שבוע לא פשוט מצפה לצה"ל בגזרת המילואים, כאשר מספר מקפיאי שירות המילואים מתעצם ומתרחב גם מעבר ליחידות בחיל האוויר.

"לאור ההתפתחויות האחרונות ופעולותיה האחרונות של הממשלה, דהירת הממשלה לקידום חקיקה אנטי-דמוקרטית ללא הידברות ותוך התעלמות מוחלטת מחלקים רבים בעם, אנו מודיעים לשר הביטחון כי אנו מפסיקים להתנדב לשירות מילואים פעיל", כך הודיעו היום כ-180 בוגרי 8200 שעד כה התנדבו לשירות מילואים פעיל. על פי הודעתם, הפסקת ההתנדבות למילואים תחל מיום ראשון הקרוב.

בכיר בצה"ל מזהיר: "אם החקיקה לא תעצר - הרמטכ"ל יהיה במצב של המפכ"ל"
מצבה הביטחוני־אסטרטגי של ישראל אינו בראש סדר העדיפויות של הממשלה | טל לב רם

כזכור, מוקדם יותר השבוע פורום המילואים הודיע כי יסלים את המחאה אם יחוקקו את הרפורמה במערכת המשפט, לא יתגייסו למילואים. סגן אלוף במיל' רון שרף ממובילי המחאה, לוחם בסיירת מטכ"ל לשעבר ומפקד הגיבושים של היחידה אמר: "הבטן מתהפכת אבל אנחנו נאלצים להודיע על הסלמת המאבק", אמרו בפורום המילואים.

"אחד עשר שבועות אנחנו במחאה ברחובות, ממשיכים לדהור לחקיקה, שר הביטחון שותק והממשלה מפרה את החוזה בינה לבינינו. רשות מבצעת עם כוח בלתי מוגבל היא דיקטטורה. אנחנו מפחדים מכוח בלתי מוגבל. אם חוקי הדיקטטורה יחוקקו, לא יוכל להתקיים צבא עם". כמו כן, שלחו אתמול 236 מפעילות ומעילי כטמ"מ במיל' מכתב ממוען לרמטכ"ל הרצי הלוי ולמפקד חיל האוויר האלוף תומר בר, כי במידה ותעבור החקיקה ישקלו האם להמשיך ולהתנדב למילואים.

פורום המילואים  (צילום: אבשלום ששוני)
פורום המילואים (צילום: אבשלום ששוני)

עוד קודם לכן, מארגני עצומת המבצעים המיוחדים, עליה חתומים 450 קצינים ולוחמים, ועצומת יחידות הסייבר ההתקפי, עליה חתומים 200 איש, הודיעו  כי לא יתייצבו למילואים בעקבות הכוונה לאשר את חוק הנבצרות לקריאה שנייה ושלישית. בתחילת החודש פרסמנו כי קבוצת בוגרים מיחידה 9900 בחיל המודיעין שלחה מכתב לשר הביטחון, יואב גלנט ולרמטכ"ל הרצוי הלוי, בו הודיעו חבריה כי לא ישרתו במילואים עקב "החקיקה הדורסנית אותה מקדמת הממשלה". 

באופן דומה, גם 37 טייסים במילואים בטייסת הקרב 69 של חיל האוויר הודיעו כי לא יתייצבו לאימונים במחאה על הרפורמה המשפטית. בסופו של דבר נמצא פתרון לסוגיה, והטייסים הגיעו לאימון על מנת לדון במצב. 

בשיחות בין ראש הממשלה לשר הביטחון גלנט, שיקף האחרון את חומרת המצב של מה שקורה בתוך הצבא, בין השאר בנושא המילואים ואמר לו שלעמדתו צריך לעצור את החקיקה. ההערכות שהציג גלנט לנתניהו הן בהתאם להערכת הבכירים בצה"ל לפיה ככל שתימשך המחאה ובמקביל החקיקה, המצב בצבא ילך ויחריף. 

יואב גלנט: "הקריאה לסרבנות מסוכנת ועלולה לפגוע ביכולתו של צה״ל". (צילום: ניקול לסקבי, דוברות שר הביטחון)

גורמים שבקיאים בפרטים טוענים שנתניהו עשה סיבוב פרסה בדקה התשעים. נתניהו, כך אומרים גורמים ביטחוניים מבין היטב את חומרת המצב בזירה הביטחונית מדינית ואת המשבר העמוק במערך המילואים ובחיל האוויר, שם כבר עכשיו החלו טייסים להודיע על הקפאת הטיסה הפעילה שלהם הוא התכוון להודיע על הקפאת החקיקה אבל בדיקת הלקמוס על גבו של הביטחון, הבהירה לו שהוא עלול להישאר ללא ממשלה הלחץ מהבית היה זה שהכריע אותו סופית. 

שר הביטחון הציב בפני ראש הממשלה את תמונת המצב הביטחונית החמורה, הוא גם תופס את תפקידו כמי שמשמש פה לעמדת מערכת הביטחון שאומרים לו את הדברים, זוהי עמדת הרמטכ"ל אלופים המטה הכללי ראש השב"כ ובכירים נוספים. את תמונת המצב הזו התכוון גלנט לתאר לאזרחי ישראלי ביום חמישי, והתקפל בעקבות הלחץ של נתניהו, שהתקפל בעצמו.