צה"ל וכוחות הביטחון ממשיכים בחקירת האירוע הביטחוני שהתרחש בתחילת השבוע בצפון הארץ. היום (רביעי) הותר לפרסום כי מדובר בפיגוע טרור שבוצע בידי מחבל שחדר משטח לבנון לישראל ונוטרל על ידי לוחמי הימ"מ והשב"כ. 

פרשן 'מעריב' מסביר: האם ישראל בדרך להסלמה משמעותית?
אביו של הפצוע מהאירוע החשוד כפיגוע בצפון מעדכן במצבו: "הוא יהיה עיוור"

האירוע החל בפיצוץ מטען החבלה שהתרחש בבוקר יום שני בצומת מגידו, בו צעיר נפצע באורח קשה. מיד לאחר מכן, בצה"ל הבינו כי המטען היה חריג במאפיינים שלו - דומה למה שראינו בזירה הלבנונית, ולא לאיו"ש או הזירה הפלסטינית. הכוחות החלו בביצוע סיורים וסריקות באזור צפון הארץ, במטרה לאתר את המעורבים. 

חיפוש אחר המחבל  (צילום: דובר צה''ל)
חיפוש אחר המחבל (צילום: דובר צה''ל)

במהלך הסריקות, לוחמי הימ"מ עצרו רכב באזור שלומי, ובו נמצא המחבל, כאשר על גופו חגורת נפץ מוכנה להפעלה והוא ישוב בכיסא ליד הנהג. בנוסף, נמצא ברשות המחבל אקדח, רובה ומטען חבלה. הכוחות ירו וניטרלו אותו, שכן הוא היווה סכנת חיים מיידית. זהותו של המחבל עדיין לא ברורה, ולא ברורה מידת הכרתו את ישראל.

כאמור, לאחר מכן, הכוחות שהחלו בטיפול ברכב בו היה המחבל איתרו חגורת נפץ וציוד לחימה נוסף. בצה"ל מעריכים כי המחבל, שזהותו המלאה עדיין לא ידועה, חצה לישראל משטח לבנון, ככל הנראה בשבת בלילה או בראשון בלילה, וכעת נבדק כיצד עשה זאת. ישנם קצוות הנמצאים כעת בחקירה, והאיש אשר הסיע אותו מהגבול - נמצא בחקירה גם כן.

חיפוש אחר המחבל  (צילום: דובר צה''ל)
חיפוש אחר המחבל (צילום: דובר צה''ל)

צה"ל חוקר כעת את שאלת מעורבות חיזבאללה בפיגוע, אך הדבר עדיין לא נקבע סופית, אם כי כוחות של הארגון פזורים ופועלים במרחב. עם זאת, בצה"ל סבורים כי יכולים להיות אירועים במרחב שהם ללא מעורבות של חיזבאללה, אבל כרגע כאמור אין קביעה חד משמעית על מידת המערבות של חיזבאללה.

צה"ל ושב"כ היו ערוכים בתקופה האחרונה לפיגוע מסוג זה, וההנחיה כעת היא שמירה על שגרה מלאה בעורף, כאשר הצבא נמצא בקשר רציף עם ראשי הרשויות. הכוננות הגבוהה בגבול הצפון נמשכת, ובצה"ל עובדים על פרויקט מגן הצפון כדי למגן מחדש את האזור. במערכת הביטחון אומרים כי ברגע שצה"ל יבין מי עומד מאחורי הפיגוע, יתקבלו ההחלטות לגבי תגובה. בצה"ל מעריכים שהאירוע הסתיים ושהמחבל פעל לבדו.

חיפוש אחר המחבל  (צילום: דובר צה''ל)
חיפוש אחר המחבל (צילום: דובר צה''ל)

מעבר לנהג שהסיע את המחבל ושוחרר לאחר חקירה, אין עצורים נוספים. אין ודאות שהמחבל שביצע את הפיגוע לא קיבל סיוע בישראל, אבל נכון לעכשיו במערכת הביטחון לא שוללים את האפשרות שפעל לבדו, ללא סיוע בשטח ישראל. ציר החדירה מלבנון עדיין אינו ידוע.

