גורם ישראלי בכיר המלווה את ראש הממשלה בביקורו ברומא שוחח עם ערוץ "איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, ומסר כי נתניהו לא הופתע מההודעה על חידוש היחסים בין איראן לסעודיה. עוד נמסר מפי הגורם כי "הממשלה הישראלית הייתה מודעת לתהליך במשך זמן רב ועקבה אחריו".

בתוך כך, הגורם הדגיש כי "חידוש היחסים בין שתי המדינות, לא ישפיע על המאמצים לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה". כמו כן, התייחס לאפשרות של תקיפת מתקני הגרעין באיראן, ואמר שישראל "לא תלויה באף אחד, ולא תחכה לאישור מאף גורם לתקוף ברפוקליה האסלאמית". בהמשך, שוחח עם הערוץ על המשבר הפוליטי בישראל, סביב הרפורמה במערכת המשפט, וציין כי "המשבר הפנימי משפיע על המאבק באיראן, ולכן יש לסיין אותו בהקדם האפשרי, כשהאתגר החשוב והמרכזי העומד בפני ישראל, הוא האיום של הרפובליקה האסלאמית".

ההעיתונות האיראנית לאחר חידוש היחסים עם סעודיה (צילום: gettyimages)
ההעיתונות האיראנית לאחר חידוש היחסים עם סעודיה (צילום: gettyimages)

אמש, סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית אירנ"א הודיעה כי הושגה הסכמה עם סעודיה על חידוש הקשרים הבילטרליים ופתיחתן מחדש של השגרירויות בחודשיים הקרובים. "נור ניוז", המקושרת למועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, פרסמה תמונות בהן נראים עלי שמח'אני, מזכיר המועצה, עם פקיד סעודי ופקיד סיני שהטלוויזיה הממלכתית כינתה בשם וואנג יי. "לאחר יישום ההחלטה, שרי החוץ של שתי המדינות ייפגשו כדי להתכונן לחילופי השגרירים", נמסר מהטלוויזיה הממלכתית האיראנית.

סוכנות הידיעות הסעודית הרשמית מסרה כי משלחות שתי המדינות קיימו סבב פגישות שהתיים היום, והחל ביום שני. "הצד הסעודי והאיראני הביעו את הערכתם ותודתם לרפובליקה של עיראק ולסולטנאט עומאן על אירוח סבבי הידברות שהתקיימו בין שני הצדדים במהלך השנים 2021-2022. שני הצדדים גם הביעו את הערכתם ותודתם להנהגה ולממשלה של הרפובליקה העממית של סין על אירוח השיחות והחסות שלהן, ועל המאמצים שהיא השקיעה להצלחתן", נמסר בהודעה. 

שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן אל סעוד (צילום: REUTERS/Ahmed Yosri)
שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן אל סעוד (צילום: REUTERS/Ahmed Yosri)

עוד נמסר: "שלוש המדינות מכריזות כי הושג הסכם בין ממלכת ערב הסעודית לרפובליקה האסלאמית של איראן, הכולל הסכם לחידוש היחסים הדיפלומטיים ביניהן ולפתוח מחדש את השגרירויות והנציגויות שלהן תוך תקופה שלא תעלה על חודשיים, וכן ההסכם כולל את אישורם של כיבוד ריבונות מדינות ואי-התערבות בענייני פנים של מדינות".

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין, אמר בתגובה לחידוש היחסים בין איראן לסעודיה: "העולם לא עוצר בזמן שאנחנו עסוקים כאן במאבקי כוחות והתנגחויות - בטח שלא הגרועה באויבים. איראן וסעודיה סיכמו כעת על חידוש היחסים ביניהן וזה רע מאוד לישראל ולעולם החופשי כולו. הגיע הזמן לשבת, לדבר ולפתור את המחלוקות בינינו כדי לשוב ולהתאחד מול האיום הקיומי עלינו. רק יחד ננצח!".

הכור בבושהאר אירן (צילום: רויטרס)
הכור בבושהאר אירן (צילום: רויטרס)

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט אמר כי "חידוש היחסים בין סעודיה לאיראן הוא התפתחות חמורה ומסוכנת לישראל ומהווה ניצחון מדיני לאיראן. מדובר בפגיעה אנושה במאמץ לבניית קואליציה אזורית מול איראן. זהו כישלון מהדהד של ממשלת נתניהו ונובע משילוב של הזנחה מדינית עם חולשה כללית וסכסוך פנימי במדינה".

הוא הוסיף כי "מדינות העולם והאזור צופות על ישראל מסוכסכת עם ממשלה שאינה מתפקדת, שעוסקת בהרס-עצמי שיטתי. ואז אותן המדינות בוחרות צד. ממשלת נתניהו היא כישלון כלכלי, מדיני וביטחוני מהדהד, וכל יום של פעולתה מסכן את מדינת ישראל. אנו זקוקים לממשלת חירום לאומית רחבה, שתפעל לשיקום הנזקים הרבים שנוצרו".