מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, התייחס היום (חמישי) להשעייתו של אל"מ גלעד פלד', מוביל "מחאת הטייסים", מתפקידו בשירות מילואים בחיל וטען כי ההחלטה התקבלה  בשל חוסר אמון בו.

הרמטכ"ל לאנשי המילואים: "סרבנות היא 'קו אדום', לא צריכה להיות בפרוטוקול הצבאי"
"מוקיע את הנושא": מפקד טייסת 69 לשעבר נגד מחאת הטייסים

"אני מכבד את אל"ם ג', החזרתי אותו לשירות, הוא עתיר זכויות, אני אוהב אותו בכל ליבי". הוא טען כי המפקד "תיאם וסנכרן אי-התייצבות של אנשי מילואים לטייסות", וכי השעייתו נעשתה בשל חוסר אמון בו. הוא הדגיש, "ההחלטה היא אישית שלי, לא נובעת משום מערכת לחצים, התקבלה בכובד ראש. היחידים שהתייעצתי איתם הם המפקדים והרמטכ"ל, שאנחנו בקשר הדוק ומסונכרנים לאורך האירוע". 

לדבריו, "לכל משרת בחיל האוויר הזכות לחשוב ולהביע את דעותיו, אבל מבחינתי לקדם דברים שהם לא מעיינני צהל, זה לא מקובל. ההחלטה היא אישית שלי, לא ממערכת לחצים, היא התקבלה בכובד ראש. היחידים שהתייעצתי איתם זה המפקדים בחיל והרמטכל. כך גם תהליך ההשעיה של ג' מתואם עם הרמטכ"ל. כשנשאל הוא לא פרס בפניי מה הוא עושה, הוא לא היה גלוי איתי".

"אנחנו חזקים וכשירים, אני לא מדבר על הפגנות ומחאות אני מדבר על עניין ההתייצבות המסונכרנת מול אחרים שיש בה פוטנציאל השפעה. להבנתי הוא לא פרס את העניין הזה, היה כאן תאום של אי התייצבות של אנשים בטייסת מסוימת בעיתוי מסוים שזה דבר פסול. אם מישהו לא רוצה להתייצב שיודיע למפקדו", הוסיף.

בהמשך, אמר כי היו מספר אנשי מילואים שתיאמו מול המפקדים את אי הגעתם. "נקטנו גישה של הכלה לגבי האנשים האלה. לא מוכנים לקבל התארגנות יזומה, אני קראתי לג' והוא לא אמר לי את זה וזה גרם לחוסר אמון. אני מבין את המורכבות שלהם ואני מבהיר להם את הציפיה שאם יש קושי לבוא להתייצב, לא יכול להכריח אותם. אני מגנה בכל תוקף וגם הרמטכ"ל כל השתלחות במשרתי צה"ל ואני מגנה את זה בכל תוקף, זה גורם לכרסום. אני מבין את המרכבות ואני מנסה לאזן בין הדברים הכי טוב שאני יכול".

טייסי חיל האוויר, אילוסטרציה (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
טייסי חיל האוויר, אילוסטרציה (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

"כרגע חשוב לי שתבינו שכל ענייני חיל האוויר שאני מופקד עליו וחשוב לשמר את הכשירות ואת והילכדות שמתחילה להתכרסם מאמירות חיצוניות ועירוב שאינו היעוד שלנו. לא ניתנו לי תשבות והתמונה שהתגלתה הייתה אחרת לחלוטין. אני עומד מאחורי ההחלטה שלי".

עם זאת, רבין טוענים כי גלעד היה זה שבלם יוזמות של חוסר התייצבות לאימון ולא להפך.  קבוצת שבה נציגים מכל טייסת שמשקפת תמונת מצב  בכל היחידות ובעיות של אנשי מילואים נתפסת בעיני מח"א כבעייתית וכזו שעלולה לפגוע בציר הפיקודי הסדיר. גלעד היה בתוך הקבוצה הזו שלא התיימרה לרגע להיות מחרתית. לאור המגעים והשיח שמתנהל בנושא, לא תהיה זו הפתעה אם ימצא פיתרון שיסדיר את העניינים וירגיע את המצב. 

מוקדם יותר, החלטת ההשעייה תקבלה בהלם בקרב אנשי המילואים, שמכחישים בתוקף את הטענות כי אלוף משנה םלד' עודד אי התייצבות של אנשי צוות אוויר, ואף מוסיפים כי בכמה מקרים הוא היה זה שבלם יוזמות כאלה ואחרות. בהתחלה חשבו רבים בקבוצות המחאה כי אין סיכוי שהחלטה כזו קורית, אך לאחר שהתבררו הפרטים, אמרו כי לאחר השיחות עם מפקד חיל האוויר והרמטכ"ל, ההחלטה שהתקבלה בצורה הזו ובעיתוי הזה, אחרי שנעשו שיחות ליישור קו, היא החלטה שפוגעת באמון.

אל"מ גלעד פלד היה מפקד בסיס בכנף 1 רמת דוד. בהמשך להחלטה, קציני מילואים שאלו: "על איזה מידע הטיעון הזה מתבסס?". גם בתוך הצבא נשמעת ביקורת על הדרך בה יצאו הדברים, כאשר מנגד צה"ל לא נימק באופן מסודר ולא נתן תשובות ברורות בנוגע להחלטה. בקרב טייסים במילואים ההבנה היא כי בשלב זה מדובר בהשעייה זמנית ולא הדחה. טייס במילואים שפעיל במחאה אמר כי "שני הצדדים מבינים את גודל השעה, צריך להמשיך יחד וצריך עכשיו לפעול באחריות ולא לעשות צעדים בלתי הפיכים".

אל''מ ג' (צילום: ללא קרדיט)
אל''מ ג' (צילום: ללא קרדיט)