עשרות אלופים במיל' יצאו היום (חמישי) במכתב הקורא להתנגדות לתופעת הסרבנות לשירות המילואים בצה"ל והשארת הצבא מעל למחלוקת הפוליטית. בין החתומים, הרמטכ"לים לשעבר - גבי אשכנזי ושאול מופז, מפקד חיל הים לשעבר, אלוף במיל' אליעזר צ'ייני מרום, מפקד הגייס המטכ"לי לשעבר אלוף במיל', גרשון הכהן, סגן הרמטכ"ל לשעבר אלוף במיל' עוזי דיין ועוד.

מפקד חיל האוויר על השעיית מוביל "מחאת הטייסים": "תיאם וסנכרן אי-התייצבות"
מ"פ מילואים בגולני: "תוציאו את הפוליטיקה מהצבא - זה מזיק לנו באופן מיידי"

"מפקדים וחיילים במילואים, הטלטלות אותן חווה החברה הישראלית בשבועות האחרונים הן מדאיגות, והתרחבות המחאה אל תוך יחידות צה"ל בסדיר ובמילואים מדאיגה, לנוכח האיומים והאתגרים הביטחוניים איתם מתמודדת מדינת ישראל. צה"ל הוא צבא העם וערכיו מייצגים את המכנה המשותף הרחב בחברה. יחידות המילואים המורכבות מכל קשת החברה הישראלית, מהוות חלק בלתי נפרד מיכולתו של צה"ל להמשיך להילחם, להגן על מדינת ישראל ולהבטיח את המשך קיומה. מקור כוחו של צבא המילואים נשען על רוח ההתנדבות של חיילי המילואים בעתות שגרה ובחירום, ביבשה באוויר ובים, תוך שמירה על לכידות יחידתית, רעות וערבות הדדית, המבוססים על אמון והערכה מהחברה הישראלית ומנהיגיה", נכתב בפתח המכתב.

עוד נכתב כי "אנו דורשים להימנע מכל שיח או פעולות של סרבנות וקוראים לחיילי המילואים כולם, להמשיך להתנדב לשירות מילואים להגנת מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, ובכך לחזק ולשמר את מעמדו של צה"ל כמוקד הסכמה לאומי מעל לכל מחלוקת פוליטית וכמגן הבלעדי של מדינת ישראל ואזרחיה".

גבי אשכנזי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גבי אשכנזי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"אנו ערים לעובדה כי האירועים האחרונים והתמורות החלות בממשלה ובחברה, מעוררים שיח רב ומחלוקת חברתית ויחד עם זאת, אנו מסתייגים מההשתלחות באנשי המילואים. אנו קוראים לכבד את תחושות המתלבטים ולאפשר שיח ערני ומכבד בקרב הלוחמים והמפקדים ביחידות, מתוך כבוד הדדי, הקשבה והערכה ותוך שמירה על חוסנו, כשירותו ושלמותו של צה"ל", נרשם בסיום.

כזכור, אמש קיים הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, מפגש עם עשרות מפקדים במילואים מיחידות שונות. ״יש סדקים שיכולים להיווצר שלא נוכל לתקן אותם אחר כך. "סרבנות היא 'קו אדום', היא לא צריכה להיות בפרוטוקול הצבאי. לא נכון לדבר סרבנות, לא נכון לעשות סרבנות, כי אנחנו נושאים במשימה שהעשייה שלה בהצטיינות, מאפשרת את החיים ומאפשרת את קיום המחלוקת הזו, שצריך להגן עליה מסביב כדי שתוכל להתקיים בצורה מכובדת", אמר הרמטכ"ל.

הרמטכ"ל הרצי הלוי בשיח עם מפקדי המילואים. צילום: דובר צה"ל

 "המשותף לכל מי שפה בחדר זה אהבת המדינה, אהבת צה״ל, הנכונות להסתכן עבור דברים חשובים. אנשי המילואים הם חלק בלתי נפרד מצה״ל, כולם, בכל המשימות", הוסיף. הוא שיתף עם המילואימניקים כי הוא "מתנגד לאמירות הלא ראויות כלפי אנשי מילואים וכלפי המשרתים. אמירה בוגדים לא צריכה להיאמר. אין כאן כאלה", והוסיף: "אני אחראי לכך שהמשימות שצה״ל מבצע הולמות את ערכי צה״ל ומבוצעות באופן חוקי וממלכתי".