הסלמה ביטחונית: במהלך הלילה פרצו בהר הבית עימותים קשים בין מתפרעים פלסטינים לכוחות הביטחון, במהלכם הושלכו אבנים ונורו זיקוקין לעבר שוטרים. כמה שעות לאחר מכן, זוהו עשרה שיגורים משטח רצועת עזה לעבר ישראל. בתוך כך, ארגוני הטרור הפלסטינים גינו את ישראל ואיימו מפני הסלמה ביטחונית.

מנהיג חמאס בחו"ל, ח'אלד משעל אמר: "מה שמתרחש באל-אקצא הוא שינוי מסוכן בתוקפנות נגנדו. אני קורא לכולם להגיע להתגייס, כל אחד במסגרת תחומו כדי לשמור על אל-אקצא. הקרב על אל-אקצא הוא הקרב של כולנו ברמה האינדיבידואלית והקולקטיבית, במיוחד בחודש הרמדאן".

כמו כן, ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה הצהיר: "מה שקרה במסגד אל-אקצא הוא פשע חסר תקדים ויש לו תוצאות. כולם צריכים לשאת באחריות - הפלסטינים, הערבים והמוסלמים. על הפלסטינים בגדה ובשטחים הכבושים לצאת למסגד ולהגן עליו". דובר חמאס, חאזם קאסם, אמר: "ההפצצה של ישראל בעזה היא ניסיון כושל למנוע מעזה להמשיך את תמיכתה בתושבי ירושלים והגדה המערבית. ההתנגדות האמיצה שלנו ברצועת עזה ובכל פלסטין ימשיכו להגן על ירושלים. ההפצצות לא מפחידות אותנו, ואנחנו נגביר את ההתנגדות שלנו ואת התמיכה במסגד אל-אקצא".

עשן מיתמר בעזה לאחר תקיפת צה''ל (צילום: רשתות ערביות)
עשן מיתמר בעזה לאחר תקיפת צה''ל (צילום: רשתות ערביות)

מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי, זיאד נח'אלה, התייחס גם הוא לעימותים בהר הבית ואמר: "מה שמתרחש במסגד אל-אקצא מהווה איום חמור על האתרים הקדושים שלנו. העם הפלסטיני חייב להיות נוכח על כל מרכיביו לקראת העימות הבלתי נמנע בימים הקרובים". דובר נוסף בארגון, דאוד שאהב, מסר כי "מה שמתרחש במסגד אל-אקצא מהווה איום רציני ואמיתי. הצעירים מתעמתים בגבורה עם האויב הציוני, אנו מוכנים להשתתף בעימות הבלתי נמנע, כל עוד התוקפנות הברברית נגד עמנו נמשכת".

בתוך כך, בעולם הערבי גינו את ישראל. בהצרה הרשמית של משרד החוץ הירדני נמסר כי: "ירדן מגנה בחריפות את ההתפרצות של משטרת הכיבוש הישראלית על מסגד אל-אקצא ותקיפה של כל מי שהיה בו. אנו קוראים לשיראל להרחיק את המשטרה והכוחות המיוחדים מהמסגד מיד". כמו כן, ירד קראה לכנס את הליגה הערבית לישיבת חירום, "לאור ההתפתחויות המתרחשות במסגד אל-אקצא, כתוצאה מהפעילות הישראלית". עוד נמסר, כי "ירדן, בתיאום עם מדינות ערב, תנקוט בכל הצעדים והאמצעים על מנת לעצור את ההסלמה הישראלית המסוכנת המאיימת על הביטחון והשלום באזור".

גם משרד החוץ הסעודי גינה את ישראל, ובהודעה הרשמית מריאד, נמסר כי "הממלכה עוקבת בדאגה אחר ההתסערות של כוחות הכיבוש על מסגד אל-אקצא, תקיפת המתפללים ומעצר של מספר אזרחים פלסטינים".

הר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
הר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

גם קטאר גינתה את ישראל, כאשר משרד החוץ מסר כי "קטאר מגנה בחריפות את ההסתערות של כוחות הכיבוש הישראלי על מסגד אל-אקצא ותקיפת המתפללים. משרד החוץ הרואה בפעולות אלו פליליות ואכזריות וגורמות להסלמה חמורה פגיעה בוטה במקודמות הקדושים, כשהמטרה היא יייהוד ירושלים. מדובר הפרה של ההחלטות הבינלאומיות ופרובוקציה ברגשות של הפלסטינים".

"משרד החוץ מזכיר כי ירושלים היא עיר כבושה על פי המשפט הבינלאומי, ועל כן האחריות על זכויות המתפללים מובטחת בכל האמנות הבינלאומיות. משרד החוץ מזהיר משינויים במעמד ההיסטורי והמשפטי של מסגד אל-אקצא, ירושלים ושאר המקומות הקדושים, ומטיל על ישראל את האחריות הבלעדית על מעגל האלימות".

במקביל, טורקיה הצטרפה לגינויים נגד ישראל, ומשרד החוץ באנקרה מסר כי "אנו מתנגדים להסתערות של כוחות הביטחון הישראלים על מסגד אל-אקצא. הכניסה לאולם התפילה ומעצרם של אזרחים פלסטינים, פוגעים בקדושה ובסטטוס קוו. המתקפות על אל-אקצא במהלך חודש הרדמאן אינן מקובלות בשום אופן, ואנו מודאגים מאוד מההסלמה המתפשטת באזור. ממשלת ישראל חייבת להפסיק לאלתר את כל הפרובוקציות והפעולות שיובילו להסלמה נוספת".