביטחון תגיע לכל אחד שינסה לפגוע באזרחי מדינת ישראל נוכל לפגוע בהם בכל מקום וכל נקודת זמן כמו שהראינו היום בלב ליבה של הקסבה של ג'נין עוד פעילות מוצלחת של כוחות הביטחון". 

מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן  אמרבביקורו אצל רס״ר א׳: "פעלתם במקצועיות באומץ ונחישות בקרב ירי מטווח קצר למול המחבלים והצלחתם לנטרל אותם. משיחה עם מפקד היחידה הבנתי שלמרות הפציעה המשכת להילחם בשטח עד לסיום הקרב הראשוני ורק אז פונית לטיפול. שמח מאוד לראות אותך רגוע מחייך ונחוש לחזור ליחידה בהקדם, פעלת בגבורה. שרות הביטחון הכללי במידע מדוייק הביא לסיכול מחבל נפשע". 

המפכ"ל שבתאי על חיסול המחבל בג'נין (צילום: דוברות המשטרה)

אסתי ושלום יניב, הוריהם של האחים שנרצחו בפיגוע בחווארה, הגיבו על הריגת המחבל בג'נין: "אבן נגולה מליבנו כששמענו שהמחבל חוסל ולא נעצר. אנחנו מרגישים למרות הקושי, את הקב"ה לידנו, מוביל אותנו ואנו מודים שביום הפורים, האבל הופך לשמחה, נוחמנו קצת בחיסולו של המחבל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "לוחמי צה"ל, השב"כ והימ"מ חיסלו היום את המחבל המתועב שרצח בדם קר את שני האחים המקסימים הלל ויגל יניב ז"ל. לוחמינו האמיצים פעלו באופן כירורגי בלב מאורת המרצחים. אני משבח אותם ושולח איחולי החלמה לפצועים מקרב כוחותינו. כפי שאני חוזר ואומר, פעם אחר פעם: מי שיפגע בנו - דמו בראשו".

נתניהו על חיסול המחבל מחווארה: "מי שיפגע בנו - דמו בראשו"

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר: ״משבח את ימ״מ, משמר הגבול ואת כל חיילי צה״ל הגיבורים על חיסולו של המחבל המתועב מחווארה שרצח את הלל ויגל יניב הי״ד. אני מבקש לשלוח רפואה שלמה ללוחמים הגיבורים שנפצעו בפעולה. ידע כל מחבל שירים את ידו לפגוע ביהודים בארץ ישראל שדמו בראשו״. במקביל הורה השר בן גביר על תגבור כוחות משטרת ישראל ברחבי הארץ.

השר לשעבר ח״כ מתן כהנא מסר: "'ארדוף אויבם ואשיגם ולא אשוב עד כלותם'. מברך ומחזק את לוחמי צה"ל, השב"כ והימ"מ שחיסלו היום את המחבל שרצח את האחים הלל ויגל יניב הי״ד. מתפלל לרפואתם של הפצועים מקרב כוחותינו. אל נא רפא נא להם".

מנגד, חבר הכנסת עופר כסיף גינה את פעילות צה"ל נגד ארגוני הטרור בג'נין: "חלוקת עבודה בין מיליציות המתנחלים לבין צבא הכיבוש: הראשונים מציתים את חווארה, השני מבעיר את ג'נין. מלחמת השמד של פושעי הכיבוש נגד העם הפלסטיני לא ניתנת להפרדה מההפיכה המשטרית שמובילה הממשלה בדרך לדיקטטורה על מלא. הדם בראשה של ממשלת ישראל ובאחריותה. פושעי הכיבוש והדיקטטורה - להאג!".

רגעי הפלת הרחפן (צילום: רשתות חברתיות ערביות)

שני רחפנים של צה"ל הופלו בג'נין

כאמור, במהלך הפעילות הצליחו המחבלים להפיל שני רחפנים של צה"ל שליווה את הפעילות. בתיעודים שהופצו ניתן לראות את נפילת הרחפן, את שרידיו המעשנים על הקרקע ואת הריקודים וקריאות "אללה אכבר" שהשמיעו הנוכחים, שאף אחזו את שרידי הרחפן בידיהם ורקדו איתו. 
מצה"ל נמסר כי האירועים מתוחקרים. 
רחפן הופל בג'נין (צילום: רשתות פלסטיניות)
רוקדים עם רחפנים בג'נין (צילום: רשתות פלסטיניות)

ראש מועצת שומרון יוסי דגן מסר  בתגובה לחיסול: "לוחמי צה"ל החזירו את הכבוד הלאומי לעם ישראל. שוחחתי עם דרגי הפיקוד וברכתי אותם ובאמצעותם את הלוחמים האמיצים שלנו, שלאור יום, בעיצומו של חג הפורים,  חיסלו בלב ג'נין את המחבל הפחדן והנאלח, שרצח בדם קר את הלל ויגל יניב חווארה והתחבא כמו שפן בג'נין". 

"לוחמי צה"ל היקרים, החזרתם היום את החיוך לעם ישראל, וקצת מהכבוד הלאומי שלנו, חיילי צה"ל היקרים לוחמי ימ"מ ושב"כ, אנחנו אוהבים אתכם, מודים לכם, ההתיישבות בשומרון וכל עם ישראל מאחוריכם באהבה ובהצדעה. 

"אני קורא לממשלה, ללמוד ולאזור עוז וגבורה מהלוחמים שלנו, לתת את המכה הצבאית הנחושה מול הרשות הפלסטינית, מול המחבל אבו מאזן שעומדים מןל גל הטרור הנפשע הזה ולעצור אותו, להחזיר את ההרתעה, להוריד להם את המוטיבציה, עם ישראל יהיה מאחוריכם. 

"זה התפקיד של צה"ל ואנחנו מצפים שהמממשלה תורה להם, לעשות מה שצריך. באותה רוח להחזיר את ההרתעה, ואנחנו בהתיישבות בשומרון נאסוף עוז, נאסוף עוצמה, ונבנה את השומרון עוד יותר. הם באו לקלקל ואנחנו נתקן, הם באו להוסיף חושך וחידלון ואנחנו נוסיף אור בנייה וחיים כאן בשומרון ובכל מדינת ישראל".