הפרשה הביטחונית בצפוןיממה לאחר שהותרו לפרסום הפרטים מפיצוץ המטען במגידו, כלי התקשורת המזוהים עם ארגון חיזבאללה שמרו על עמימות מסוימת. עם זאת, בעיתון אל-אח'באר הלבנוני, נכתב הבוקר (חמישי) כי "אם ישראל תבצע פעולה ביטחונית בלבנון, אז להתנגדות תהיה תגובה ברורה".

בתוך כך, בעיתון לא שכחו לייחס את האירוע הביטחוני לסערה הפוליטית בישראלית, סביב הרפורמה המשפטית, ושאלו "האם עלינו להאמין להצהרות בתקשורת הישראלית והאם העובדות נכונות או מומצאות? האם יש קשר בין האירוע לניסיון להסיט את תשומת הלב של דעת הקהל הפנימית בישראל, לאור הלחץ של האזרחים על ממשלת נתניהו, והחששות שמבטאים שירותי הביטחון מפני המשכיות המחאה, התרחבותה והשפעתה על המוסד הצבאי? האם נתניהו ומערכת הביטחון בישראל שואפים לסלול את הדרך להעלאת רמת המתיחות מול לבנון?".

שר הביטחון יואב גלנט ביקר בגבול הצפון, יממה לאחר חשיפת פרטי הפיגוע. הוא קיים במקום הערכת מצב, יחד עם מפקד פיקוד הצפון האלוף אורי גורדין ומפקד עוצבת הגליל תת-אלוף שי קלפר. ״מי שהחליט לבחון את הגבולות שלנו עשה טעות קשה, וישלם על כך מחיר יקר״, ציין.

עוד הוסיף: ״סיימתי כעת הערכת מצב עם הרמטכ״ל ומפקד פיקוד הצפון. חקירת האירוע עדיין נמשכת, ואנחנו נגיע לחקר מלא של פרטי האירוע. מדובר בפיגוע מורכב, אך בזכות היכולות המודיעניות והמבצעיות של כוחות הביטחון אנחנו נדע מי עומד מאחוריו״.

אמש, הותר לפרסום כי פיצוץ המטען במגידו הוא פיגוע טרור שבוצע בידי מחבל שחדר משטח לבנון לישראל ונוטרל על ידי לוחמי הימ"מ והשב"כ. האירוע החל בפיצוץ מטען החבלה שהתרחש בבוקר יום שני, בו צעיר נפצע באורח קשה. מיד לאחר מכן, בצה"ל הבינו כי המטען היה חריג במאפיינים שלו - דומה למה שראינו בזירה הלבנונית, ולא לאיו"ש או הזירה הפלסטינית. הכוחות החלו בביצוע סיורים וסריקות באזור צפון הארץ, במטרה לאתר את המעורבים. 

חיפוש אחר המחבל  (צילום: דובר צה''ל)
חיפוש אחר המחבל (צילום: דובר צה''ל)

במהלך הסריקות, לוחמי הימ"מ עצרו רכב באזור שלומי, ובו נמצא המחבל, כאשר על גופו חגורת נפץ מוכנה להפעלה והוא ישוב בכיסא ליד הנהג. בנוסף, נמצא ברשות המחבל אקדח, רובה ומטען חבלה. הכוחות ירו וניטרלו אותו, שכן הוא היווה סכנת חיים מיידית. זהותו של המחבל עדיין לא ברורה, ולא ברורה מידת הכרתו את ישראל.

הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, התייחס גם כן לפיגוע: "אנחנו מסתכלים על אתגר רב זירתי. הוא היה פחות בשנים האחרונות. אנחנו רוצים להיות מוכנים אליו, וזה אומר שאנחנו צריכים צבא סדיר וצבא מילואים מאוד מוכנים. זה מאוד נחוץ ומאוד רלוונטי. האויבים שלנו מסתכלים ואומרים 'אולי בעת כזו אפשר רגע לראות, יש כאן הזדמנות של חולשה'. המדינה מסתכלת עלינו ואומרת: 'בסדר, מחלוקות במדינת ישראל היו ויהיו. בוא נראה מה קורה בצה״ל'. והכי חשוב, הדור הצעיר במדינה מסתכל עלינו.".

"אלה שיעשו כאן ביטחון גם בעוד 40 שנה. וגם בעוד 40 שנה, אם לא נהיה חזקים ואם לא נהיה מרתיעים - תהיה לנו פה בעיה. לכולם, גם לאויבים שלנו וגם למדינה ולדור הצעיר - מסר אחד מאוד פשוט. אנחנו כאן בשורות, ותיכף עוד רגע בשוחות, ביחד, עובדים ביחד, משימה אחת, עושים ביחד", הוסיף.