שר הביטחון יואב גלנט התייחס לפיגוע בצפון, ומסר: "מברך את כוחות הביטחון על סיכול המחבל המעורב בפיגוע המטען בצומת מגידו, ביום שני האחרון. הצלחה זו היא תוצאה של פעילות נחושה, משולבת ומהירה של כוחות צה"ל, שב"כ וימ"מ. אנו ממשיכים במאמצים המבצעיים והמודיעיניים, בשילוב בין-ארגוני, בהמשך לפיגוע המסוכן ולסיכול המוצלח, שמנע פיגועים נוספים".

הוא הוסיף כי "במהלך הימים האחרונים קיימתי הערכות מצב בנוגע לפיגוע בהשתתפות מפקדי צה״ל וראשי גופי הביטחון. אנו ממשיכים לנקוט בכל הצעדים הנדרשים לשמירת שגרת החיים האזרחית ולמיצוי חקירת האירוע על כלל היבטיו. אני קורא לציבור לגלות אחריות ולהימנע מהפצת ידיעות כוזבות ושמועות בלתי אחראיות ברשתות החברתיות - הנוסח הקובע הוא הודעת דובר צה״ל".

הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, התייחס גם כן לפיגוע: "אנחנו מסתכלים על אתגר רב זירתי. הוא היה פחות בשנים האחרונות. אנחנו רוצים להיות מוכנים אליו, וזה אומר שאנחנו צריכים צבא סדיר וצבא מילואים מאוד מוכנים. זה מאוד נחוץ ומאוד רלוונטי. האויבים שלנו מסתכלים ואומרים 'אולי בעת כזו אפשר רגע לראות, יש כאן הזדמנות של חולשה'. המדינה מסתכלת עלינו ואומרת: 'בסדר, מחלוקות במדינת ישראל היו ויהיו. בוא נראה מה קורה בצה״ל'. והכי חשוב, הדור הצעיר במדינה מסתכל עלינו. אלה שיעשו כאן ביטחון גם בעוד 40 שנה. וגם בעוד 40 שנה, אם לא נהיה חזקים ואם לא נהיה מרתיעים - תהיה לנו פה בעיה. לכולם, גם לאויבים שלנו וגם למדינה ולדור הצעיר - מסר אחד מאוד פשוט. אנחנו כאן בשורות, ותיכף עוד רגע בשוחות, ביחד, עובדים ביחד, משימה אחת, עושים ביחד".

הרמטכ"ל הרצי הלוי. באדיבות דובר צה"ל

מפכ״ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי שיבח את כוחות הבטחון: "שיתוף הפעולה הפורה בין ימ״מ שב״כ וצה״ל מוכיח שוב עד כמה ידה הארוכה של מערכת הביטחון מגיעה לכל מי שמבצע פיגוע או מתכנן לעשות זאת. שיתוף הפעולה מוביל שוב ושוב לסיכולים של התארגנויות טרור עצמאיות או רחבות יותר ובתקופה הזו שלפני הרמדאן שיש גורמי טרור אסלאמי שעושים ככל שביכולתם כדי להוציא פיגועים בתוך שטח ישראל", אמר המפכ"ל.

עוד הוסיף כי "אני רוצה להודות ולשבח את לוחמי הימ״מ שפעלו בשטח עם השב״כ וצה״ל , חתרו למגע , וחיסלו את המחבל. כל זאת שבוע בלבד אחרי הפעולה המוצלחת בג׳נין״.
 

יו״ר המחנה הממלכתי ושר הביטחון לשעבר, ח״כ בני גנץ, כתב בחשבון הטוויטר שלו: ״הערב הזה - אויבנו צריכים לדעת, שלאגרוף הברזל של צה"ל ומערכת הביטחון יש גיבוי רחב. אני מבקש להדגיש - כל החלטה ביטחונית אחראית ונכונה, תקבל גיבוי מלא גם מהאופוזיציה. מול האיומים והאתגרים הביטחוניים אנו מאוחדים גם בימים מורכבים אלו״.

בעקבות ביקורות על איסור הפרסום ועיתוי פרסום פרטי הפיגוע, נמסר מדובר צה"ל כי "יובהר כי הפרסומים באשר למחלוקת בין הדרג הצבאי לדרג המדיני בנוגע לאפשרויות התגובה על הפיגוע בצומת מגידו וכן בנוגע לעיתוי הפרסום - משוללים כל יסוד. הדרג המדיני והצבאי מקיימים ביניהם קשר הדוק ועובדים בתיאום מלא".