בצל ההסלמה הביטחונית בדרום, גורמי מודיעין מצריים ניהלו לאורך כל היממה שיחות עם ראשי חאמס והג'יהאד האסלאמי, על מנת למנוע גלישה לעימות צבאי נרחב יותר, כך דווח היום (רביעי) בעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד". על פי הדיווח, הגורמים המצרים ניסו לשכנע את ארגונ הטרור להסתפק במטח הרקות ששוגר הלילה, בתגובה לעימותים שפרצו בהר הבית.

המקורות המצרים ציינו בנוסף, כי "הפלגים הפלסטינים השיבו כי הם דבקים במשוואת 'אחדות הזירות', שאותה הם מנסים לכפות מאז 'סייף אל-קודס'" (שומר החומות). כמו כן, הארגונים מסרו כי הם רואים נכונות להסלים את המצב, "אלא אם ייפסקו ההפרות והפלישות הישראליות למסגד אל-אקצא".

עימותים ביהודה ושומרון (צילום: REUTERS/Ammar Awad)
עימותים ביהודה ושומרון (צילום: REUTERS/Ammar Awad)

במקביל, על פי הדיווח, גורמים במצרים יצרו קשר עם גורמים במערכת הביטחון הישראלית, שהביעו תיאום עם מצרים בנוגע לרגיעה, ולהחלטות שנקבעו בפסגות הביטחוניות שנערכו בעקבה ושארם-אשייח'. כמו כן, נמסר, כי בישראל הביעו גם נכונות לעצור את ההסלמה בירושלים ובמסגד אל-אקצא, תוך הדגש כי פעולות אלו יגרמו לעימות נרחב שיהיה קשה לעצור אותו.

המקורות המצרים חשפו כי קהיר פנתה גם לגורמים רשמיים בממשל ביידן, שדאגו לעקוב אחר יישום ההחלטות מהפסגה הביטחונית שנערכה בשארם א-שייח', על מנת ללחוץ על ממשלת ישראל ולמנוע צעדים נגד הפלסטינים באל-אקצא. כמו כן, בבית הלבן לחצו על מנת שישראל תנהג במדיניות ביטחונית שקטה במהלך חודש הרמדאן. עם זאת, בג'יהאד האסלאמי סירבו להתחייב לא להסלמים או לשגר רקטות, והדגישו כי הבטחות מצד אחד ללא התייחסות ישראלית, הן חסרות תועלת".

ירי הרקטות לדרום הארץ אירע לאחר לילה מתוח בירושלים, במהלכו עשרות צעירים רעולי פנים התבצרו במסגד אל-אקצא כשבידיהם זיקוקים, מקלות ואבנים. המתפרעים החלו בקריאות הסתה ובקריאות להתפרעות, ונעלו את דלתות המסגד מבפנים עם מכשולים וביצורים בפתחים. לאחר ניסיונות רבים וממושכים של כוחות הביטחון להוציאם החוצה, נאלצו כוחות המשטרה להיכנס למתחם. במהלך כניסת הכוחות, אירעו עימותים קשים, כשהצעירים משליכים אבנים ויורים זיקוקים לעבר השוטרים, במהלכם נפצע שוטר באורח קל.

כוורות זיקוקין שנמצאו בתוך מסגד אל-אקצא (צילום: דוברות המשטרה)
כוורות זיקוקין שנמצאו בתוך מסגד אל-אקצא (צילום: דוברות המשטרה)

אמצעי הסתה שנמצאו במסגד אל-אקצא (צילום: דוברות המשטרה)
אמצעי הסתה שנמצאו במסגד אל-אקצא (צילום: דוברות המשטרה)

אמש, דיווח העיתון הלבנוני "אל-אח'באר", המזוהה עם ארגון חיזבאללה, כי "הפלסטינים נערכים לעימות חדש עם ישראל לאחר שחצתה את הקווים האדומים". זאת, סביב הכוונה של ארגונים יהודיים להקריב את קורבן הפסח בהר הבית.

גורמים המעורים בפרטים, מסרו לעיתון הלבנוני, כי הפלגים הפלסטינים קיימו בימים האחרונים דיונים עם המתווכים ממצרים וקטאר, במהלכם הודיעו כי הצעדים שיבוצעו על ידי יהודים בהר הבית, "מהווים חצייה של הקווים האדומים", וכי "לא ניתן לסבול את העניין הזה". ארגוני הטרור הזהירו כי "ממשלת ישראל מאפשרת לקיצונים לנקוט בפעולות, אשר יובילו לפיצוץ גדול באזור". עוד מסרו הפלגים, כי "הניסיונות החוזרים לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית יוצר תנאים דומים למצב ששרר לפני סייף אל-קודס" (שומר החומות).