התרעת צבע אדום הופעלה הלילה (רביעי) בשדרות שבעוטף עזה. מדובר צה"ל נמסר כי זוהו תשעה שיגורים משטח רצועת עזה לשטח ישראל, ארבעה מהם יורטו על ידי כיפת ברזל. עשרים דקות לאחר מכן נשמעה התרעה נוספת בקיבוץ ארז שבעוטף.

צה"ל דיווח על ארבעה שיגורים נוספים מרצועת עזה לשטח ישראל שנפלו בשטח פתוח, ולא יורטו. עיריית שדרות דיווחה כי הרקטה שלא יורטה פגעה במפעל באזור תעשייה סמוך לעיר וגרמה "לנזק קל". בנוסף דווח כי עד כה לא ידוע על נפגעים. בתגובה, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו אתר לייצור אמצעי לחימה ואתר נוסף לייצור ולאחסון אמצעי לחימה המשמשים את ארגון הטרור חמאס במרכז רצועת עזה ומתחם צבאי של הארגון בצפון הרצועה, ששימש כמחנה אימונים לפעילי הארגון. בנוסף תקפו טנקים של צה״ל עמדות צבאיות של חמאס בגבול רצועת עזה.

ירי הרקטות לדרום הארץ מגיע לאחר לילה מתוח בירושלים. עשרות צעירים רעולי פנים התבצרו במסגד אל-אקצא כשבידיהם זיקוקים, מקלות ואבנים. בנוסף, הצעירים החלו בקריאות הסתה ובקריאות להתפרעות, ונעלו את דלתות המסגד מבפנים עם מכשולים וביצורים בפתחים. לאחר ניסיונות רבים וממושכים של כוחות הביטחון להוציאם החוצה, נאלצו כוחות המשטרה להיכנס למתחם. במהלך כניסת הכוחות, אירעו עימותים קשים, כשהצעירים משליכים אבנים ויורים זיקוקים לעבר השוטרים, במהלכם נפצע שוטר באורח קל.

אמצעי הסתה שנמצאו במסגד אל-אקצא (צילום: דוברות המשטרה)
אמצעי הסתה שנמצאו במסגד אל-אקצא (צילום: דוברות המשטרה)

כוורות זיקוקין שנמצאו בתוך מסגד אל-אקצא (צילום: דוברות המשטרה)
כוורות זיקוקין שנמצאו בתוך מסגד אל-אקצא (צילום: דוברות המשטרה)

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, על פעילות המשטרה בהר הבית: "מגבה את מפכ"ל המשטרה, מפקד מחוז ירושלים, השוטרים והלוחמים וכלל כוחות הביטחון על הפעילות הנחושה הלילה בהר הבית למניעת התפרעויות ופעילויות טרוריסטיות. אני נותן גיבוי מוחלט לפעולות הללו שנועדו לשמור על חיי אדם ומאחל רפואה שלימה לשוטרים שנפצעו. חמור מאוד שמכניסים אבנים, ברזלים וכוורות זיקוקים לתוך מסגד, במטרה לפגוע ולרצוח שוטרים ולפגוע באזרחי ישראל. טוב עשתה המשטרה בפעילות מהירה וחד משמעית".

לאחר העימותים הקשים במסגד אל-אקצא, ארגוני הטרור ברצועה וביהודה ושומרון קראו לצעירים פלסטינים להתעמת עם כוחות הביטחון. ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה הצהיר: "מה שקרה במסגד אל-אקצא הוא פשע חסר תקדים ויש לו תוצאות. כולם צריכים לשאת באחריות - הפלסטינים, הערבים והמוסלמים. על הפלסטינים בגדה ובשטחים הכבושים לצאת למסגד ולהגן עליו".

מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי, זיאד נח'אלה, התייחס גם הוא לעימותים בהר הבית ואמר: "מה שמתרחש במסגד אל-אקצא מהווה איום חמור על האתרים הקדושים שלנו. העם הפלסטיני חייב להיות נוכח על כל מרכיביו לקראת העימות הבלתי נמנע בימים הקרובים". דובר נוסף בארגון, דאוד שאהב, מסר כי "מה שמתרחש במסגד אל-אקצא מהווה איום רציני ואמיתי. הצעירים מתעמתים בגבורה עם האויב הציוני, אנו מוכנים להשתתף בעימות הבלתי נמנע, כל עוד התוקפנות הברברית נגד עמנו נמשכת".

הר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
הר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

בתוך כך, בעולם הערבי גינו את ישראל, על רקע העימותים בין כוחות הביטחון למתפרעים הפלסטינים בהר הבית. בהצרה הרשמית של משרד החוץ הירדני נמסר כי: "ירדן מגנה בחריפות את ההתפרצות של משטרת הכיבוש הישראלית על מסגד אל-אקצא ותקיפה של כל מי שהיה בו. אנו קוראים לשיראל להרחיק את המשטרה והכוחות המיוחדים מהמסגד מיד". כמו כן, גם משרד החוץ הסעודי גינה את ישראל, ובהודעה הרשמית מריאד, נמסר כי "הממלכה עוקבת בדאגה אחר ההתסערות של כוחות הכיבוש על מסגד אל-אקצא, תקיפת המתפללים ומעצר של מספר אזרחים פלסטינים"

ארגוני הטרור: "נערכים לעימות עם ישראל"

אמש, דיווח העיתון הלבנוני "אל-אח'באר", המזוהה עם ארגון חיזבאללה, כי "הפלסטינים נערכים לעימות חדש עם ישראל לאחר שחצתה את הקווים האדומים". זאת, סביב הכוונה של ארגונים יהודיים להקריב את קורבן הפסח בהר הבית.

גורמים המעורים בפרטים, מסרו לעיתון הלבנוני, כי הפלגים הפלסטינים קיימו בימים האחרונים דיונים עם המתווכים ממצרים וקטאר, במהלכם הודיעו כי הצעדים שיבוצעו על ידי יהודים בהר הבית, "מהווים חצייה של הקווים האדומים", וכי "לא ניתן לסבול את העניין הזה". ארגוני הטרור הזהירו כי "ממשלת ישראל מאפשרת לקיצונים לנקוט בפעולות, אשר יובילו לפיצוץ גדול באזור". עוד מסרו הפלגים, כי "הניסיונות החוזרים לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית יוצר תנאים דומים למצב ששרר לפני סייף אל-קודס" (שומר החומות).