כוננות שיא בצפון: לאחר יירוט המל"ט שחדר לשטח ישראל אמש, הזהיר הבוקר (שני) תא"ל (מיל') אמיר אביבי, מנכ"ל "הביטחוניסטים", מהתעצמות הכוחות האיראנים בשטח סוריה לאחר הוצאת מרבית הכוחות הרוסים מהמדינה. בראיון בתכנית "קפאין" עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM הוא ציין כי צה"ל בכוננות גבוהה במיוחד בימים האלה בגזרה הצפונית. 

הותר לפרסום: המל"ט הופל באמצעות לוחמה אלקטרונית, חלקיו אותרו בידי צה"ל

"לפני המלחמה באוקראינה, רוסיה הייתה מאד דומיננטית בסוריה והיה מתח בין רוסיה לאיראן, הרי הרוסים הוציאו את רוב הכוחות שלהם ומאוד תלויים ביכולות האיראניות, וזה מאפשר חופש פעולה לאיראנים", הסביר בכיר צה"ל לשעבר בפתח דבריו. "אלה חדשות רעות מבחינתנו כי האיראנים דוחפים חזק גם להתבסס בסוריה וגם להביא יכולות לחזבאללה".

לדבריו, "הם מתמקדים בשני דברים: שדרוג יכולת הדיוק של הטילים שאותם הם מעבירים לחזבאללה, שבונה עקב בצד אגודל את היכולת הזאת. לצד זאת, יש להם בסיסים שבהם הם מאחסנים של כלי טיס בלתי מאויישים, וצה"ל פועל סביב השעון כדי לסכל ולהשמיד את היכולת הזאת. אתמול ראינו יכולת כזאת עם כלי טיס כזה וצה"ל היה כל הזמן במעקב עם מטוסים ומסוקים בסופו של דבר הפילו אותו בשטח פתוח. אני חייב לומר שכל העולם מסתכל על זה ומסר על היכולות הטכנולוגיות המבצעיות של ישראל. אנחנו יודעים שיש קושי עצום לאמריקאים ולאירופים להתמודד עם כלי טיס בלתי מאוישים. רואים את התקיפות החוזרות ונשנות של הרוסים עם כלי טיס לא מאויישים באוקראינה, רואים תקיפות על בסיסים אמריקאים. זוכרים את התקיפה הגדולה שהשביתה 50 אחוז מיכולת הייצור הסעודית. צה"ל פעם אחר פעם תוקף, מצליח, פוגע, מזהה. זה מחזק מאוד את יכולת ההרתעה שלנו. מסר ליכולות של צה"ל".



אפשר לחבר בין השארת הזירה בסוריה ע"י הרוסים, העברת הפרוייקט של הטילים המדוייקים והפיגוע בצומת מגידו?
"אפשר בהחלט לחבר. צה"ל עדיין נמצא בכוננות גבוהה מאוד בצפון ועוקב בדריכות רבה אחרי הפעילות של חזבאללה כדי לסכל כל אפשרות שיהיה בתקופה הקרובה, בטח בחגים, עוד פיגוע מהסוג של מגידו שעלול לדרדר את כל הצפון לעימות כזה או אחר".

האם ואיך מערכת הביטחון על כל שלוחותיה יכולה לתפקד כששר הביטחון שטרם פוטר, מתנהל עם חרב מעל ראשו "תתנצל לא תתנצל"?
"אין ספק שזה מצב לא בריא ולא תקין וצריך לסיים איתו. אין מישהו במערכת הפוליטית היום, שיכול להתפקד כשר הביטחון יותר טוב מיואב גלנט. אני מכיר את יואב באופן  אישי, זכיתי לשרת תחת פיקודו שלוש פעמים וגם כשהייית רל"ש רמטכ"ל כשהיה המזכיר הצבאי של ראש הממשלה. קצין עתיר זכויות ואני רק יכול לקוות שבאמת באמת יסיימו את הסאגה הזאת כי ביטחון ישראל זה מעל הכל ובעת הזאת בטח מול האתגרים שיש לנו, אנחנו צריכים שר ביטחון מנוסה ורציני".