מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר נפגש היום (שישי) עם הטייס המושעה אל"מ במילואים גלעד פלד. בתום הפגישה של השניים, הוחלט על ביטול השעייתו של פלד, והוא אכן צפוי לחזור ולטוס.

מוביל "מחאת הטייסים" הושעה מחיל האוויר; ייתכן כי תימצא פשרה להחזרתו

מדובר צה"ל נמסר כי "בפגישה אל״ם (מיל׳) פלד הציג את סדר התפתחות האירועים לראייתו שהביאה להשעיה והציג בפני מח״א את השיח בקרב קבוצות אנשי המילואים. בחיל האוויר, נוצרה תמונה שגויה שגלעד פעל במנגנון פיקודי מקביל והגיעו למסקנה שיש לחדד את ההתנהלות הסדורה בתקופה מורכבת זו". 

בנוסף, נמסר כי מפקד חיל האוויר הדגיש את הזכות של איש מילואים בהיותו אזרח להביע את דעותיו ולמחות במסגרת החוק, בלבד שהדבר לא חודר לתוך בסיסי חיל האוויר ולפעילות השוטפת של אנשי המילואים בהיותם בשירות פעיל.

כזכור, אמש נמסר כי פלד הודח מתפקידו בשירות מילואים בחיל האוויר. על פי גורמים צבאיים, פלד "עודד אי התייצבות", ובעקבות כך, הוחלט על השעייתו, החלטה שעוררה כעס רב בחיל.

מפקד חיל האוויר התייחס אתמול להשעיית הטייס, ואמר "אני מכבד את אל"ם ג', החזרתי אותו לשירות, הוא עתיר זכויות, אני אוהב אותו בכל ליבי". הוא טען כי המפקד "תיאם וסנכרן אי-התייצבות של אנשי מילואים לטייסות", וכי השעייתו נעשתה בשל חוסר אמון בו. הוא הדגיש, "ההחלטה היא אישית שלי, לא נובעת משום מערכת לחצים, התקבלה בכובד ראש. היחידים שהתייעצתי איתם הם המפקדים והרמטכ"ל, שאנחנו בקשר הדוק ומסונכרנים לאורך האירוע". 

כאמור, בקבוצות טייסי המילואים קיים כעס גדול על ההחלטה על השעייתו. רבים טוענים שגלעד היה זה שבלם יוזמות של חוסר התייצבות לאימון ולא להפך. בקבוצה שבה משתתפים נציגים מכל הטייסות, שמשקפת תמונת מצב בכל היחידות ובעיותיהם של אנשי המילואים, נתפסת בעיני מח"א כבעייתית וכזו שעלולה לפגוע בציר הפיקודי הסדיר. אפשר להבין את ההחלטה, אך לא זו הייתה כוונתם.

הידיעה התקבלה בהלם בקרב אנשי המילואים, בהתחלה חשבו רבים בקבוצות המחאה כי אין סיכוי שהחלטה כזו קורית, אך לאחר שהתבררו הפרטים, אמרו כי לאחר השיחות עם מפקד חיל האוויר והרמטכ"ל, ההחלטה שהתקבלה בצורה הזו ובעיתוי הזה, אחרי שנעשו שיחות ליישור קו, היא החלטה שפוגעת באמון.

אל"מ פלד הגיב על השעייתו, ואמר: "בשבועות האחרונים יחד עם כמה מחברי, אנשי המילואים מטייסות החיל, ניסינו להבין את משמעויות החקיקה עלינו כלוחמים. לצערי, החיל טרם עסק בהשלכות החקיקה הבהולה הזו. השלכות החקיקה הובילה אותנו לפנות למפקד החיל ולהציג לו את התמונה המורכבת".

"במעלה הדרך מנענו כמה יוזמות לפעולה של אנשים שקיבלו מאיתנו אוזן קשבת וראו שהפערים והאתגרים סופסוף מוצפים מעלה. קבוצת הלוחמים היקרה הזו מעולם לא קראה ולא ביקשה מאף לוחם בחיל לבצע פעולה כלשהי. נהפוך הוא. רק ביקשה לשמור על לכידות החיל ולהימנע מכל פעולה. אנו נמצאים בתקופה סוערת ושבירה. אני יודע שרבים חשים סערת רגשות בעקבות השעייתי", ציין.