מכתב של הגף הטכני לרמטכ"ל הרצי הלוי, למפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר ולשר הביטחון יואב גלנט פורסם היום (רביעי), ובו קראו הטכנאים לטייסים לחזור באופן מידי להתייצב לשירות מילואים. שי קלך, טייס F16 לשעבר ומארגן מחאת המכונאים שוחח עם בן כסספית ואריה אלדד ברדיו 103FM והסביר את משמעות המכתב.

"תצילו את טיפת הכבוד שנשאר": טכנאי חיל האוויר במכתב לטייסים

"זה מכתב שמפגין אצילות נפש אדירה של האגף הטכני שאומר 'פגעו לנו בכל מה שקדוש לנו ואנחנו מרגישים היום דרג ב'', לכן אנחנו קוראים לאותם טייסים, קומץ מועט של טייסים, אלו טייסים שלא בגיל הטיסה הפעילה בכלל, והם אלו שמעודדים על ידי התקשורת ויוצרים את הפניקה", הסביר. "אנחנו רוצים שתפסיקו לגרום חרדת שואה, ותבקשו סליחה מכל עם ישראל ובתוכו הטכנאים שנושאים על גבם בגאון את כל המערך התחזוקתי של חיל האוויר. זה הסיפור".

כספית תקף: "כל החומרים שכתבת בעצמך יצאו ודלפו החוצה, כתבת את המכתב, יש את כל השלבים של הכתיבה, את דף המסרים", ובן השניים נוצר ויכוח. "אני רוצה לעדכן את הציבור. כתבת 'כל מי שלא חתם שיחתום פה, מחפשים מרואיינים מי מכם רוצה להתראיין ויודע לבכות בשידור?'", אמר כספית, ושאל: "לטכנאים אין פה?".

"לטכנאים יש פה", ענה קלך, "ובניגוד לתפיסות של אנשים כמוך שחושבים שהם בבונים שלא מבינים כלום. אתה חושב שאותם טייסים שכתבו מכתבים כאלה ואחרים לא התייעצו עם קופירייטרים כאלה ואחרים?". כספית קטע את קלך, שטען: "היה לי ברור שלא תתן לי לענות מהרגע שהתחלת את המונולוג".

כספית אמר: "אתה מדבר חופשי, מה אתה רוצה? תפסיק ליבב פה ותענה". "אז אני אומר שוב", הסביר קלך, "אני חושב שזה דבר מאוד טבעי ולגיטימי להתייעץ עם קופירייטר. יש לנו קבוצה שנקראת טייסים ולוחמים נגד סרבנות. אותה קבוצה התהוותה באופן טבעי ופשוט, ומטבע הדברים פנו אליי, אדם שכותב ספר, לנסח את זה. זה דבר שכתבתי אותו בחמש דקות, בדמעות, מהלב. אני בן 41 אתמול, בן תגיד מזל טוב".

טכנאי נשק של חיל האוויר בוחן חימוש של מטוס קרב (צילום: מרק ישראל סלם)
טכנאי נשק של חיל האוויר בוחן חימוש של מטוס קרב (צילום: מרק ישראל סלם)

הוא פנה לכספית ושאל: "כאשר ראיינת טייסים אחרים מהצד השמאלי של המפה, גם אותם שאלת שאלות אישיות? בוא נניח שכל הטיעונים שלך לגופו של אדם הם נכונים, למרות שזה הבל הבלים, הקול של האגף הטכני לא צריך להישמע? זה נכון לסרב? אני מנסה להציל את כבודך האבוד".

הוא המשיך: "יש פה סיפור של מיעוט שהתקשורת מהדהדת אותו, מיעוט אליטיסטי החושב שהוא מחזיק לבד את ביטחונה של מדינת ישראל. הם שכחו שהאנשים הפשוטים הם המסייעים. זה כמו עלה שמנתק את עצמו מהענף, יש את עם ישראל, כולם יחד, וגם האגף הטכני, שאתה אומר שאתה לא קורא לו בבונים אבל יש כאלו שכן".

"מי קרא לו בבונים?", שאל כספית. קלך השיב כי "הטייסים שהשתמשו בסרבנות ובמרידה, מעשה פרוטקשן בניסיון להפיכה צבאית כדי לכופף את הדמוקרטיה. לכן המסרים פשוטים - להישאר מחוץ לוויכוח הפוליטי, אף אחד לא ימריד ולא יגרום לכופף את הדמוקרטיה בגלל שהוא חושב שכל ביטחון ישראל מונח על הכתפיים שלו. ההכרזות שלהם גרמו לחרדת שואה ולגרום לאותו גף טכני להרגיש סוג ב'".

הוא סיכם: "עד שהם לא יחזרו בהם באופן מפורש ויתנצלו בפני האומה כולה והאגף הטכני, האגף הטכני לא יסלח להם לעולם ולעולמי עולמים. אני אוהב את הטייסים, הם אחיי, אני אוהב את עם ישראל, ואני מציל פה את הכבוד של חיל האוויר".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm