בעיתון ה"ניו יורק טיימס" דווח היום (שבת) כי הרמטכ"ל הרצי הלוי אמר לראשי הממשלה נתניהו שמספר משרתי המילואים שהתייצבו לתפקיד החודש ירד עד כדי כך שצה"ל עומד על סף צמצום היקף הפעולות המבצעיות.

לא רק בחיל האוויר: מספר מקפיאי שירות המילואים מתעצם ומתרחב
הרמטכ"ל חזר בו מאמירתו: "צה"ל מחויב לערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית"

בעיתון נכתב כי "הצבא סירב לפרסם נתונים סטטיסטיים מלאים על הירידה במספר משרתי המילואים המתייצבים לתפקיד החודש, אך אושר כי 200 טייסי מילואים - חלק ניכר מטייסי חיל האוויר הישראלי, אם לא רובם, חתמו על מכתב שבו נאמר כי במחאה על הרפורמה המשפטית, הם לא יתייצבו לתפקיד בשבועיים הקרובים". בתוך כך, דווח כי בדרגים הגבוהים של צה"ל מודאגים גם מהאפשרות של התפטרות של חלק מאנשי הקבע. לשכת רה"מ הכחישה את הדיווח.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

כמו כן, אתמול הודיעו כ-180 בוגרי 8200 שעד כה התנדבו לשירות מילואים פעיל, כי הם יפסיקו להתנדב וציינו כי "לאור ההתפתחויות האחרונות ופעולותיה האחרונות של הממשלה, דהירת הממשלה לקידום חקיקה אנטי-דמוקרטית ללא הידברות ותוך התעלמות מוחלטת מחלקים רבים בעם, אנו מודיעים לשר הביטחון כי אנו מפסיקים להתנדב לשירות מילואים פעיל".

הרצי הלוי (צילום: שלומי דעי)
הרצי הלוי (צילום: שלומי דעי)

בתוך כך, הרמטכ"ל הלוי נאם לאחרונה ואמר כי "שוחחתי וקיימתי פגישות עם מאות מפקדים במילואים מכל הזרועות והאגפים של צה"ל. הקשבתי לרחשי הלב, לדעות ולתפיסות השונות. הייחודיות והמורכבות של ימינו, ימים של מחלוקת בחברה הישראלית, מצאו ביטוי בדבריהם. הבעתי את הערכתי הרבה והגיבוי המלא שאני נותן לפועלם ואת התנגדותי לאמירות שגינו את שמם של חלק מהמשרתים".

"צה"ל לא יוכל לפעול מתוך התפרקות של העם", הוסיף, "צה"ל לא יוכל לפעול ללא רוח ההתנדבות של משרתי המילואים ונכונותם התלויות בשימורו של צה"ל כצבא העם במדינה יהודית דמוקרטית. הרי ברוח צה"ל נכתב: "חיילי צה"ל יפעלו על פי ערכי צה"ל ופקודותיו, תוך שמירה על חוקי המדינה וכבוד האדם, וכיבוד ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". ואני מחויב לכך בשם צה"ל כולו".